Szeged
Az első SOR-trolibusz már márciusban megérkezett, most a másik hárommal együtt sorakozott fel a Széchenyi téren a városháza előtt, amikor Szeged október elején ünnepélyesen, sajtótájékoztatóval egybekötve átvette az önjáró trolikat.
Trolisorakozó Szegeden
A program a szegedi dekarbonizációs terv részeként a jelenlegi, körülbelül 50-50 százalékos dízel és gáz meghajtású buszok részarányát hivatott csökkenteni a város közösségi közlekedésében az elektromos járművek javára. Fő cél, hogy az üzemben lévő autóbuszokat fokozatosan elektromosok és önjáró trolik váltsák fel.
Az új SOR TNS 12 típusú trolibuszok korszerű, energiatakarékos hajtásrendszerűeek. Képesek csak felsővezetékről és felsővezeték nélkül is közlekedni. Teljesen elektromos meghajtásúak, ezért a felsővezeték nélküli szakaszokon nem belsőégésű motor rásegítéssel működnek, hanem úgynevezett vontatási akkumulátorról. Ebben az üzemmódban 50 kilométeres hatótávolsággal tudnak közlekedni. A járművek 12 méter hosszúak, 3 oldalajtóval rendelkeznek, akadálymentes alacsonypadlós kivitelűek és rámpával ellátottak a kerekesszékesek segítésére. Egy ilyen trolibusz 77 utast tud összesen szállítani, ezen belül 34 ülőhellyel és 43 állóhellyel.
Néhány a 34 ülőhely közül
Szegeden az autóbuszok üzemeltetését a Volánbusz végzi, míg a kötöttpályás járművek, mint a villamosok és a trolibuszok, a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) hatáskörébe tartoznak. Az érkező négy önjáró trolibusszal négy hagyományos dízelüzemű autóbuszt váltanak fel, amelyeket kivonnak a forgalomból.
Ezzel a cserével évente 25 tonna szén-dioxid-kibocsátás megtakarítása várható. A projekt a HUMDA által koordinált Zöld Busz Program részeként állami költségvetésből nyújtott támogatással valósul meg. A támogatás értéke 577 millió forint, amelyhez Szeged Megyei Jogú Város 232 millió forint önrészt nyújtott.
Mészáros Virág Knezevics Viktor és Nagy Sándor között
Az önkormányzat eddig is nagy hangsúlyt fektetett a közösségi közlekedésre, azon belül is a zöld, elektromos megoldások bevezetésére. A közösségi közlekedés részaránya a többi forma közül 36 százalék, ezeknek az utazásoknak fele elektromosan – trolibusszal vagy villamossal – történik. A város kiterjedt kiépített trolibusz felsővezeték hálózattal rendelkezik, erről biztosítják az új trolibuszok töltését is.
– Kiemelten fontosnak tartjuk a karbonsemlegesség elérésének támogatását a közlekedésben. Az igazán nagy változások eléréséhez pedig nagyban kell gondolkodni. Ezért dolgozunk 2021 óta a Zöld Busz Programban azon, hogy minél több város támogatásával széleskörűen eljuttassuk a fenntartható, tiszta, karbonsemleges közlekedés lehetőségét a lakosságnak és így minden járművel közelebb kerüljünk a lokálisan kibocsátásmentes közösségi közlekedés eléréséhez – emelte ki dr. Mészáros Virág, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. vezérigazgatója.
Vezető pozíció
– Folyamatosan fejlesztjük a közösségi közlekedést, javítjuk a kerékpáros és a gyalogos közlekedés feltételeit is a városban. Ez az egyik eszköze annak, hogy a klímaváltozás hatásaival szembeszálljunk, ami Szeged szempontjából egy különösen érzékeny terület – mondta a sajtótájékoztatón Nagy Sándor.
A városfejlesztési alpolgármester szerint fontos, hogy minőségi, jó szolgáltatást nyújtó, rendszeresen járó közösségi közlekedése legyen Szegednek, ami valódi alternatívát jelent az autóhasználattal szemben. Mind környezetszennyezési megközelítésből, mind a mobilitás fenntartása szempontjából az autózás jelenti a legnagyobb problémát, hiszen alapvetően nem a trolik okozzák a közlekedési dugókat, hanem a személyautók. Fontos, hogy ez a szolgáltatás jó minőségű legyen, olyan, amit az utasok szívesen vesznek igénybe.
Nagy Sándor nyilatkozik
– Indítottunk régi járműveink felújítására is egy programot, amiben három év alatt egymilliárd forintot fordítunk a meglévő trolibuszflotta felújítására – mondta Nagy Sándor. Megtudtuk, ez első körben a most már tinédzserkorú Ikarus-Škoda járműveket fogja érinteni, hiszen ezek a fő teherhordói a szegedi troliközlekedésnek. De kénytelenek lesznek hozzányúlni a harmadik – helyenként negyedik – X-ben járó többi csuklós járműhöz is.
Van még tere Szegeden a fejlesztésnek, és nagyon fontos lenne, hogy a járműpark folyamatos felújításához, megújításához új, alacsonypadlós, klímás járművek beszerzéséhez továbbra is álljanak rendelkezésre a támogatási források. Az alpolgármester hangsúlyozta, sehol a világon nem fejlesztenek központi vagy uniós támogatások nélkül közösségi közlekedést, különösen nem elektromost, ami drágább, mint a dízelüzemű.
A Víztorony térről már áramszedővel indult vissza a troli
A beszédek végén házigazdaként Knezevics Viktor, az SZKT ügyvezető igazgatója egy rövid próbakörre invitálta a vendégeket és az újságírókat az egyik SOR-trolival. A városnéző járat felsővezeték nélküli szakaszokat is érintve jutott el a tarjáni Víztorony térre, s állt meg egy rövid fotózásra. A négy új jármű október 10-től állt forgalomba.
A HUMDA által koordinált Zöld Busz Program célja, hogy a hazai közösségi közlekedés járműállománya fokozatosan korszerűsödjön és haladjon a karbonsemlegesség irányába. A programban eddig összesen 141 elektromos autóbusz került az utakra, amelyek 9000 tonna szén-dioxid kibocsátást takarítanak meg évente az országban. Ebből 8 jármű érkezett már korábban Szegedre, a BYD K9UD típusú elektromos autóbuszok tavaly óta járják a várost. A most átadott trolibuszok lesznek az elsők, amiket a program keretében szereztek be és hozzájárulnak ehhez a célhoz.
A HUMDA és a szerző fotói
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!