e-mobilitás
2023-ban összesen 29 tisztán akkumulátoros autót teszteltek azonos körülmények között és ugyanazon az útvonalon Norvégiában. Minden járművet megvizsgáltak a mindennapi alkalmasság és az utazás szempontjából fontos paramétertartomány és töltési idő szempontjából. A teszteket egy meghatározott útvonalon végezték Oslóból Lygnasæteren, Gjøvikon, Ringebun, Dombåson, Hjerkinn, Folldalon, majd délre Venabygdsfjelletbe és Ringebuba. A hőmérséklet a tesztnapokon 0 és mínusz 19 Celsius-fok között mozgott.
Norvégia és az elektromobilitás.
Fotók: NAF - (Norvég Automobil Szövetség)
Norvégiát az első számú „elektromobilitási országnak” tartják Európában. Sok elektromos járművet már régóta árulnak az országban. A regisztrált járművek 80%-a teljesen elektromos. Ezért sok elektromos jármű jellemzi az utcaképet. Ennek eredményeként számos kínai gyártó Norvégiában dobja piacra elsőként elektromos járművét az európai piacon, ezt tükrözi a "Verdens Storste Elbiltest" (angolul "The world's largest electric car test") résztvevőinek listája is. Ez az a teszt, amelyet a norvég autóipari szövetség, a NAF (Norvég Automobil Szövetség) a Motor.no magazinnal közösen végez az elektromos járművek hatótávolságának és töltési sebességének ellenőrzésére. A cél a gyártó által megadott tartományok, a WLPT-ben elért tartományok és a téli üzemben valós hatótávolságok közötti különbség feltárása. Egy ilyen teszt nagy feladat és pontos intézkedést igényel. Elegendő ok arra, hogy az ÖAMTC elkísérje a NAF kollégáit ebben a lenyűgöző tesztben.
Thomas Hametner, az ÖAMTC műszaki vezetője:
„Miután az ÖAMTC már 2022 júniusában részt vehetett a NAF nyári tesztjén, nagyon örültünk, hogy 2023. február 1-jén és 2-án részt vehettünk a világ legnagyobb e-autó téli tesztjén, és aktívan támogathattuk A 29 tesztelt elektromos jármű hatótávolsága és töltési sebessége 0°C és -19°C közötti hőmérsékleten szóródott szét.12 kínai jármű vett részt, amelyek közül sok még nincs osztrák piacon."
A hirdetési ígéretek nem minden modell esetében egyeznek a valósággal
"Az alacsony hőmérséklet negatívan befolyásolja az e-autók hajtóakkumulátorait. Ez hosszabb töltési időt eredményez – és azt is, hogy hány kilométert tudok megtenni az e-autómmal. A NAF hatótávtesztje pontosan azt vizsgálja, hogy a a gyártók megfelelnek a valós hatótávnak az úton" - magyarázza Hametner.
A teszt útvonala
A hatótávolsági rekordot a Tesla Model S Standard állította be. Az amerikai elektromos jármű 530 kilométeres távolságot tett meg, és mindössze 16,4 százalékkal maradt el a megadott WLTP-tartománytól. Csak az Ausztriában nem kínált Maxus Euniq6 mutatott kisebb eltérést (354 km helyett 317/-10,45%).
A vadonatúj Toyota bZ4X igencsak lemaradt az eltérés tekintetében: 323 kilométer után állt meg – 503 kilométert ígérnek. -35,79 százalékos eltérés. De a Skoda Enyaq Coupe RS és a Mercedes EQE 300 is csalódást okozott, több mint egyharmadnyi veszteséggel (-33,73%, illetve -33,39%).
A BMW iX1 eDrive40 és az i7 xDrive60 majdnem ugyanazt teljesítette. Az Ausztriában kínált autók legrövidebb hatótávolsága az MG Marvel R (308 km/-16,76%), a VW ID.Buzz (310 km/-24,01%) és a BYD Atto3 (311 km/-25,95%) volt.
Hametner: "Az eredmények azt mutatják, hogy a valóság nem mindig váltja be a hirdetési ígéreteket. Ezért egyetértünk a norvég NAF autóklubbal, hogy a WLTP-eredmények között szerepeljen egy hivatalos téli -Range teszt is. Csak így kaphatnak őszinte áttekintést a fogyasztók.
A teljes lista: 29 elektromos autó a tartományteszten
Modell/WLTP szerinti hatótáv/Tényleges hatótáv/Eltérés százalékban
Maxus Euniq6 |
354 |
317 |
−10,45% |
Tesla Model S Standard |
634 |
530 |
−16,40% |
MG Marvel R |
370 |
308 |
−16,76% |
MG 5 |
380 |
313 |
−17,63% |
Kia EV6 GT |
424 |
349 |
−17,69% |
Tesla Model X Plaid |
543 |
444 |
−18,23% |
MG ZS LR |
440 |
352 |
−20,00% |
MG 4 |
425 |
338 |
−20,47% |
BMW iX1 |
428 |
337 |
−21,26% |
Voyah Free |
501 |
391 |
−21,96% |
Byd Han |
521 |
406 |
−22,07% |
BMW i4 eDrive40 |
565 |
434 |
−23,19% |
Hyundai Ioniq 5 4WD |
454 |
345 |
−24,01% |
Volkswagen ID Buzz |
408 |
310 |
−24,02% |
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWh |
515 |
389 |
−24,47% |
Nissan Ariya 2WD |
533 |
400 |
−24,95% |
NIO ET7 |
580 |
434 |
−25,17% |
JAC e-JS4 |
433 |
323 |
−25,40% |
Kia Niro EV |
460 |
343 |
−25,43% |
Renault Megane |
428 |
318 |
−25,70% |
Tesla Model Y 2WD |
455 |
337 |
−25,93% |
BYD Atto 3 |
420 |
311 |
−25,95% |
Mercedes EQB 250 |
452 |
334 |
−26,11% |
Volkswagen ID.5 Pro |
526 |
378 |
−28,14% |
BMW i7 xDrive60 |
595 |
424 |
−28,74% |
Mercedes EQE 300 |
614 |
409 |
−33,39% |
Skoda Enyaq Coupe RS |
510 |
338 |
−33,73% |
Hongqi E-HS9 |
465 |
303 |
−34,84% |
Toyota BZ4X 2WD |
503 |
323 |
−35,79% |