innováció
Egy, az autós szemszögéből készített fotósorozat érzékletesen mutatja be, milyen hatalmasat fejlődött a világítástechnika a 1908-as T-modell és az új Ford Mustang megjelenése közötti időben. A képeken egy 12 méterre lévő kerékpáros látható, akit egy-egy adott korszak járműve világít meg. 1908 és 1927 között több mint 15 millió T-modell készült, amelyeknek vezetői egy acetilénlámpa fényénél kémlelték az éjszakai országutat.
T modell
A mai autósokat viszont már nemcsak a xenon és LED fényszórók ragyogása segíti, hanem az a technológia is, ami automatikusan fékez, ha gyalogos lép az autó elé. A többi kép az 1930-as, ’60-as, ’70-es és ’90-es évek látási viszonyait mutatja be.
“A technológia tekintetében elmondhatjuk, hogy túl vagyunk a sötétség korán,” nyilatkozta Michael Koherr, a Ford világítástechnikai kutatómérnöke. “Szinte hihetetlen, mekkora a különbség a mai és a régebbi idők közlekedésbiztonsága és vezetői komfortja között.”
Modell Y 1932
A Mustangban is működő xenon fényszórók teljesítménye körülbelül háromszorosa a halogén izzókénak. A Ford Edge SUV még kifinomultabb LED fényszóróihoz hasonlóan a xenon lámpatestek is ragyogó, fehér fényt bocsátanak ki, ötször hatékonyabban világítva meg a környezetet, mint a halogén izzók sárga fénye.
Ford Anglia 106 e - 1966
Persze az is igaz, hogy a mai autósok sokkal gyorsabban hajtanak, mint annak idején a T-modell vezetői. Csakhogy napjaink technológiája is hatalmasat fejlődött, hiszen a világítás ma már a sebességhez és a környezethez igazodik. A fényszórókat úgy tervezik, hogy fénycsóvájuk pereme ne hirtelen határolódjon le, hanem fokozatosan halványodjon el, így az úton feltűnő akadályok nem váratlanul jelennek meg az autós szeme előtt.
Ford Mondeo - 1994
“A takarékos és hatékony xenon és LED fényekkel igencsak messze eltávolodtunk már a hajdan egyeduralkodó gyertyáktól. A jövőben egyre több autóban jelenik majd meg a szuperfényes LED világítás, aminek segítségével a vezető éberebb maradhat. Mára sokkal jobbá váltak az éjszakai látásviszonyok, és a régi technológiákhoz képest akkora a különbség, mint az éjszaka és a nappal között,” tette hozzá Koherr. Jelenleg egy új spotvilágítási technológián dolgozunk, amely ráirányítja a vezető figyelmét az úton megjelenő gyalogosokra, kerékpárosokra és nagyobb állatokra. Mindez egy infravörös kamerával működne, ami 120 méter távolságból is képes felfedezni és követni az embereket és a nagyobb testű állatokat.”
LED technológia