járműtörténelem

Morzsák az Autó Motor régi számaiból 9. rész

2024.06.20.

Megismerhetjük a háború egyik csodajárgányát, a hernyótalpas motorkerékpárt. Megtudhatjuk, hogy nem új keletű „találmányok” az üzemanyag megtakarítást ígérő csodaszerek.

 

Szerző: Bánffi Tibor

Az Autó Motor 1943. 15. évf. 12. számából idéztünk.

A motorosított háború legújabb sütetű mindenes cselédje a hernyótalpas motorkerékpár

A háború különleges követelményei egész sorát termelték ki a különleges célokat szolgáló és különleges elgondolások alapján épített különleges gépjárműveknek. De ki hitte volna, hogy végül még a műszaki fából vas karika is megszületik: a hernyótalpas motorkerékpár. Mely nem más, mint a hernyótalpas vontató és a motorkerékpár összeházasítása.

Az NSU vontató-motorkerékpárról van szó, mely tulajdonképpen nem is motorkerékpár, hiszen sem két, sem pedig három a kereke, hanem csak egyetlenegy, mert hiszen a hernyótalpakon belül pörgő tizenkét kerék tulajdonképpen nem is kerék, mert hiszen nem érintkezik a talajjal, hanem a hernyótalp tovamozgatására szolgál. És hogy a motorkerékpár jellegén még nagyobb csorba essék, motorja nem valami pompás motorkerékpár-motor, hanem szabványos és még hozzá vízhűtéses, másfél literes Opel Olympia motor. És mégis motorkerékpár a gépesített háborúnak ez a legújabb sütetű mindenese, hiszen első kereke szabványos és szabályos paralel villába erősített motorkerékpár kerék és kormányrúdja is jellegzetesen motorkerékpár kormány.

De becsületesen be kell vallani azt is, hogy ez a motorkerékpár villába erősített motorkerékpár kerék és a motorkerékpár kormány, csak részben szolgálja a kormányzást. A gép konstrukciója ugyanis műszakilag úgy van megoldva, hogy az első kerék csak addig kormányoz, amíg a kormányrudat csak mérsékelten vágja be a vezető, tehát amikor jó úton halad tekintélyes sebességgel. Ha a gép lassan halad és a vezető nagyot ,,vág be” a kormányon, abban a pillanatban már a hernyótalpak veszik át a kormányzás szerepét oly módon, hogy a kormányrúd elfordítása lefékezi az egyik hernyótalpat, akárcsak a „komoly" vontatóknál, vagy a hernyótalpas harckocsiknál. Rendkívül érdekesek ennek a hadi-cselédnek a műszaki adatai. Sebessége elsőrendű úttesten eléri a nyolcvan kilométert, 80%-os emelkedőn képes felkapaszkodni, tehát olyan kaptatón, mely százméteres távon nyolcvan méternyit emelkedik. A gép teljes hossza alig három méter, legnagyobb szélessége egy méter, három méter átmérőjű körben meg tud fordulni, 44 centiméteres vízmélységen még „száraz lábbal" halad át, önsúlya ezzel szemben 1.235 kilogramm.

A hernyótalpas hadi-motorkerékpár főleg arra a célra szolgál, hogy kisebb terheket vontasson igen nehéz terepviszonyok között olyan keskeny ösvényeken, ahol a nagy vontató képtelen átvergődni, egyaránt használható teher vagy kisebb löveg vontatására. Hernyótalpai gumi téglányokkal vannak ellátva, úgyhogy jó úton aránylag zajtalanul és túlzott rázás nélkül képes haladni és főleg mocsaras, sáros talajon állja meg a helyét, mert kis önsúlya miatt nem süllyed mélyen a leglazább talajon sem. így az afrikai sivatagi harcokban is nagyszerűen állotta meg a helyét és nagy segítségére volt az ottani csapattesteknek abban, hogy az úgynevezett rugalmas elhárítás taktikájának gyakorlásához szükséges sebességgel végezze a dolgát a legmélyebb homokban is. Hogy ez a gép megszületését főleg Afrikának, helyesebben az afrikai harcoknak köszönhette, arra vall különben az is, hogy a motor vízhűtése független a sebességtől, mert a légáramlatot külön szélkerék kelti, a hűtés így 2-3 kilométeres sebességben is tökéletes a legforróbb trópusi napsütésben is.

A hernyótalpas motorkerékpár nagyszerűen megállotta helyét Afrikában, az ottani harcok elültével a keleti arcvonalon szolgál és a karéliai fakitermelési munkálatoknál is hűen megállja a helyét, de bevált, mint tökéletesen terepjáró csapat- és anyagszállító, valamint hírvivő jármű is.

Hajítófát sem érnek az üzemanyag megtakarítást ígérő vegyszerek!

Újabban ismét kezdik felütni a fejüket azok a titokzatos csodaszerek, azok a különféle színű kis kerek tabletták, vagy üvegekbe töltött varázs elixirek, melyek abból a célból készülnek, hogy az üzemanyaghoz keverve, a fogyasztást csökkentsék. Ami a legérdekesebb, ezek a bűvös-bájos nedűk és labdacsok nem a legális kereskedelem útján kerülnek forgalomba, hanem kalmárok útján, megfelelő suttogó propagandával alátámasztva.

Alkalmunk volt két ilyen anyagot vizsgálat alá vetni, az egyik tablettaalakú volt, a másik folyadék. Nos a tabletta anyaga egyszerű és közönséges naftalin volt, egy kis festékkel rózsaszínűre pingálva. Nagy a gyanú, hogy ezek a tabletták csak részben készültek mostanában, minden valószínűség szerint csak a hangzatos és előkelőén festő üvegfiola mai gyártmány, a tartalom azonban nyilván régi molyirtó tabletta, mely mint benzinmegtakarító és zseniális szer sokszoros áron sózható a mit sem sejtő autós nyakára. A folyadék, ugyancsak igen díszesen és előkelő származást sejtető módon adjusztálva, viszont sötétsárga színű volt, alapanyaga metil-alkohol (magyarul faszesz), melyhez igen kis mennyiségű, erősen karbolszagú anyagot vegyített. az alkalmi vegyész. Mert a szín és szag igen fontos, akárcsak azoknál a gyógyszereknél, melyek bár hatástalanok, a hisztériás nők hisztériás tüneményeinek gyógykezelésére mégis széltében és eredményesen használatosak. Mondanunk sem kell, hogy minden olyan vegyszer, mely kis mennyiségben az üzemanyaghoz keverve, állítólag csökkenti a fogyasztást, nem egyéb maszlagnál. Ilyen anyag nem létezik, legalábbis olyan értelemben, hogy az a motor átalakítása nélkül befolyásolná a fogyasztást. Mert vannak olyan anyagok, melyek valóban csökkentik a fogyasztást, de ehhez a motor kompresszióarányát emelni kell, magasabb dugattyúkat szerelni, vagy levezetni a hengertalpból. Ilyen anyag például a tetraetil ólom. mely az üzemanyag oktánszámút emeli tekintélyes mértékben és a vele vegyített benzin kopogás nélkül táplálja a magas kompresszióarányú motort. De mint látjuk az elmondottakból, ez az anyag is csak közvetve hatásos és nem az anyaga csökkenti a fogyasztást, hanem megváltoztatja az üzemanyag vegyi karakterét.

Nyugodtan őrizkedhetünk tehát a serényen kínált csodaszerektől. Szavatolunk azért, hogy egyetlen csepp üzemanyagot sem takarítunk meg a tabletták, labdacsok és folyadékok alkalmazásával. Ezek csak arra jók. hogy balekká avassák a jóhiszemű autóst és igen tekintélyes mellékkeresethez juttassák azokat, akik ezekkel a csodálatosan forradalmi csodaszerekkel kereskednek.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.03
Idén nyáron megkezdődik az új, előszériás modellek gyártása. ..
2025.03.03
Először egy jármű vesztegelt a belső sávban, azért volt torlódás, aztán két kisbusz ütközött....
2025.03.03
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform reggeli....
2025.03.03
Jó esély van rá, hogy az A110 R Ultime az Alpine utolsó belsőégésű motoros autója, ezért nem csoda....
2025.03.02
A felsőközép-kategóriás Camry akkor lép piacra, amikor riválisai sorra felhagynak az ilyen szedános....
2025.03.02
A zalaegerszegi rendőrök öt alkalommal vehetnek részt azon a tréningen, amelyen instruktorok....
2025.03.02
Szinte minden második-harmadik új regisztráció SUV ( városi terepjáró), a fele pedig céges autó –....
2025.03.02
Teljes rugalmasság: a Crafter Kombi a sofőrön kívül akár nyolc utas szállítására is alkalmas. Némi....
2025.03.02
A BMW tulajdonában lévő márka várhatóan 2026-tól kezdte volna meg az elektromos járműveinek....
2025.03.02
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Éjszakai műszak. ..