járműtörténelem
Szerző: Bánffi Tibor
KIPRÓBÁLTAM A VOLKSWAGENT!
A szerény benzinadagom miatt gyalogjáróvá degradálódva róttam a járdát, amikor a csendes Nádor-utcában ismeretlenül ismerős autót véltem felfedezni. Egészen olyan volt, mint a fényképekről ismert Volkswagen. Mikor elébe kerültem az álló kocsinak, láttam meg a KDF jellegzetes emblémáját.
Kölcsönös bemutatkozás és rövid eszmecsere után megtudtam a kormány mögött ülő fiatalembertől. Norbert Kaestől, hogy ő dr. Porsche unokaöccse és a fallerslebeni, a Volkswagen gyár kísérleti osztályának alkalmazottja. Íme a beszélgetés:
- Kedves Kaes úr, nem igen fogom kérdéseimmel zavarni, mondjon el egyet és mást a Volkswagenről - így én.
- Talán a kezdetén. Hogy született a Volkswagen?
- A gondolatot Porsche vetette fel, mikor is? - kérdi önmagától - 1935-ben. Egy év múlva Hitler kiadta a parancsot: készüljön el egy olyan autó, amely a nép széles rétegeiben elhelyezhető legyen, amivel mondjuk így, motorizálni lehet Németországot. És még ez év utolján, pontosan októbertől decemberig elkészült Porsche villájának garázsában az első három Volkswagen. Ez a három kocsi nyolc ember keze munkája volt - és itt szerényen hozzáfűzhetem, hogy ezek közül az egyik én voltam.
- Milyen volt az első kocsi?
- Hogyhogy milyen? Hát ilyen, mint ami kint áll. No persze, volt némi kis differencia, de ha egy laikusnak kellene a különbséget megállapítani a mai és az első kocsi közöli, akkor nem tudna igazságot tenni. Mert tudja, Porsche egy ... egy... - keresi a jelzőt - zseni. Amit ő elgondolt és papírra vetett, az tökéletes volt. Ezt nem én, a rokon, hanem a tények bizonyítják. (Mind nagyobb hévvel magyaráz.) Úgy Afrikában, mint Oroszországban a legjobban bevált kocsi a Volkswagen. Rommel tábornok csapatai részben ilyen kocsikkal vannak felszerelve, mert ezek alkalmazkodnak legjobban a klímához és a terephez. Akármilyen agyforraló is a hőség, a léghűtéses motor zavartalanul dolgozik. Ehhez járul még az ugyancsak Porsche által szabadalmazott olajhűtő radiátor, mely különben minden Volkswagen standard felszerelése. Ilyent eddig csak a legdrágább luxusautók kaptak. Ennek köszönhető aztán, hogy megfelelő terepen, mint a Reichs-autobahnon. órákon keresztül tudom a százas tempót tartani.
- Na-na vágok közbe.
- Wie denn, Sie glauben nich? Nézze kérem, én nem akarok autót eladni és így nem kell dicsérnem a VW-t. Amint alkalmam lesz bebizonyítom, hacsak addig nem lesz saját VW-ja. amin kipróbálhatja. Ugyanis részben ezért vagyok itt. Előtanulmány a magyarországi lerakat ügyében. Eredetileg Görögországban voltam, ahol nemcsak a hőség, hanem a gyalázatos utak is alapos próbának tették ki a kocsimat, amely arról nevezetes, hogy ez az első teljes egészében Fallersleben készült kocsi. Eddig ugyanis sok munkát kiadtunk különböző gyáraknak. De ez már a múlté. Visszatérve az „Afrika Korps"-hoz, ahol a VW-t „hű tevének" becézik és ebből a hű tevéből most egy nagy széria készül. Hasonló a helyzet Oroszországban, ahol a dermesztő hidegben jelent előnyt a VW a vízhűtésesekkel szemben. Ezek a kis mitugrászok gyújtják be a dromedár Dieseleket.
- Azt kérdezi, hogy miért tökéletes a VW? Azért, mert a legfontosabb alkotóelemeit, mint a motor, rugózás, kormány. olajhűtés a Porsche által konstruált Autó Union versenykocsiból lett átvéve és ez mindent megmagyaráz. Vezér elv: jót egyszerűen. Itt van például a fék. Ez azért mechanikai, mert azt a földműves is utána tudja állítani, ha szükséges. Pedig éppen úgy lehetett volna olajfék is - ami a százezres szériában filléres különbséget jelent - de azt folyadékkal kell utána tölteni és légteleníteni, ami némi szakértelmet kíván. És hogy milyen jó a mi fékünk? Kikapcsolt motorral, pusztán csak fékezéssel jöttem le a Katschbergről. Aki már járt ott, az tudja, mit jelent ez.
- Természetes, Porsche repülőgépen közlekedik?
- Nem Porsche fél a repülőgéptől és ő is csak Volkswagennel utazik, amely már túl van a százezren. És ha látná, hogy néz ki a kocsi! Pedig Porsche megengedhetné magának, hogy új kocsin járjon, de ő ma is olyan szerény, mint bádogos korában.
-A nagybátyámék egyszerű emberek voltak. Apja műhelyében tanulta ki a bádogosmesterséget. Az a benzinmotor, amit 18 éves korában csinált, még ma is üzemben van bátyja bádogosüzemében. Habár a ma 66 esztendős professzor Porsche tiszteletbeli doktor éppen olyan szerény és kevés-beszédű, mint ifjúkorában, pedig lenne neki, amire büszke lehetne. Ha nem más, hát a Führer kitüntető barátsága és feltétlen bizalma. Ami Todt volt az útépítésben, az Porsche a motorizálásban. Hogy némi képet alkothasson magának Fallerslebenről, mondok két számot, amit pontosan tudok. A konstruktőr - osztályon 200 mérnök dolgozik és 1940-ben 200.000 aláírott VW-kötlevél volt. Bizonyára érdekelni fogja, hogy a heti 5 márkát fizetni kell, habár a háború végeztéig senki sem kap kocsit. Már nagyon sokan kifizették az 1000 márkás vételárat és most türelmetlenül várják, hogy átvehessék a kocsijukat.
- Mondjon valamit az ön munkájáról is! - Das ist schön, a ber gefahrlich. Szép, de veszélyes. Igaz ugyan, hogy nagy összegre vagyunk biztosítva. Furcsán hangzik. de minket azért fizetnek, hogy célszerűen strapáljuk a kocsikat. Ez a munka bizonyos terv szerint folyik. Hogy úgy mondjam, összehasonlító kísérletek folynak, három próba VW mellé négy különböző márkájú (felsorolta őket) egy literen aluli kocsit adtak. Ezek ugyanazt a golgotautat járják, mint a VW-ok. Már túl vannak a 100.000 km-en. Az eredmény? A négy idegen kocsiból már csak három él, de milyen szomorú állapotban vannak. Nem bírják ezt a viviszekciót.
- Mennyit fogyaszt a VW?
- Utazótempóban 70 km-nél 6.5 litert, százas tempóban 7 litert és a maximális 105- 110-nél 8 litert iszik.
Hitetlen ábrázatomat látva, elővette aktatáskájából jegyzeteit és abból igazolta állításait.
- Jöjjön egy kis próbaútra invitált barátságosan - amit őrömmel el is fogadtam.
A kocsi tágasabb, mint bármelyik egyliteres kocsi. Az utasok és a vezető kényelméről még a beépített légfűtés és szélvédő melegítő gondoskodik. A gazdag szerelékfal alatt levő indítógombot megnyomta és a motor alig hallható duruzsolással beugrott. A szokatlanul nagy indítóerő volt az első meglepetés. Szinte belepréselt az ülésbe. Vagy 70-nel suhanunk a Vilmos császár út déli forgalmában, amikor Kaes úr minden ok nélkül előzetes figyelmeztetés után - visszaváltott harmadikba. Mint ahogy most nem hallanak semmi mechanikai zörejt, úgy én sem hallottam, mindössze a motor fordulat száma emelkedett ugrásszerűen. Ezt megcsinálta ötször is.
- Sok levegő van a gumikban - mondta mentegetőzve - az hallatszik a kocsiban.
A következő pillanatban megcsókoltam a szélvédőt. Nevetve fordult felém.
-Hát ilyen a VW fékje.
- Nincs Önnél egy kötlevél? - kérdeztem - Én is vennék egy Volkswagent.
Azt hiszem, kedves olvasóm, ön is venne ebből a csodaautóból. Reméljük, rövidesen a háború után valóra válthatjuk kívánságunkat.
Megjegyzés:
Kötlevél jelentése: előjegyzés. A háromszázezer várományos befizetett előlegét elnyelte a háború.