meghibásodás
Minél újabb és modernebb egy autó, annál több érzékelővel és extra funkcióval van felszerelve, hogy a lehető legjobban működjön.Fennáll azonban a lehetősége annak, hogy az idő múlásával ezek az alkatrészek meghibásodnak, a jármű pedig hirtelen leáll vezetés közben.Egy ilyen probléma különösen akkor kellemetlen, ha autópályán és nagy sebességgel haladunk, nyomunkban a többi autóval, mert így könnyen kialakulthat közlekedési baleset. Hogy ezt jó eséllyel elkerüljük, hasznos, ha tisztában vagyunk a lerobbanás lehetséges okaival, illetve azok megelőzésével.
Mi okozhatja a leállást?
Kifogyott üzemanyag: Indulás előtt érdemes ellenőrizni az üzemanyagszintet. Az autó műszerfalán lévő visszajelző lámpa figyelmeztet bennünket az alacsony üzemanyagszintre. Tankoljunk időben, hogy elkerüljük a motor leállását.
Félretankolás: Szintén az üzemanyaghoz kapcsolódó probléma lehet, amikor figyelmetlenségből dízeljárműbe benzint tankolunk vagy fordítva. Következménye, hogy rángat az autó, sok füst jön ki a kipufogóból, kihagy a motor, vagy nem indul. Ilyenkor többnyire elegendő az üzemanyagot leszívni, szűrőt cserélni, és feltölteni a tankot a megfelelő üzemanyaggal, hogy elkerüljük a jármű komolyabb meghibásodását. Ehhez azonban szakember segítsége szükséges. A lényeg, hogy azonnal cselekedjünk, amint észleljük a bajt.
Olajhiány: Ha elfogy a motorolaj, a motor nem tud működni, mivel nem biztosított az alkatrészek kenése, ami megóvná őket a károsodástól. Negyedévente javasolt ellenőrizni az olajszintet nívópálcával, idős autóknál ugyanis előfordulhat, hogy mire az alacsony olajszintreutaló jelzés megjelenik a műszerfalon, a motor már maradandó károsodást szenvedett.
Túlmelegedés: Rendszeresen ellenőrizzük a hűtőfolyadék szintjét, és töltsük után, ha szükséges. Ha ennek ellenére kevés a mennyisége, amire a műszerfalon kigyulladó ikon is figyelmeztet, előfordulhat, hogyszivárog a hűtőfolyadék.Így vezetni veszélyes, mert a motor túlmelegedhet. Amennyiben ez megtörténik, azonnal álljunk félre, és hagyjuk lehűlni a motort.
Generátorprobléma: A generátor az az alkatrész, amelyik az autó elektromossággal való ellátásáért fele.Ha nem működik tökéletesen, biztosak lehetünk benne, hogy egy idő után lemerül az akkumulátor is. Generátorhiba esetén az akkumulátor szimbólum világít a műszerfalon.Ha az autó hirtelen leáll, akkor elég nagy esély van arra, hogy a generátor meghibásodott. Ilyen esetben megszűnika jármű létfontosságú alkatrészeinek energiaellátása, és kialszanak a fényszórók, a műszerfalon lévő lámpák, valamintfokozatosan csökken a motor ereje.
Meghibásodott szivattyú: A szivattyú szerepe az autó ellátása a megfelelő mennyiségű üzemanyaggal. Ha ez tönkremegy vagy az üzemanyagszűrő eltömődik, a jármű lerobban, hiszen nem jut elegendő üzemanyag a motorhoz.
Probléma a gyújtási rendszerrel: Ha a gyújtógyertya meghibásodik, az üzemanyag nem tud hatékonyan elégni, és az autó nem kap elég mozgási energiát.A gyertya nem megfelelő működése így befolyásolja például az üzemanyag-fogyasztást, a megfelelő beindulást, illetve a menetteljesítményt, végső soron pedig a motor leállásához vezethet.
Hiba az elektronikai vezérlőegységnél: A modern járművekben a fedélzeti számítógépes vezérlés a jármű egyik legfontosabb része. Ez a kis számítógépbiztosítja, hogy az autóban minden optimálisan működjön, és a problémák könnyen felderíthetők legyenek. Ha nem működik tökéletesen, az áramkimaradást okozhat a motorban, ami akár a jármű leállását is okozhatja. Ennek megelőzése érdekében minél hamarabb forduljunk a szervizhez, haa meghibásodást jelző lámpa világít a műszerfalon.
Elszakadt vezérműszíj: Talán a legsúlyosabb ok, ami miatt járművünk megállhat vezetés közben, a fogasszíj vagy a vezérműlánc meghibásodása. A motor ilyen esetekben szinte mindig súlyosan sérül, a szelepek eltörnek vagy elgörbülnek, de a dugattyú, a hajtókar és a csapágyak is sérülhetnek.
Mit tegyünk leállás esetén?
Teendők arra az esetre, ha a motor menet közben áll le:
Így előzzük meg a lerobbanást
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!