Mini Clubman

Mini Cooper S Clubman: sok ló, sok ajtó

2019.03.16.

A Mini hatajtós kombija már nem a prémium kisautó kategória legnagyobbja, hanem a prémium kompakt középkategória legkisebbje. Izmos benzines motorral tettük próbára.

Újra van kombija a Mininek. Az ötajtósnál is nagyobb Clubman kivételes felszereltséggel, gazdag technikával, egyedi megoldásokkal, erős motorral és magas árral keresi a különlegességre vágyó gazdáját.

Hogy néz ki?

A Clubman a második legnagyobb Mini, tengelytávja 2670 milliméter, a kocsit a BMW keresztmotoros UKL2 platformjára építik. Ez már a harmadik generáció, annak is a ráncfelvarrott változata. Nem a kompromisszumok autója, hanem a mindennapi sokoldalúságé, egyedisége és prémium kialakítása azonban megmaradt.

A Clubman nemcsak tradíciót jelent a Mininél, hanem a jövő záloga is egyben. Soha nem készült még ilyen fényűző és kényelmes autó a márkánál. A hívogató smaragd szürke külső és a marasztaló burgundi belső kivételes ízlésre vall. Nagy boci szemeiből értelem sugárzik, minden fényforrása LED-es, a külsők a biztonságot, a belsők a pompát szolgálják. A kompakt prémium kategóriában méretei, tudása, kényelme, motorja, vezetési élménye miatt egyáltalán nem hagyható figyelmen kívül. Hogy miért? Mert van stílusa.

Elegáns minden porcikája, főleg, ami az utasteret illeti. A burgundi bőrkárpit látványos, az ülések elöl-hátul kényelmesek. A szépség mellett a minőség is hangosan beszél, a dizájnorgia szerencsére nem megy a felhasználhatóság rovására. Az ergonómiát segítik a jól csoportosított gombok és kapcsolók, rontja ugyanakkor, hogy a kilométeróra és a benne található apró képernyő információi vezetés közben nehezen olvashatók. Megoldás lehet a lapkára vetítő HUD, azaz head-up display, felára mintegy 200 ezer forint.

Utastere jól szigetelt, a sebességérzet csak 100 kilométer/óra feletti tempónál tudatosul bennünk. A belső hangulatvilágítás több misét megér. Az hagyján, hogy élő organizmusként a középső kerek kijelző kerete folyamatosan pulzálva változtatja színeit és egyéniséget ad az utazásnak. Ezt már ismerjük a megújult Miniből (minden kapcsolásra, tekerésre átalakulnak a színek; a hőmérséklet változtatásával irányt adunk a színfolyásnak). Ebbe a diszkó életérzésbe most becsatlakoztak az ajtókarfák belső borításai, amelyek ugyanúgy színesben pulzálnak. Olyan az egész, mintha folyamatosan egy stúdióban lennénk, ahol a hangulatunknak megfelelően állítják színeket. A fények játékát és orgiáját nyújtja, szinte tapinthatók a fények. A műszerfal nagy része puha, néhány betét könnyen karcolódó és fényes.

Innovatív vezetői segédrendszerekből mindent megad a jócskán felszerelt tesztautó: szélvédő-kijelző, parkoló-asszisztens, tolatókamera, kameraalapú aktív sebességszabályzás, gyalogosérzékelő és ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer fékező funkcióval, távfény-asszisztens és közlekedési táblák felismerése. A hátsó kétszárnyú ajtó érintés nélküli nyitható, akár láblendítéssel is, kétzónás az automatikus légkondicionáló berendezés; van ülésfűtés; online kapcsolódásra is van lehetőség, elektromosan fűthető és behajthatók a külső visszapillantó tükrök; automatikusan sötétednek a belső és külső visszapillantó tükrök; a hifi Harman Kardon. Oxfordban gyártják, a többi modellel azonos gyártósoron, amelyeket a jövevény érkezésére felkészítettek.

Térkínálata és stílusa tekintetében elődjénél jól érzékelhetően érettebb és felnőttesebb karakterű a Mini Clubman. A tágas érzetet a keskeny üvegfelületek rontják. Négy személynek kimondottan kényelmes, de öten is beférnek. Bár a márka modelljei egyértelműen uniszex modellek, a Clubman férfias jelenség. Az ötajtóshoz képest 27 centivel hosszabb (4253 milliméter), 9 centivel szélesebb (1800 milliméter), tengelytávja 10 centivel nőtt (2670 milliméter). A dupla padlós csomagtér térfogata 360 liter, a 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla lehajtásával pedig akár 1250 liter lehet.

Különlegessége a csomagtérajtó, amely a Clubman szériához méltóan kettéosztva oldalra nyílik. A kisebb csomagok csak egy ajtó nyitásával is bepakolhatók a poggyásztérbe. Az ajtó kialakításának megvannak a hátrányai: teljesen használhatatlanná teszik a belső tükröt, kilátni alig lehet, a két kicsi ablaktörlő is sokat serénykedik, amíg letakarítja az osztott üvegfelületet.

Hogy megy?

A BMW kétliteres, négyhengeres, változó szelepvezérléses, direktbefecskendezős, ikerturbós motorja 192 lóerős a Cooper S-ben. Legnagyobb forgatónyomatéka 280 Nm (már 1300-as percenkénti fordulattól él). Teljesíti a tavaly szeptember óta kötelező Euro-6d temp normát, ami egy tizeddel vette vissza a gyorsulását és a gyáriak szerint 0,4 literrel növelte a fogyasztást 100 kilométerenként. A Mini Cooper S Clubman álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 7,2 másodperc alatt gyorsul fel, maximális sebessége 228 kilométer/óra.

15 mázsa a kocsi tömege, az élénk benzinmotor nagy gázra fel-, majd túlpörög, ahogy az első kerekek is rendszerint minden elindulásnál fölöslegesen kaparnak. Ennek legnagyobb vesztese az automatikus váltó, amellyel nehéz finoman adagolni a nyomatékot a folyton izgő-mozgó első kerekekre. Kézi váltóval minden bizonnyal jobban járunk, ha szeretünk sportosan vezetni autópályán kívül is. Az automata padlógázra jelentős késéssel reagál, kis tempónál bizonytalan, takarékos módban (green ennek a neve a Mininél) képes a vitorlázásra. 

A futómű elöl MacPherson, hátul többlengőkaros, teljesen független felfüggesztésű. A biztonsági és fedélzeti elektronikai berendezésekkel nem bőkezű a Mini. Ami jár a BMW-vásárlóknak, az nem mind jár a miniseknek. Sávtartás, automatikus parkolás például nem kapható még felárért sem, de távolságtartós radar, érintőképernyő, szövegbevitelre alkalmas tapipad és fejlett mobiltelefonos funkciók elérhetők.

Milyen vezetni?

A Mini Clubman változatban is erősen tolja az orrát, igazán gyorsan nem lehet vele autózni még a Mátra szerpentinjein sem. Sokkal élvezetesebb vele a rohanás autópályán, ott a hétfokozatú duplakuplungos automata kedvére elnyújthatja a fokozatokat.

A sportos, közvetlen kormány kedvünkre való, a futómű persze a szokásokhoz híven túl feszes, emiatt kissé idegesnek érezzük az aszfalton. A keménységét a 18 hüvelykes defekttűrő Pirelli abroncsokkal is magyarázhatjuk, felárért adaptív futóművet választhatunk. Fékezéskor a feneke könnyül el, így a hozzáértők könnyedén kiprovokálhatnak egy kis farolást. Kiválóan kanyarodik az autó, a méretei ellenére megőrizte minis gokart érzetét, futóműve bírja a hirtelen irányváltást. Naturális, nyers a vezetése, közel érezzük magunkat az aszfalthoz, a kormány érzékeny és pontos. Sport módban vörösben izzik az utastér, megelevenednek a motor legvégső tartalékai, a kormányzás feszesebb, a gáz érzékenyebb – a világból is kiszaladna ilyenkor. Én csak a Mátrába szaladtam ki vele, a jeges, havas útburkolat ellenére élveztem vele az autózást. Tud gyorsan menni, de minek? A váltó nem partner a sportos autózásban, fölösleges erőltetni.

Mennyibe kerül?

A Mini Cooper S Clubman alapára 8,4 millió forinttól rajtol, a tesztautó sok extrával ennek majdnem a duplája, mintegy 14,5 millió forint. Fogyasztása visszafogott használatban 8 liter alatt tartható. Nekem sikerült 7,6 literes átlagot (100 kilométerenként) elérnem több mint 600 kilométeres tesztelés alatt, téli üzemben, sok autópályás szakasszal.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....