állásbörze

Minden a BYD-ről szól Szegeden – állásbörze a mérnöki karon

2024.02.28.

Amióta bejelentették, hogy Szegeden épül meg a kínai elektromos autógyártó, a BYD beruházása, felbolydult a város, a térség. Az egyetemen is van fogadókészség, szerencsére időben elkezdték „erőltetni” a műszaki mérnökképzést. Nem mellesleg, a szomszéd megyében a Linamar egyik fontos profilja az elektromos autókba beépülő hajtóműgyártás.

Mini állásbörzét, munkacímén „Duális és kooperatív börzét” rendezett február közepén a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kara. Az intézményben először 2015 szeptemberében kezdték meg tanulmányaikat a duális hallgatók, azóta folyamatosan nőtt az indított szakok száma. Mára minden nappali tagozatos alapszakon és a legtöbb mesterszakon is nyílik erre lehetőség. A hallgatóknak amellett, hogy felsőoktatási tanulmányaik során magas szintű elméleti tudást sajátíthatnak el, lehetőségük nyílik arra, hogy ismereteiket a gyakorlatban is alkalmazhassák, így szerezve versenyképes tudást az egyetemi évek alatt.

Sokan voltak

A kar Mars téri épületében rendezett állásbörzén már „nyitás” után óriási volt a hallgatói érdeklődés, az újságírónak nem egyszer várni kellett arra, hogy egy-egy cég képviselője ráérjen nyilatkozni. A neves járműipari beszállítót, a Csaba Metált Kocsis Zita munkaügyi csoportvezető és Csupor-Cservenák Szandra, oktatási és munkaügyi munkatárs képviselte.

A hölgyektől megtudtuk, a cég Tier 1-es beszállítója a BMW-nek és a Volkswagennek, de érdekességként azt is megemlítik, hogy 20 éve Ferrari váltókar is készült náluk, igaz, ott nem ők voltak a közvetlen beszállítók. Az ismert személygépkocsi márkák közül megtalálhatók még alkatrészeik többek között még az Audi, Citroen, Fiat, Ford, Mercedes, Nissan, Opel, Porsche, Renault, Toyota és Volvo különböző modelljeiben is.

Jelentősebb üzleti partnereik, vevőik között van egyebek között a Bosch, a DELPHI, a Continental, a Hella és a ZF Hungária is. Tavaly volt 30 éves a Békéscsabán és Szeghalmon is gyártóegységet működtető, száz százalékban magyar tulajdonú családi vállalkozás. A cég nagy hangsúlyt fektet a duális képzésre és maximálisan támogatja a hozzájuk érkező hallgatókat.

Gion Panna: világpiaci részesedésünk 27 százalék

A járműiparban ismert, az átlagembernek azonban kevesen mond a Motherson. Az indiai központú multinacionális vállalat visszapillantó tükröket gyárt és teszi ezt Túrkevétől Mosonmagyaróvárig öt magyarországi telephelyen. A legjelentősebb európai személyautó gyártóknak évente több mint 8 millió garnitúra külső tükröt szállítanak, világpiaci részesedésük 27 százalék.

A cég egyik HR generalistája Gion Panna, tőle tudjuk meg, hogyan haladnak a korral. Saját fejlesztésként visszapillantó tükör helyett kamerát alkalmaznak például a legújabb MAN kamionoknál. Ezt nem hozták el Szegedre megmutatni, standjukon azonban ott volt egy hagyományos kivitelű, persze elektromosan állítható, fűthető, fullexztrás, szép kivitelű visszapillantó tükör, amelyet a BMW-nek gyártanak. Számos márkánál első körös beszállítók, és a tükrökön kívül fröccsöntenek lökhárító és műszerfal elemeket is. Apróság, de érdekes, hogy náluk készül majd a Volkswagen R-Line logója is.

Aktív szereplői a duális képzésnek, jelenleg elsősorban a mechatronikai mérnök, a műszaki menedzser és gépészmérnök szakokról várják a hallgatókat. Fontos az utánpótlás a csak Magyarországon 2500 embert foglalkoztató járműipari beszállítónak.

Sok cég keres mérnököket

Részt vett a mérnöki kar állásbörzéjén a Linamar is, a békéscsabai-orosházi cég régi duális képző partnere a Szegedi Tudományegyetemnek. Mostanában nem nagyon volt olyan tavaszi, vagy őszi állásbörze a József Attila Tanulmányi és Információs Központban, az Ady téren, ahonnan hiányoztak volna.

Ezután eggyel több oka lehet Szegedre jönni és ez a BYD beruházása. A békéscsabai Linamar Technology Hungary divízió fő profilja ugyanis az elektromos autókba beépülő hajtóműgyártás. Az e-mobilitás fejlesztése a cégcsoport kiemelt stratégiai célja, ennek megvalósításához pedig az európai régióban Magyarországot választották. 

– Reménykedtünk abban, hogy előbb vagy utóbb, de erre is jön majd az ipar. Emlékszem, amikor Palkovics László még államtitkárként mutatta az ország térképén, hogy régiónk, a Dél-Alföld járműipari szempontból elég világos folt, eltekintve néhány autóipari beszállítótól, például a Linamartól. Ez viszont jelentősen megváltozik az elektromos autókat gyártó BYD Szegedre érkezésével – mondja portálunknak Bíró István professzor. Az SZTE Mérnöki Karának dékánja hangsúlyozza, nem érte váratlanul őket az óriási beruházás, 2010 óta tudatosan erősítik az egyetemen a műszaki mérnökképzést, amelynek mára MSC kimenetei is vannak.

Részlet a Linamar standjáról

Megtudtuk, a kapcsolatfelvétel is elkezdődött már a kínaiakkal. Ugyanakkor még nem ismert, mit várnak az egyetemtől, szeretnének-e kapcsolódni a duális, illetve a kooperatív mérnökképzéshez, illetve a kar milyen mértékben és módon tud majd bekapcsolódni a műszaki fejlesztésbe.

– Az elektromos autók gyártása növeli a mérnöki kar ázsióját, vonzóbb továbbtanulási lehetőséget tudunk kínálni a hallgatóknak – mondja a dékán, hozzátéve, ezen a mini állásbörzén is érződik már a fokozottabb érdeklődés. Két-háromszáz hallgató jellemzően megfordul az ilyen eseményen, ottjártunkkor éppen szűknek is bizonyult a terem. A megjelenő cégek azért szeretik ezt a bemutatkozási lehetőséget, mert hatékonyabbnak tarják az általános állásbörzénél, itt lényegében csak a mérnöki kar hallgatóival találkoznak. Könnyebb is velük szót érteni, mint a nagyobb rendezvényeken a betévedt diákokkal.

A főszervező, Péter Szabó István a Csaba Metálnál

A mini állásbörze főszervezője Péter Szabó István, az SZTE Mérnöki Kar Duális és kooperatív képzésért felelős dékáni megbízottja, azt emeli ki, hogy a bemutatkozó cégek többsége már régóta partnere az egyetemnek. Új részvevő ugyanakkor a Szegedi Szakképzési Centrum. Ott is folyik duális képzés, és ha egy diák középiskolás korában megszereti a gyakorlati helyét, tanulmányait folytatva azt a céget, a duális partnert a mérnöki karon is megtalálja. Csak az iskolája változik, a „munkahelye” nem.

– Csábító lehet a továbbtanulóknak a kredittranszfer is, a Déri Miksa Műszaki Technikumból érkezők jó és jeles eredményeit bizonyos tantárgyaknál beszámítjuk. És ezt a fajta együttműködést más középiskolák felé is bővíteni szeretnénk – mondja Péter Szabó István.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....