vezetésbiztonság

Milyen autóvezetők vagyunk?

2019.05.27.

Nagyon hasznos néha tükröt tartani magunk elé, és őszintén megválaszolni a kérdést: defenzív vagy agresszív pilóta vagyok? E célt szolgálta a Groupama Biztosító nagy Vezetési Stílustesztje: kézilabdás klasszisokkal hívták fel a figyelmet a csapatjátékos közlekedésre

 

Elöljáróban felidézek egy teljesen feleslegesen tragédiába torkolló balesetet, amelyet rögtön eszembe juttatott a rendezvény meghívója: 2005 januárjában Kulcsár Anita, a Dunaferr kézilabda-csapatának átlövője, edzésre igyekezve megcsúszott autójával a síkos országúton, és fának ütközött. A kocsi nem nagyon tört össze, Anita simán megúszhatta volna néhány kisebb sérüléssel – ha történetesen becsatolta volna a biztonsági övét. Nem csatolta be, az életével fizetett. Erre emlékezve különösen örülök, hogy éppen a hétszeres Magyar Kupa és háromszoros magyar bajnok MOL-PICK SZEGED kézilabdacsapat bevonásával fokozták az érdeklődést az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottságának szakmai támogatásával megvalósult kampány iránt.   

A nagy kérdés: milyen általában a magyar sofőrök vezetési stílusa? Csapatjátékosként vezetünk? Volt összehasonlítási alap, hiszen a részt vevő három játékos három országot képviselt. A svéd Jonas Källman kamionsofőr apukájával gyerekkorában bejárta Európát, sok balesetet látott, tanult belőlük. Szerinte nálunk annyi a kamera, hogy alig lehet gyorsan hajtani, de még mindig jobb, mint odahaza, ahol 130 helyett 110 a limit. Olyan nagy különbséget nem vett észre a svéd és a magyar autósok viselkedése között. Még kevésbé tudja kiautózni magát hazájában az izlandi Stefán Rafn Sigurmannsson, hiszen ott 90 km/óra a felső határ, és mivel jómagam is beautóztam a szigetet, megerősíthetem, hogy Izland útjain megvan ennek az értelme. Stefán mindazonáltal unalmasnak tartja ott az autóvezetést – és az unalom is veszélytényező! A magyar játékos, Nagy Martin szavai: „Nagyon szeretek vezetni és érdekes lehetőségnek tartottam, hogy megtudjam, mennyire biztonságos a vezetési stílusom. Különösen, mert fiatal vezetőként, nekem új pálya a közút. Figyelem a körülöttem lévők viselkedését és reakcióját, a meccsen és az utakon is csak ez működik!” A program végén mindhárom játékos megmutathatta autóvezetői ügyességét a Groupama tanpályáján.

Magamban azért somolyogtam egy kicsit azon, hogy egy győzelemre törekvő kézilabdás egész másképp nézhet saját csapatában, vagy az ellenfélében játszókra, az előbbiekkel maximális a segítőkészség, az utóbbiakat kitrükközni igyekszik, persze sportszerűen. Hát bizony legyünk őszinték, kissé így vagyunk autósként is…

A Groupama Biztosító országosan felmérte a magyarok vezetési stílusát. Az ezer főt megkérdező kutatás többek között megvizsgálta, hogy betartjuk-e a javasolt követési távolságot, levillogjuk-e az autópályán a gyors sávban előttünk haladókat vagy, hogy hogyan viselkedünk közlekedési dugóban? Kiderült, hogy a magyarok fele (51%) együttműködő, nyugodt és előrelátó sofőr, vagyis úgynevezett defenzív sofőrnek mondható. „Érdekes, hogy a nők és a férfiak között nincs eltérés e tekintetben, viszont az életkor és a lakóhely alapján már kimutathatóak különbségek: a fiatalok és a fővárosiak sajnos kevésbé tűnnek előzékenynek a volán mögött” – ismertette a kutatás további eredményeit Magyar János, a Groupama Biztosító gépjárműbiztosítási főosztályvezetője.

A válaszokból kitűnik, hogy a legfegyelmezetlenebbek az ajánlott követési távolság betartásában vagyunk. A városban, átlagos forgalmi körülmények között, 50 km/h sebességnél ajánlott 30-40 méteres távolságot például csupán a vezetők 3 százaléka tartja be saját bevallása szerint.

„Bíztató, hogy a magyar vezetők fele csapatjátékosnak számít az utakon, ugyanis akire ez a vezetési stílus jellemző, statisztikailag kimutathatóan kevesebb baleset okozója lesz. Fontos lenne, hogy a többiek is minél inkább sajátítsák el ezt a vezetési stílust, azaz legyenek higgadtak, előzékenyek, szabálykövetők, ezzel ugyanis jelentősen csökkenthetjük a balesetek számát. Szerencsére idén biztatóan alakul a közlekedési baleseti statisztika, hiszen eddig kevesebb személysérüléssel járó baleset történt az utakon, mint a korábbi évek azonos időszakában. A számok a 2013-as évi adatokhoz közelítenek, utoljára ebben az évben mutattak csökkenő tendenciát.” – mondta el Berzai Zsolt rendőr alezredes, hozzátéve, hogy megfigyelése szerint együttműködők a magyar autósok, amíg rendőrt látnak, egyébként türelmetlenebbek, agresszívebbek.

Teljesen érthető, hogy pozíciójából adódóan a szabálykövetést hangsúlyozta az alezredes, de én azért hozzáteszem, hogy bizonyos helyzetekben épp egy szabálysértés fokozhatja a biztonságot – éppen a csapatjáték szellemében. Például a láthatárig üres országúton autós ér utol kerékpárost, de ott épp záróvonal van, egy betorkolló alacsonyabb rendű út miatt. Mikor jár el helyesebben az autóvezető: ha a záróvonalat nem érintve, a minimális szabályos oldaltávolsággal kerüli a bringást, vagy ha fél autójával áthúz a másik oldalra, ami súlyosan szabálytalan? Igen, a szabályok szerint kell közlekedni, de azért látni is kell a pályán, legyen az kézilabda-pálya vagy közút! És reméljük, hogy efféle esetekben nem fütyül a bíró, nem bírságol a rendőr. Hiszen ők is a nagy csapatjáték résztvevői, és ahogy Recsákné Mazányi Judit közlekedéspszichológus rámutatott, „A közlekedési viselkedés megváltoztatásának első lépése annak tudatosítása, hogy a közlekedésben alapvető fontosságú valamennyi résztvevő együttműködése”.

Ezt segítheti elő, hogy A Groupama Biztosító elindítja Biztonsági Futam sorozatát, melynek keretében mások is tesztelhetik vezetéstechnikai tudásukat, ügyességüket. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
Az ADAC statisztikája szerint az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémák (43,2%-os arány) ismét....
2024.05.06
Tovább fokozza régiós terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután nemzetközi üzletfejlesztésért....
2024.05.06
Összesen 14 külföldi állam magyarországi külképviseletének 26 vezető tisztségviselőjét, köztük négy....
2024.05.06
„A MINI Aceman egy erős egyéniség, saját fiatalos jegyekkel a MINI új modellcsaládján belül. Önálló....
2024.05.06
Mintegy 10 perc alatt töltötték 10-ről 80 százalékra a Polestar 5 prototípusát az új szilícium....
2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....