Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Mik azok a kék prizmák az útjelző oszlopokon?

2024.07.28.

Azokon az útszakaszokon találkozhatunk a kék fényvisszaverőkkel, ahol gyakoriak a vadgázolások. Tóbiás és Balambér közlekedési kalandja. 

Talán te is felfigyeltél már az útjelző oszlopokon található kis kék prizmákra amelyek egyes útszakaszon láthatók. Nos, ezeknek a fényvisszaverő kiegészítőknek az a célja, hogy elriassza a vadállatokat az úttesttől, így kevesebb legyen a vadgázolás. 

Fénysorompó az út szélén

A vadriasztó prizmákat már évek óta alkalmazzák a balesetek megelőzése érdekében Magyarországon azon útjain, ahol különösen gyakoriak a vadelütések, amelyek súlyos, akár életveszélyes sérülésekkel járhatnak, és jelentős károkat okozhatnak. De hogyan is működik ez a hasznos kis eszköz? 

A vadriasztó prizmákat az úgynevezett vezetőoszlopokra szerelik fel utólag. A jól ismert, háromszög alakú, fehér, műanyag oszlopon fehér, illetve piros fényvisszaverő fóliacsík látható egy fekete sávban. A vezetőoszlopok szerepe, hogy jelezzék az úttest szélét, kihangsúlyozzák az út vonalvezetését, valamint segítsék a járművezetők jobb térérzékelését. Általában 50 méterenként helyezik ki. 

Fotó: Police.hu

A kék fóliás vadriasztó prizma lényege, hogy a járművek fényszórói által kibocsátott fényt az úttest melletti területre szórja szét. Ezáltal egy „fénykerítés” jön létre, és a szokatlan fényhatás megtorpanásra, menekülésre készteti az állatokat, elriasztja a vadakat az út mellől. Később viszont, amikor az autó elhaladt, és nincs zavaró fényhatás, az állat átkelhet az úton. 

Tévhit, hogy az úttest alatti vizet jelöli

A prizma éjszaka és korlátozott látási viszonyok között jelent előnyt leginkább. Mivel a fényszóró fényét az út melletti terepre veri vissza, a járművezetőt a visszaverődő fény nem vakítja el. Az eszköz tartósan ellenáll a környezeti hatásoknak, a nagy hőingadozásnak és a magas hőmérsékletnek, a napsugárzásnak, egyéb időjárási viszontagságoknak, valamint télen a sózás maró hatásának is.

Fotó: Police.hu

Magyarországon például a Balaton északi partján futó 71-es, 73-as és 77-es; a Zala vármegyei 74-es és 76-os; a Békés vármegyei 44-es és 47-es főútvonalak egyes szakaszain találkozhatunk kék színű vadriasztó prizmákkal. Bizonyos útszakaszokon a prizmák kihelyezése óta jelentősen csökkent a vadelütések száma. 

A megoldást egyébként nem csak Magyarországon, hanem például Németországban is használják a vadgázolások számának csökkentésére. És ezek után tisztázzuk azt is, hogy a sok internetes komment ellenére a kék prizma nem azt jelenti, hogy az úttest alatt vízelvezetés, vízátfolyás, ér, patak, csatorna árok található. Ahogy azt feljebb kifejtettük, a kék prizmák azt a célt szolgálják, hogy a fény segítségével elriasszák a vadakat, és minél kevesebb állatot gázoljanak el az autósok.

Óvatosan a következő hetekben

A következő egy hónapban a szokottnál is figyelmesebben kell közlekedniük az autósoknak, ugyanis augusztus közepéig tart az őzek párzása. A vadásznyelven üzekedésnek nevezett időszakban ezek az állatok sokkal gyakrabban jelennek meg a közutakon! – figyelmeztet az Országos Magyar Vadászkamara.

Mivel az őz hazánk legelterjedtebb nagyvada – becslések szerint csaknem 370 ezres állománnyal –, az ország egész terültén számíthatunk a felbukkanásukra. Ezt mutatja az is, hogy az évente mintegy 7400 nagyvadelütések több mint háromnegyedében őzet gázolnak el. 

Az autósok fokozott óvatossággal közlekedjenek, és tartsák be az alábbiakat, így csökkenthető a vadgázolás kockázata: 

  • Indokolt esetben, rossz látási viszonyok mellett, rosszul belátható útszakaszon közlekedjenek lassabban a megengedett sebességnél.
  • Az őz nem jár egyedül: ha egy átszaladt előttünk, még ne gyorsítsunk, szinte biztos, hogy másik is követi!
  • Ha már nem lehet elkerülni a vad elgázolását, akkor vészfékezzünk és készüljünk fel az ütközésre, de semmiképp se rántsuk félre a kormányt! Máskülönben letérhetünk az útról vagy átsodródhatunk a szembejövő sávba!
  • A vadak párzási időszakában a vadveszélyt jelző közlekedési táblák nem mindig adnak elegendő segítséget az autósoknak, hogy hol várható az állatok felbukkanása. Ilyenkor ugyanis az őzek nem a megszokott rutinjuknak megfelelően mozognak a területen.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.12
Fotókon kevésbé, élőben viszont remekül működik a Suzuki Vitara új orra, pláne a nagyobb hátsó....
2025.01.12
Meglepő rekordokat produkált 2024-ben is a biztosítási piac a Netrisk saját adatain alapuló....
2025.01.12
Tavaly közlekedett a legtöbb vonat Utasellátó szolgáltatással, amit összesen csaknem 1 millió utas....
2025.01.12
A Felsőszentiván-dűlői vasúti átjárónál van szükség tűzoltói beavatkozásra – írta a....
2025.01.12
Az Árpád úton, az Újpest-központ metrómegálló közelében karambolozott két autó – jelentette az....
2025.01.12
Fázós sofőröknek hoztunk pár tippet Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában, hogyan lehet....
2025.01.12
A bajor prémiumgyártó mintegy negyven év után cseréli le régi aeroakusztikai szélcsatornáját. ..
2025.01.12
A világ legjobb női autóját minden évben megszavazó WWCOTY (Women's Worldwide Car of the Year)....
2025.01.12
A BYD szédületes tempót diktál Brazíliában, tavaly megnégyszerezte az eladásait, és ezzel a dél-....
2025.01.11
Téli izgalom a jégen: a Lamborghini Esperienza Neve debütált Belső-Mongóliában. A Revuelto, a....