ICDP
Gyártási folyamatok
“Így gombolnak le rólunk egy csomó pénzt!” – jön az azonnali válasz, de ez nem teljesen igaz, sőt, olykor emiatt tudjuk olcsóbban megvásárolni az autót. A helyzet az, hogy a csomagosítás célja a gyártosori folyamatok egyszerűsítése, ennek köszönhetően pedig olcsóbb lesz autó még akkor is, ha több opció van benne.
Gondoljunk bele, mennyi opció létezik manapság egy autóhoz. Adaptív tempomat, különböző fényszórók, elektromos csomagtérajtó, infotainment és navigációs rendszerek, ezt a listát pedig nagyon hosszan lehetne sorolni. Így végülis egy modellnek több millió kombinációja létezik. Szakember legyen a talpán, aki meg tudja jósolni, hogy miből mennyit kell rendelni. A gyártók jellemzően évente egyszer tárgyalják újra a beszállítói szerződéseiket, tehát hatalmas kockázatot vállalnak, ha megrendelnek valamiból többet vagy éppen kevesebbet.
A csomagokba rendezéssel ezt a kockázatot spórolják meg maguknak és persze a vásárlóknak, ugyanis értelemszerűen ez a rizikó beépül az autó árába. Tehát ha mi csak fűthető üléseket akarunk, de mivel csak egy csomagban elérhető, kapunk hozzá fűthető kormányt, ablakmosó fúvókákat vagy akár szélvédőt, ne csüggedjünk, nem rabolnak ki éppen, sőt, spórolnak maguknak és nekünk is!
Extra profit
Persze az autógyártók sem jótékonyságból élnek, valahol pénzt is kell keresni. Aki vett az utóbbi években új autót, találkozhatott egy érdekes helyzettel. Az értékesítő jelzi, hogy adott csomagot meg kellene rendelni az autóba, mert ha a konfiguráció tartalmazza, nagyobb kedvezményt adhat az autó árából. Az ilyen csomagokban egyébként általában igen hasznos opciók vannak, például fűthető első ülések, sötétített hátsó ablakok, esetleg navigáció.
Nézzük csak ezeket az extrákat! Fűthető első ülések? Néhány fűtőszál az ülésbe. Hátsó ablak? Egy egyszerű fólia. Navigáció? Egy szoftver, amit feltelepítenek az egyébként is meglévő infotainment rendszerre. Mégis, több százezer forintért tudják adni, az ember pedig megveszi, mert ezek hasznos opciók és még a kedvezmény is növekszik egy picit.
Bár sokszor kellemetlen és nem örülnek neki a vásárlók, a csomagosítás a jövő. A Ford is elindult ebbe az irányba, az ázsiai márkák pedig mindig is így csinálták. Bár még vannak márkák, ahol rengeteg egyedi opció elérhető, sajnos idővel mindenki át fog állni a csomagokra. Ha tetszik, ha nem, ez a jövő.