autósport

Miért is ezüst színű a Silberpfeile?

2021.03.20.

A technikai sportokban és pláne az F1-ben egykor azért járt büntetés, ha az előírtnál nehezebb volt az autó, napjainkban minimális súlyt írnak elő a szabályok, melyek idén is változtak.





 

Költséglimit

Ahogy a korábbi évtizedekben, az idei szabályváltozásoknak is az esélykiegyenlítés a célja, a szezon végén majd megtudjuk, hogy mennyire sikerült célt érni, vagy legalább megközelíteni.

Bevezették a költségvetési limitet, mely idén 145 millió dollár, és a következő két évben 140 millióra majd 135 millió dollárra kell csökkenteni. Jogos próbálkozás, mert tavaly a legtehetősebb és legcsóróbb csapat közötti büdzsé különbség hatszoros volt.

Nem változnak a marketingre, a pilótákra, a csapatvezetőkre és a két versenymérnökre vonatkozó plafonok. Többletkiadások címszó alatt további 45 millió dollárt lehet elszámolni, a végkielégítéseknél és betegszabadságoknál továbbra sincs limit.

Vettel és Stroll munkahelye az AMR21-ben                                  Forrás: Aston Martin

Diétás recept

A versenyautók pilótával mért minimális tömege 746 kg-ról 752 kg-ra, a hajtáslánc súlya 145 kg-ról 150 kg-ra nőtt. Ennek célja, hogy a diéta érdekében kevésbé használjanak szuper-könnyű és drága kompozitokat. Felkerült az alkalmazható anyagok listájára a bambusz, a kender, a len és a pamut.

Az aerodinamikai fejlesztések idejét az előző évi eredmény alapján mérik: a konstruktőr bajnok 70 százalékot, a sereghajtó 115 százalékos kvótát használhat.

Kevesebb leszorítóerő

Normál eseteben nem látható, de fontos szerkezeti változás a padlólemez alakjának módosítása: az idei előírás szerint az eddig téglalap hátsó tengely közeli részét alaposan meg kell vágni.

Módosítani kell a fékhűtők szárnyait és rövidebbre kell szabni a dffúzor rácsot, mindezek együtt tíz százalékkal csökkentik a leszorító erő és várhatóan a tempót is.

Az edzések hatvan percesek lesznek és idén visszatérnek az egész órakor kezdődő rajthoz.

Renault motor hajtja az Alpine-t                               Forrás: Renault Sport

Színjátékosok

Ami nem változott, hogy az autóversenyzés hőskorában is voltak domináns márkák, ezekből több időlegesen átkerült a „futottak még mezőnyébe”. Ami biztos, hogy vannak a többször brillírozók, és vannak olyanok, melyeknek modelljei már csak múzeumokban parkolnak. A Ferrari és a Mercedes nem ilyen, ráadásul nem csak nevükkel, de színükkel is történelmet írtak, mert tartották magukat a hagyományokhoz.

Egykor a nemzeti hovatartozás határozta meg a színt, a szponzorok megjelenése viszont alaposan megváltoztatta a versenyautók megjelenését. Először csak kisebb matricák, aztán egész karosszériát betöltő kreatív kompozíciók terjedtek el. Így került először dohányleveles Gold Leaf a Lotusra, melyet Fittipaldi idejében feketére fényeztek és aranybetűkkel díszítettek. Már ameddig engedték a szabályok a füstölős termékek megjelenítését...

 

Nemzeti színek: az olaszoké piros, a briteké zöld                                  Forrás: LS Media

Nem csak a látvány miatt csillogott

A XX. században a versenyautók színe először a nemzeti hovatartozást jelölte: a briteké volt a zöld, a franciáké a kék, az olaszoké a piros, a japánoké a fehér, a németeké az ezüst. Igaz, ez nem marketing ötlet volt, hanem a szabályokból adódó kényszer, melyből aztán hagyomány lett.

A Mercedes 1934-es Silberpfeile autójának, vagyis Ezüstnyilának születése a menetrend szerint ment, ám a rajt előtti napon túl nehéznek találtatott a kocsi, ezért könnyíteni kellett rajta.

Miután már kevésnek bizonyult néhány nélkülözhető idom és alkatrész eltávolítása, majdnem feladták a kilókkal vívott diéta harcot, ám ekkor jött a zseniális műszaki felfedezés: a festéknek is van tömege, tehát meg kell tőle szabadulni. Egész éjszaka kaparták az alumínium karosszériát, ennek köszönhetően reggelre másfél kilóval fogyott és így már rajthoz állhatott a nyersanyagától fémesen csillogó, immár a szabályoknak megfelelő 750 kilós autó.

Ezt a hagyományt aztán folytatja a német cég, bár a különböző reklámok miatt jelentősen csökkent az ezüst felület, ráadásul volt olyan korszak, amikor nem álltak rajthoz a csillagos márka autói.

Klasszikus Ezüst Nyíl                                                              Forrás: Daimler AG

Hagyomány és divat

Gazdag a cég sporttörténete, ám a második világháború után is volt olyan korszak, amikor visszavonult az autósporttól a Mercedes Benz, melynek Ezüst Nyila 1952-ben győzött a legendás 24 órás LeMans futamon. 1955-ben megtört a lendület és évtizedekre visszavonult a versenyzéstől, mert a franciaországi tragédiában, a világ legsúlyosabb autósport balesetében nyolcvannégyen haltak meg. Az egyik Mercedes Ezüst Nyíl a tribünbe repült, Pierre Levegh kigyulladt autójától pedig többen azonnal szörnyet haltak, vagy elevenen megégtek. A pilótán kívül a balesetnek nyolcvanhárom áldozata volt.

A verseny folytatódott, a győzelmet a brit Hawthorn-Bueb páros szerezte meg Jaguarral. A tragédia hatására Svájcban azonnal betiltottak mindenféle autóversenyzést, ez ma is érvényes, pedig több szavazáson is megpróbálták feloldani.

A Le Mans leglátványosabb repülése is a Mercedeshez fűződik: az 1999-es futamon az egyik emelkedőn a lapos padló alá szoruló szél felkapta az áramlástanilag túlságosan tökéletes CLR-GT1-es sportkocsit, mely az út menti erdőbe repült. A másik Mercedes „elszállása” után a gyári csapat feladta a versenyt.

Autóverseny Svájcban, 1935 augusztus 25.                                  Forrás: Daimelr AG

Forma 1

Először motorbeszállítóként, majd komplett autókkal tért vissza a Mercedes a ringekre, melyeken jó néhány éve dominál és a pontverseny állása szerint idén is esélyes a pilóták és a konstruktőrök világbajnoki címét.

A szponzorok matricái miatt egyre kevesebb a nyers felület, a W12-es jelzésű 2021-es versenyautó karosszériáján már csak nyomokban található a klasszikus ezüst szín. Igaz, a karbonkompozit színe nagyon már, mint a fémé.

Régis sikereket idéző farncaia márka                                Forrás: Renault Sport

Régi csapat új néven

Patinás versenymárkájának nevével indul a Forma 1 idei szezonjában a Renault: a francia istálló hivatalos neve Alpine F1® Team. A kék versenyautókat a Renault E-TECH hibrid erőforrása hajtja. A számos rekordot és eredményt elért Alpine márka remélhetően eredményes lesz Formula 1 teljesítmény-orientált világában is. Az Alpine sportos, agilis és elegáns márkaként akar aratni a piacon A110-es utcai modelljével, mely a legendás raligép reinkarnációja és a korábbi pályaversenyautókat is idézi.

AMR21-es versenyautó                                             Forrás: Aston Martin

Végre ismét egy verseny-zöld

A tavalyi szezonban még Racing Point nevű csapat éppen hogy csak lemaradt a dobogóról, idén új névvel, új színben, ismét a klasszikus brit verseny-zöldben pompázva és Aston Martin néven tér vissza a világbajnokságba. A klasszikus angol márka korábban öt futamon vett részt ezzel a névvel, mely 61 év után megint ringbe száll. Sebatsian Vettel és Lance Stroll, valamint a csapatfőnök Otmar Szafnauer biztos a dobogós eredméynben.

Az Aston Martin Cognizant Formula One™ 2021-es autója, az AMR21 bemutatójára beköszönt a James Bondot utoljára alakító Daniel Craig és a hétszeres Super Bowl-győztes Tom Brady.

A címvédő AMG Mercedes 2021-es versenygépe                          Forrás: Daimelr AG

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....
2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonvilágosnál, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....