ICDP

Mi lenne, ha lenne önvezető autó?

2019.07.08.

Számos alkalommal írtunk már az önvezető autókról, foglalkoztunk a reális megvalósíthatósággal és az előtte álló akadályokkal, de érdemes vetni egy pillantást arra is, hogy milyen más területekre lenne komoly hatása az önmagukat vezető autóknak.

Az ICDP kutatói szerint, ha idővel tényleg beköszönt az önvezető autók kora, az számos iparágat át fog alakítani, nem csak az autóipart. Nézzük, mely iparágakra lenne hatással és miért!

Szállodák:

Jelenleg ha igazán hosszú, országokat átszelő útra indulunk autónkkal, menet közben jó eséllyel meg kell állnunk pihenni és ez az a kereslet, amit az autópályák mentén található panziók, hotelek hivatottak kielégíteni. Meg is teszik, de mi történik, ha a kereslet megszűnik? Ha az autónk ötös szintű önvezetésre képes, tehát semmiféle emberi beavatkozást nem ígényel, az autók belső terét minden bizonnyal pihenésre alkalmassá teszik, így felesleges less megállni is.

Repülés, Vasút:

Miért választjuk a repülőt és a vasutat? Nincsenek balesetek, gyors, kiszámítható és teljesen stresszmentes. Ez manapság közel sem mondható el a közúti közlekedésről, de okos önvezető autókkal az úton a probléma gyakorlatilag megszűnne, így minden bizonnyal többen választanák az autót, a vasút vagy éppen a repülés helyett. Persze ez csak relatíve kisebb távolságokon érvényes, ha éppen nem rohan az ember, de kétségtelen, hogy az önvezető autók elterjedését megérezné a többi közlekedési ág.

Biztosítások:

Korábbi cikkekben már foglalkoztunk a témával, de érdemes újra hangsúlyozni, hogy a biztosítások világát teljesen felforgatná az autonóm járművek elterjedése. Mire az első automatizált gépjármű forgalomba kerül, annak működésében nem lehet hibalehetőség, tehát balesetet okozni gyakorlatilag nem lesz képes. Ebben az esetben milyen biztosításra lesz szükség? Felelősség biztosítás? Mégis miért lenne szükség felelősségbiztosításra, ha a vezetés folyamatára az utasnak nem lesz hatása, és mint már említettük, a hibalehetőségnek esélye a 0-hoz fog közeledni. Van esély rá, hogy idővel az önvezető gépjárművekre kötött biztosítás sokkal inkább fog hasonlítani egy lakásbiztosításhoz: elsősorban tűzeset, lopás és más hasonló helyzetekkel szemben védhetjük magunkat általa.

De mi történik mindeközben a hagyományos autót vezetők szempontjából? A KGFB a biztosítótársaságok szempontjából döntő fontosságú, egyik - ha nem a - legjelentősebb bevételi forrásuk. Mint minden vállalatnak, céljuk a profit biztosítása és gyarapítása, így könnyen lehet, hogy a tradicionális járművel közlekedők fizetnék meg ezt a kieső bevételt, magasabb díjakon keresztül. Mint oly sok esetben, itt is az a furcsa helyzet állna fenn, hogy akik meg tudják fizetni az önvezető autókat megtakaríthatják a KGFB díját és a nyilvánvalóan olcsóbb, tűz és lopás ellen védelmet nyújtó biztosítási konstrukcióval válthatnák ki azt. Ezzel szemben, akik nem tudják megfizetni az új (és várhatóan rendkívül drága) önvezető autókat, jóval magasabb összegeket látnának a biztosítóktól érkező csekken.

Mindazonáltal a legutóbbi ICDP találkozón részt vett az Európai Unió által megbízott, az önvezető autókkal foglalkozó munkacsoport egy tagja, elmondása szerint pedig minden egyes találkozójuk után egyre bizonytalanabbak abban, hogy mikor is gördülhet ki az első valóban önvezető autó az utakra.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....