Ford Bronco
A Ford az elmúlt időszakban egyre érdekesebb lépéseket tesz, legyen szó új modellek bemutatásáról, vagy éppen régiek kivonásáról. Európai piacán eddig az utóbbi volt a mérvadó, mivel először a Mondeo és Focus modellek kivezetését jelentette be, majd a népszerű hatchback, a Fiesta, végül a két, Európában szintén hódító családi egyterűek, a Galaxy és az S-Max végleges kivonását hirdette meg a gyártó még október végén.
Mivel mindezen modellek a következő években fognak végleg legördülni a gyártósorról, utánpótlásról is gondoskodni kell, de nem a Ford nem a hagyományosan európai kategóriákra gondol, hanem majdhogynem az ellenkezőjére. Sem az egyterűek, sem a szedánok, de még a hatchbackek sem kerülnek szóba a gyártó jövőbeli terveiben, hanem a mostanság legnépszerűbb kivitel: az SUV.
Az Egyesült Államokban évtizedek óta tart az SUV-k és crossoverek felvirágzása, ami a többi kategóriát egyre inkább maga mögé utasította, olyannyira, hogy a legtöbb amerikai autógyártó, köztük a Ford is, főképp SUV-k és mellette még pickupok gyártására fókuszál leginkább. És mivel a recept működik, Európában is alkalmazni akarják.
Az SUV-k egyre népszerűségét akarja meglovagolni a Ford a Broncóval. (Forrás: Ford)
Az "Adventurous Spirit", vagyis a Kalandos Lélek elnevezésű kampány az amerikai értékeket igyekszik kidomborítani, vagyis a szabadságot, a kalandvágyat és a hatalmas, széles tájakat, amelyek meghódításához erős kocsira van szükség. Ez pedig egyet jelent a pickupokkal, crossoverekkel és SUV-kkal, amelyek egyszerre alkalmasak városi közlekedésre is, de a terepen is helyt tudnak állni, legalábbis a gyártó szerint.
Christian Weingaertner, a Ford Németország marketingvezetője egy nyilatkozatában megfogalmazta, hogy a márka igyekszik megragadni az alkalmat, hogy megreformálja pozícióját az európai piacon, amelyhez új irány és új modellek kellenek. Weingaertner szerint ezek a jövőbeli modellek sokkal amerikaiasabbak lesznek, 2030-tól pedig teljesen elektromos palettát akarnak. A kampány minden modellnek valamiféle szlogent ad, így a nemrég bemutatott Mustang új generációját a "Wild Performance" szavakkal, a Pumát "Urban Escape" néven, a 2019 óta Európában is elérhető Explorer az "Active Adventure" kifejezéssel, a Rangert pedig "Ultimate Outdoor" megnevezéssel reklámozzák majd.
A Ford eladásai az idei év első 10 hónapjában igencsak elmaradtak vetélytársai mögött, ugyanis az amerikai márka az Európában újonnan eladott személyautók 4,7 százalékát tudhatta magáénak, míg idén a Volkswagen Csoport 24,6 százalékért, a Stellantis pedig 18,8 százalékért volt felelős. Emiatt a Ford új stratégiája az eladást is megváltoztatja, az úgynevezett direkt eladási módszert fogják alkalmazni, ahol a gyártó külön levéllel igyekszik megnyerni a már márkahű vásárló kegyeit, az újonnan érkezőket pedig a viszonteladók előre megszabott áraival próbálják becsalogatni.
De mi a helyzet a Broncóval?
A Bronco név az egyik leghíresebb Ford az USA-ban. (Forrás: Ford)
A Ford egyik legsikeresebbnek mondható kampánya a híres Bronco név újraélesztése volt, mivel az előd által állított hatalmas mércét jól ugrotta meg az új modell, meglovagolva az SUV- és az elektromos autó-hullámot is, miközben megőrizte az eredeti autó kalandvágyó, fiatalos sportosságát is.
Így nem csoda, hogy az európai revízió egyik zászlóshajójának is a Broncót választották, mivel megtestesíti azokat az amerikaias értékeket, amelyet a Ford kampányszlogenjének választott. A Bronco európai értékesítését már 2023 tavaszától tervezik és olyan modellek vetélytársának szánják, mint a Land Rover Defender, vagy a Jeep Wrangler, sőt, az Ineos Grenadier is ellenfele lehet, amely egy startup cég modellje, amely régebbi Defenderek mintájára épít járműveket.
A levehető ajtók és a változtatható lökhárító is elérhető lesz. (Forrás: Ford)
Az európai Broncót, mint minden más amerikai gyártó modelljeit, kötni fogják az Uniós szén-dioxid-kibocsátás szabályozásai, így a két választható hajtás a 2,3 literes, négyhengeres, turbó-, vagy a valamivel erősebb, 2,7 literes, V6-os benzinmotor lesz.
A kinézeten azonban nem változtatnak, mindegyik modellváltozat elérhető lesz. A levehető ajtók és a szintén eltávolítható és kedv szerint cserélhető első lökhárító is kérhető felszereltség. A Ford a műanyag dísztárcsa-elemekre is gondolt, amelyeket úgy terveztek, hogy nagyobb erőhatás esetén bizonyos módon törjenek, így csak ezeket a részeket kell cserélni, nem a teljes tárcsát.
A beltér is megmarad ugyanolyannak, mint az amerikai modellben. 12 hüvelykes LCD kijelző helyezkedik el műszerfalon, amelyet a Ford SYNC 4-es szoftverével láttak el, amely a gyártó állítása szerint egyre több funkciót kaphat. Emellett 360 fokban forduló kamerákat és érzékelőket is kap a Bronco, amelyek olyan terepeken adhatnak képet az autó oldaláról vagy kerekeiről, ahol nagyon kicsi hely van lavírozni. Ez nem csak terepen lehet hasznos funkció, de akár szűkebb utcákban is.
A belső is marad: 12 hüvelykes kijelző és SYNC 4-es szoftver. (Forrás: Ford)
Nagy kérdés azonban, hogy valóban jó lépés ez-e a Ford részéről és a Bronco behozatala, valamint az új szlogenek elegendőek-e ahhoz, hogy valóban megreformálják az európai piacot és visszatornásszák az eladásaikat. Mindenesetre a Bronco amerikai eladásai azt bizonyítják, hogy jó lehet az irány, mivel idén több mint 106 ezer modellt adtak el az USA-ban.