utánpótlás

Mesteremberek – Gumiabroncs szerelő 2.rész

2021.04.18.

Folytatódik sorozatunk, ahol az autós szakmák rejtelmeibe próbálom beavatni az olvasóimat. A mesterfogásokat nehezen, de előbb-utóbb elmondják a szakik. Ami viszont még érdekesebb, hogy vajon mit gondolnak ők maguk az utánpótlásról? Jönnek majd fiatal, agilis, terhelhető, és alázatos fiatalok, akik tovább viszik a sokszor már most kihalófélben lévő szakmákat? Most a gumiabroncs szerelő műhelyébe látogatok visza. Nem félek feltenni neki sem a kérdéseimet.

Annak gondolom nem örültök, amikor úgy viszik hozzátok az autót, hogy leütik a gumit? Vagy telenyomják defektjavítóval.

Azt is meg kell oldani, olyankor is próbálunk segíteni. Vannak, akik maguktól próbálnak kereket cserélni. Elsőre ez sem egy bonyolultnak tűnő dolog, mégis, voltunk mi már olyan helyszínen, hogy megpróbálta az ember lecserélni a kereket, de beszakadt az autó alja mert nem jó helyen emelte meg. Mindig vannak lelkesek, akik megpróbálják, persze az elején én is próbálkoztam, de aztán rájöttem, hogy professzionális gépekkel, sokkal egyszerűbb. Ettől függetlenül csillagkulcssal is meg lehet csinálni, ha valaki ügyes, és van rá ideje.

Forrás:pixabay.com

Mit gondolsz a szakmáról van elég jó szakember?

Ez mindig egy nehéz kérdés. Nehéz jó, és precíz szakembert találni. Sokan vannak a szakmában, és van, aki szeret dolgozni, meg van olyan is, aki nem. Olyan munkaerőt nagyon könnyű találni, aki olyan, hogy egyik nap jön, de a következő napon már nem, mert rájön, hogy ez egy komoly, és megterhelő fizikai munka. A 17-18 colos felnik emelgetése fizikailag is megterheli az embert, és emellé kell a folyamatos figyelem, hogy finoman kezeljük a felniket. Mert nem örül az ügyfél, ha megkarcolom, vagy odaütöm a géphez a drága, és gyönyörű felnijeit. Az alkalmazott, aki ezzel nem foglalkozik az nem megfelelő munkaerő. Mindenki a saját kocsijára a legháklisabb. Ezért az ügyfelek gyakran alaposabbak, mint egy vizsgabiztos, amikor tesszük fel a kereket, jönnek velünk körbe-körbe, hogy minden rendben megy e a felrakásnál. Összességében a szakemberekre nagy szükség lenne, de egyre kevesebb jó szakember van.

Mi a véleményed összeségében az autós szakmában tapasztalható szakemberhiányról, és mi a jövője a gumisoknak?

Itt a szakképzéssel van probléma, nincs képzés, és nem is sokan akarnak elmenni gumiszerelőnek. Az autószerelőknél ugyanez a helyzet, nehéz embert találni. Reméljük, hogy a közeljövőben ez meg fog változni, és egyre inkább a szakmunka fog előtérbe kerülni, mert manapság már a kétkezi munkával is lehet annyit keresni, mint diplomával.

Mit tanácsolsz azoknak, akiket érdekel a szakma és kacsingatnak felé?

Először kellenek a biztos alapok, meg kell tanulni a szakma alapjait. A jogosítvány megszerzéséhez hasonlítanám, ahol, ha leteszed a vizsgát, akkor az még nem jelenti azt, hogy jól is vezetsz. Mert amikor először kimész a sikeres forgalmi vizsga után nyilván nem úgy megy a vezetés, mint több éves rutin után. Nálunk a gumisoknál a precizitás is fontos a gyorsaság mellett, és sokan nem gondolnak bele, de a felelősség is nagyon nagy, hiszen családok utaznak azokban az autókban, amiket mi gumizunk át. A szakma alapjait hamar meglehet tanulni, de az igazi rutin megszerzéséhez sok időre van szükség.

A tavaszi téli szezonba érdemes előre bejelentkezni?

Ha beindul az igazi szezon, akkor jóval hetekkel előtte érdemes bejelentkezni, mert ilyenkor nagy a roham. Az őszi cserénél őrültek háza van, ha leesik az első hó. Pedig semmi köze a hónak a téligumi cseréhez. Az emberek megvárják az első havat, és ha jön, akkor pánikba esnek, és mindenkinek azonnal nagyon fontos lesz, hogy felkerüljön a téligumi az autójára. Ebből a szempontból a tavaszi, nyári szezon kényelmesebb, mert jobban elhúzódik. De nem jó ötlet fennhagyni a téligumit, mert jobban kopik, de közel nem olyan veszélyes, mint télen nyárigumival közlekedni.

Forrás:pixabay.com

Ha nem gumiszerelés, akkor mi a kedvenc elfoglaltságod, ami kikapcsol?

Én társasági ember vagyok, szeretünk kirándulni, együtt lenni, és jókat enni. Emellett a másik nagy szerelem a horgászat, imádom a víz közelségét nagyon megnyugtat.

Bízom benne, hogy interjúnknak hála máshogy nézünk majd a kedvenc gumiszerelőnkre, ha legközelebb a műhelyében járunk. A többi mellett ez is egy olyan szakma, ahol egyre kevesebben vannak a tisztességes, és lelkiismeretes szerelők. Mindig rossz azt hallani egy szakembertől, hogy felhígult a szakma. Ettől függetlenül nagyon is fontos, hogy a jó szakembert megbecsüljük, mert csak így tud kiemelkedni munkájával, és ennek elismeréseként láthatja a műhelye előtt tavasszal és ősszel a kígyózó sorokat.

További autós tartalmakért kövess minket Facebook oldalunkon is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....