szakértő
Többször volt már szó arról, hogy különböző dolgokat, például festékréteg vastagságot, vagy a motorvezérléshez kapcsolódó értékeket műszerekkel tudjuk mérni, de egy kis tapasztalattal felvértezve szemrevételezéssel, vagy füleléssel is kiszűrhetőek a hibás kocsik. Ma a futómű hibáit keressük, első körben műszerek nélkül.
Futómű problémák
A futóművek műszeres vizsgálatához és beállításához komoly garázstechnikára van szükség, precíziós műszerekkel rá lehet jönni, hogy hol és mekkora hiba van. Ehhez azonban időpontot kell kérni, és ki is kell lángolni a 8-10 ezer forintos vizsgálati díjat. De jó szemmel, műszerek nélkül is tudunk néhány dologra következtetni.
A műszeres vizsgálat nem csak drága, de komoly szakértelmet is igényel.
A futómű hibáit egyrészt észrevehetjük egy próbaút alkalmával. Ha tudjuk, hogy körülbelül milyennek kellene lennie, akkor észrevesszük azt is, hogy ha nem olyan. A próbaút során a legtöbb általános szituációban kipróbálható a kocsi. Tapasztalt kezek között kiderül, hogy a stabilizátor rudak, a lengéscsillapítók, vagy a kormányösszekötők romlottak el.
Sok dolog kiderül a gumiabroncsok állapotából is. A járművezető oktatás műszaki részén tanultak is jól jönnek ilyenkor, hiszen – legalább is annak idején nekünk még tanították – hogy a különböző gumikopások milyen hibára, vagy helytelen használatra utalnak.
Kopás az abroncs közepén
Nagyon fontos dolog a gumiabroncsok nyomásának helyes értéken tartása. Jó kemény gumikkal csökkenthető ugyan a kerekek gördülési ellenállása és ezzel a fogyasztás is, de ugyanakkor pattogósabb, kényelmetlenebb lesz az utazás, de nem utolsó sorban tönkretesszük a guminkat is. A túl keményre fújt abroncs persze nem az autó, hanem a használójának a hibája, mégis megemlítem, mert sokan csak a vásárlás után jönnek rá, hogy az autóhoz járó abroncsok gyakorlatilag csak arra jó, hogy a gumisig elmenjünk vele. A következő képen a maga valójában látható, az alsó ábrán pedig a 3. kép vonatkozik erre a kopástípisra.
Ez a kerék egy BMW X6-osé volt, nem figyeltek rá oda...
Erre figyelmeztettem tavaly októberben egy ügyfelemet, mert a kiválasztott kisautóval ugyan minden rendben volt, de a kereke nagyon kopott volt, ráadásul a megtekintés időpontjában még lapos (légvesztett) is. Mondtam neki, hogy ezt a kereket, illetve rajta az abroncsot, a lehető legrövidebb időn belül ki kell cserélni. Nem hallgatott rám. Azt az abroncsot azóta is állandóan fújogatni kellett, mert mindig leeresztett. Az állandóan válzotó, ingadozó nyomás a gumi oldalfalát különösen nagy terhelésnek teszi ki, az elfárad és a kritikus pillanatban kidurran. 7-8 hónapot és néhány ezer kilométert bírt ki a beteg gumi. Két hete kétségbe esetten hívott, hogy 130-as tempó mellett első kerék durrdefektet kapott! Szerencsére meg tudott állni biztonságosan, és a kerékcseréhez segítséget is kapott. (Persze ha követte volna a rovatainkat, akkor nem érte volna meglepetés a kerékcserénél sem…)
Kopás az abroncs két szélén
Ez az eset az előző ellentéte, a túl alacsony nyomás miatt alakul ki. (A grafikán a 4. típus.) Hosszabb helytelen nyomás melletti használat esetén a gumit mindkét esetben dobhatjuk a kukába. De melyik kopás utal a futómű hibájára?
Abroncskopás típusok (A szövegben a számozás balról jobbra értendő; Forrás: perfectcircletire.com)
Foltos kopások
Azért írtam többes számot, mert ebből is kétféle van, csak elég nehéz a kerék felszerelt állapotában megmondani, hogy melyikről is van szó valójában. Az egyik amikor a menetirányra csaknem teljesen merőleges, úgy nevezett kagylós kopással van dolgunk. Ebben az esetben a lengéscsillapítók hibájára, és cseréjük esedékességére gyanakodhatunk. A másik, amikor kagyló alakú kopásfoltok az előzőekhez képest enyhén ferdén jelentkeznek, ilyenkor a felfüggesztési elemek fáradására lehet következtetni. (Ezeket a típusokat a fenti ábrán az 5. és a 6. grafikán láthatjuk.)
Ék alakú abroncs, féloldalas kopás
A kerékdőlés helytelen beállítása miatt alakul ki, illetve hosszabb túlterhelt állapotban való használat esetén jelentkezik. Az ábrán a 2. grafika vonatkozik erre a típusra. Az 1. ábra szerini féloldalas kopás szintén arra utal, hogy a futó beállításai nem megfelelőek.
A túl- illetve alulnyomás miatt kialakuló kopások kivételével minden esetben további, igazi műszeres vizsgálatra, vagy a vásárlástól való azonnali elállásra van szükség, mert a futómű hibák javítása esetenként igen drága lehet!
Ha Ön úgy érzi, túl sok mindenre kellene egyszerre figyelnie egy használtautó megvétele előtt, mindig kérjen szakértő segítséget a vásárláshoz!