Állami ösztönzők

Mennyire hatékonyak Európa autóvásárlást ösztönző programjai?

2021.03.29.

Nagyjából pontosan egy évvel ezelőtt vált világossá mindenki számára, hogy az autóipar bajban van és segítségre van szükség. Európa államainak jelentős többsége elindított valamilyen vásárlást ösztönző programot, elsősorban az elektromos autókat célozva. Hogy áll most az elektromos autók piaca, hogy sikerültek az ösztönző programok?

Az ösztönző programok nagy része már korábban elindult, de a járvány hatására növelték az erre szánt forrásokat, így az érdeklődők még jobb áron tudtak elektromos autót vásárolni. Ez például Németországban egy 40.000 euró alatti áron kínált elektromos autó esetében akár 9.570 eurós támogatást is jelenthet. 

Hogy jól tudjuk mérni az ösztönzők hatékonyságát, 2020 utolsó negyedévét hasonlítottuk össze 2019 azonos időszakával, az ACEA jelentése alapján.

A negyedik negyedév során az elektromos és plug-in hibrid autók regisztrációi az EU-ban a 2019. évi 130.992 darabról csaknem félmillióra (+ 262,8%) ugrottak, ami most először – minden bizonnyal egy új trend kezdetét jelezve - meghaladja értékesítési volumenben a hibrid elektromos autók regisztrációit.

Az elektromos autók és a plug-in hibridek iránti keresletnek ez a jelentős növekedése - a forgalomba helyezés 216,9% -kal, illetve 331,0% -kal nőtt - nagyrészt az alacsony vagy zéró emissziós modellek kormányzati támogatásának köszönhető. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a legnagyobb arányban ott emelkedett a zöld autók aránya, ahol a legnagylelkűbb ösztönzők támogatják az ilyen modellek vásárlását. Németországban például több, mint ötszörösére nőtt az elektromos autók regisztrációja, ami elsősorban a nagyvonaló, mindent összevetve akár 9.570 eurót is elérő támogatásnak köszönhető.

Ami Magyarországot illeti, nálunk is megtette a hatását a támogatás 1,5 millió forintról 2,5 millióra emelése. A regisztrált elektromos autók száma 165 százalékkal növekedett az előző év azonos időszakához képest, ami azt jelenti, hogy a negyedik negyedévben 1.274 darab elektromos autót helyeztek forgalomba.

Hogy alakult mindeközben a belső-égésű motorok piaca? Az EU-ban forgalomba helyezett dízel járművek száma 23% -kal 730.837 darabra csökkent, az uniós piacok többségében visszaesés mutatkozott. Ennek eredményeként a dízel részesedése az autópiacon a 2019 negyedik negyedévi 30,5% -ról 2020 azonos időszakára 25,4% -ra zsugorodott.

A benzines autók iránti kereslet még ennél is nagyobb mértékben (-33,7%) esett vissza, ami a 2019-es több mint 1,7 millió darabról 2020-ban negyedik negyedévben 1,2 millióra csökkent. Ennek eredményeként az EU egészére kiterjedő piaci részesedés 40,6% volt, szemben a 2019 utolsó negyedéves 56,6% -kal. Írország kivételével az összes uniós piacon visszaesést regisztráltak a benzinüzemű autók regisztrációiban ebben a három hónapos időszakban

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.23
A Ford Magyarország managementje autós újságírókat látott vendégül május közepén Alcsútdobozon, a....
2024.05.23
Az egyetlen gyári fotón szemből látható az Elroq, amelynek világpremierjére idén ősszel kerül sor. ..
2024.05.23
A kínai autógyártó és a győri műszaki egyetem kapcsolata új szintre lépett. ..
2024.05.23
E-mobilitási roadshow-t tart május 23-án és 24-én Zalaegerszegen a Greentech szakkiállítás és....
2024.05.23
Mákvirág szezon van, lilában pompázik sok helyen a táj. Ez a gyönyörű látvány sokakat megrészegít....
2024.05.23
Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezetének (ACEA) adatközlése szerint márciushoz....
2024.05.23
A vízirendőrök május 21-én a Fonyód előtti vízterületre siettek, mert bejelentést kaptak, hogy a....
2024.05.23
Az Szegedi Tudományegyetem Science Parkjában felépült és megkezdte működését a közép-európai....
2024.05.23
Csehországban az év első négy hónapjában 14,4 százalékkal 531 355 darabra nőtt a legyártott....
2024.05.23
Semmi sem akadályozta a haladást, mégis sokan lassítottak, hogy megnézzék, mi történt. Ez okozta a....