Renault Megane Grandtour

Méltó búcsú – Renault Mégane Grandtour E-Tech Plug-in Hybrid teszt

2022.07.29.

Futurisztikus SUV-ként törtbe az ajtót az új elektromos Renault Mégane, úgyhogy minden bizonnyal ez a teszt az utolsó, ahol a hagyományos Mégane családtól elköszönhetek.

Éppen akkor futott be a hír, hogy leállítják a hagyományos, belsőégésű motorokkal szerelt Renault Mégane modellek gyártását, amikor nálam volt a Renault Mégane plug-in hybrid tesztautó. Kinéztem az ablakon, és megannyi emlék, gondolat kapott el hirtelen. Életem első külföldi sajtó bemutatója a Renault Mégane negyedik generációjához köthető. Erős mélyvíz volt ez akkoriban számomra, de szívtam magamba az információt, és szerintem a mai napig vissza tudnám mondani a 2016-os motorkínálatot. Te jó ég! Az már hat éve volt!

Ennek tudatában már nem is olyan furcsa, hogy a Renault elkezdi szép lassan leépíteni, és kivezetni az utolsó igazi kompaktját, pedig a negyedik generáció karaktere egyszerűen mit sem öregedett. Ma is ugyanolyan arányos, megkapóan letisztult, és kellően izmos a formavilága, legyen az ferdehátú, kombi vagy szedán. Igen, ennyiféle karosszéria változatot kapott, ugyanis ez a Mégane generáció még a népnek, és nem az előírásoknak készült. Ami váltja, az valami merőben más lesz. Teljesen elektromos, és amolyan beazonosíthatatlan kompakt-SUV-cW-krumpli, amilyenek most kitermel a légellenállásra mind nagyobb figyelmet fordító autóipar.

Viszont még egyszer utoljára nálam járt a negyedik generáció, az átmenetet jelentő, konnektorról tölthető hibridként, ráadásul a legsportosabb R.S. Line felszereltséggel. Mondjuk még egy autógyárat, amelyik meglépi, hogy szinte kagylóülés szintű sportüléseket dob egy családi kombiba. Imádnivaló, ahogy a nagyobb felnik, vagy az első hűtőrácson végigkanyargó ikonikus F1 betét is. Ugyanakkor éppen az utastér az, ahol a leginkább érződik az idő vasfoga. Hiába a 10,25-colos digitális műszercsoport, vagy a 9,3-colos álló kijelző a kabin közepén, mostanra kimentek a divatból ezek az anyagok és formák.

Pedig éppen hagyományosabb kialakítása miatt ez még mindig egy praktikus és jól használható utastér, amiben nem fárasztó az utazás. Viszont ma már a gyenge grafika, vagy a rossz felbontású toltatókamera nagyon elviszik a hangsúlyt, ahogy a zongoralakk vagy a kifényesedő bőr is. Felhasználói élményben ma már azért többet tudnak azok a modellek, amiknek időközben volt egy modellfrissítése, de ezen nem kell meglepődni egy hat éves konstrukciónál. Inkább érdemes értékelni, hogy még létezik belőle valódi, hamisíthatatlan kombi, azaz Grandtour kivitel, amilyen a nálam járó tesztautó is.

Van a Mégane mozgásában, viselkedésében valamiféle hagyományos finomság. Lehet, hogy a 9,8 kWh-s akkumulátor extra tömege teszi, de rendkívül puhán, kellemesen gyűrte le az aszfalthibákat a futóműve, és maga a hibrid hajtáslánc is egyel finomabb az átlagnál. Például B-módba téve annyira erős a rekuperáció, hogy már nem érezni fékezés közben a többlépcsősséget – azt a furcsa érzést, amikor belép a mechanikus fék. Ráadásul elérhető egy úgynevezett E-Save mód, ami benzinről hajtva kicsit magasabban tartja a fordulatot, cserébe egészen hatékonyan tölt vissza az akkumulátorba.

Azon is meglepődtem, hogy teli akkumulátorral simán elmegy EV módban akár 135 km/h-ig, és 160 lóerős létére mennyire erősnek érződik a két villanymotor, amit az 1,6 literes, négyhengeres benzinmotorhoz kapcsoltak. Ez többek között a hatékony erőátvitelnek is köszönhető, amit egy multimode fokozatmentes váltóval oldottak meg. Egyedül lemerült akkumulátornál, benzinről közlekedve tud zavaró lenni, hogy forszírozott vezetés során indokolatlanul magasan akarja tartani a fordulatot, de így valószínűleg kevesen, kevésszer fogják használni. Cserébe viszont autópályán lent tartja a fordulatot, és megelégszik 5,9 literes fogyasztással, még klímázva is, ami elképesztő. Városi környezetben szinte folyton villanyról közlekedtem, legtöbbször 40 km emissziómentes hatótáv jött ki.

Sajnos a legfrissebb árlistáján már nem szerepel R.S. Line felszereltségű plug-in hybrid változat, de techno szinten 13,5 millióért még listázzák a konnektorról tölthető Mégane kombit. Miközben csendben eltűnik a kínálatból az utolsó hagyományos Mégane, amitől én ezzel a cikkel köszönök el. Rengeteget kaptam ettől a generációtól, köztük például a Trophy-R-től, ami a legnyersebb hot hatch, amit valaha vezettem, a szó legnemesebb értelmében. Most már értem, hogy a Renault Sport így akarta megmutatni még egyszer utoljára, hogy miről szólt az autózás a villanyosítás előtt. Ugyanis erősen kétlem, hogy az elektromos utódtól hasonló gépies élményt kapunk majd, legyen az akármilyen erős.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....
2024.03.27
A cikk a „bogárhátú korszakot” összeveti az autó fejlődésének kezdeti időszakával.  Elemzi a....