kínai autó
Nem most láttam, vezettem először kínai autót, 2006-ban Frankfurtban már ültem néhányban. Aztán hosszú szünet következett, hála a német tulajdonú európai szaksajtónak, mely a premierek után hamar elvette az európaiak kedvét a kínai autó vásárlásától, miután tömegével publikálták a biztonsági szempontból gyenge Brillance és Landwind katsztrófális töréstesztjeiről szóló cikkeket.
Az első kínai márkájú és gyártású autószállítmány 2010-ben érkezett Magyarországra, a Shuanghuan CEO modelleket a kecskeméti székhelyű Bács-Indicar forgalmazta. A tizenkét autós szállítmány az olasz Martin Motorson keresztül érkezett.
A magyarországi típusbizonyítvány (hivatalosan általános forgalomba helyezési engedély) kiadásánál leginkább környezetvédelmi szempontok voltak mérvadóak, a design nem, pedig a CEO igencsak az X5-ös BMW-t idézte, igaz annál jóval olcsóbban. A 2,4 benzinmotoros, 135 lóerős teljesítményű Mitsubishi benzinmotoros CEO Shuanghuan sportterepjáró 8,6 millió forintba került, a gázüzemelésre is alkalmas változatért háromszázezer forinttal többet kellett fizetni.
A formai plágium miatt az autót nem engedték bemutatni a bolognai szalonon, ezért parkolóban várta az érdeklődőket, amíg a BMW által indított per hatására megtiltották a modell németországi, majd EU-beli forgalmazását.
A következő kínai, a Great Wall a bulgáriai Lovecsben működő Litex cégnél készült, de ez legalább annyira sikertelen lett, mint a Cél Motors Chery-próbálkozása.,majd a kínai Dongfeng cég DFSK márkájú kisteherautóinak magyarországi forgalmazása.
2013-ban az angliai Southampton kikötőjében nem túl nagy reklámmal partra szállt a kínai BYD első szállítmánya, mely ötven villanyautóból állt, napjainkra ennek sokszorosára növelte európai eladásait a fiatal kínai márka. A BYD fő üzletága az elektronika, a vasúti szállítás, az energetika és az autó.
Önálló kutatási és fejlesztési tevékenységével a BYD a világ egyetlen olyan autóipari vállalata, amely az új energiákkal hajtott járművek négy fő technológiáját házon belül tervezi, fejleszti és gyártja. Ezek közé tartoznak az akkumulátorok és a villanymotorok. Jelenleg a BYD új energiákkal hajtott járművei (NEV) három nagy modellcsaládot alkotnak, a személyautókét, a haszonjárművekét és a targoncákét. Évek óta vezeti NEV járművek eladásait a kínai piacon, ilyeneket forgalmaz a világ 70 országának 400 városában.
Napjainkban a BYD több mint 90 ezer mérnököt, technikust alkalmazott és foglalkoztatott világszerte, miközben több mint 40 ezer szabadalom és 28 ezer újítás, találmány birtokosa. A BYD Company Limited alapításakor a húszfős dolgozói állomány a harminc ipari parkban mára 600 ezerre bővült.
Dinamikusan nő a kínaiak európai jelenléte, Magyarországra tavaly érkezett az MG és a Geely, idén a BYD, mely nálunk eddig leginkább komáromi járműgyáráról ismert: az elektromosbusz-gyártó cég után tízmilliárd forintos beruházással Fóton akkumulátor-összeszerelő üzemet épít.
Októberben a Wallis és a Duna autó két kereskedésével indul három modelljének értékesítése.
Michael Shu, a BYD Europe ügyvezető igazgatója: Versenyképes árú, korszerű elektromos járműveink megjelenése Magyarországon fordulópontot hozhat a fenntartható közlekedésben.
A márka három elektromos modell értékesítésével indít, valamennyihez 6 év, vagy 150 ezer kilométer garancia jár, az energiatároló akkumulátorra 8 év, vagy 200 ezer kilométer.
Mindezek mellé cég 24 órás országúti segélyszolgálatot is biztosít a cég, mely megkezdte magyarországi szervizhálózatának kiépítését.
Idén újabb 21 európai országban lép piacra és már 150 dílerrel működik, év végéig 250-esre nő a hálózat, 2025-ben pedig már félezer szerviz és kereskedés várja az ügyfeleket.
A Magyarországon úttörő Wallis és Duna Autó három modellel indít. Az extravagáns Seal egy D szegmensű sportszedán, az Atto3 egy C-szegmensű SUV, a Dolphin pedig egy kompakt hatchback.
A BYD Seal Design változatának alapára 18 144 900 forint, az Atto 3 Comfort verzió 13 997 900 forintba, a Dolphin Active 10 978 900 forintba kerül.
A legolcsóbb BYD modellt itthon az idei negyedik negyedévében kezdikul: 60,4 kWh-s, LFP szerkezetű Blade akkumulátorával a Dolphin hatótávolsága427 km. Később érkezik a piacra a 44.9 kWh-s változat, mely a WLTP szerint egy töltéssel 340 km-es útra képes.
Az ATTO 3 a BYD európai kínálatának első olyan modellje, mely a márka e-Platform 3.0 padlólemezére épül: 60.48 kWh kapacitású Blade akkumulátorával 420 km-es a hatótávolsága, és 29 perces egyenáramú gyorstöltéssel 30. százalékról 80-ra tankolható.
A kínálat csúcsa a tisztán elektromos hajtású Seal sportos szedán, mely szintén a legújabb e-Platform 3.0 padlójára épül, új járműszerkezetbe integrált akkumulátorstruktúrával (CTB) és nyolc az egyben hajtáslánccal. Stabilitását magas torziós merevsége és intelligens járműtechnológia biztosítja.
A BYD saját fejlesztésű kobaltmentes Blade akkumulátora új szintre emeli a biztonságot és a tartósságot, miközben rendkívül kis helyet foglal. Kétféle hajtáslánccal választható és WLTP szerinti hatótávolság elérheti az 570 km-t. Az alapáras váltóáramú töltő teljesítménye 11 kW, az egyenáramú töltés csúcsa 150 kW.
A CTB rendszer akkuja egyszerre energiaforrás és strukturális merevítő elem az autó karosszériaszerkezetében, így a Seal modell torzós merevsége eléri a 40,500 Nm/fokot, amelynek előnyei a kezelhetőségben, a biztonsági jellemzőkben és az utastér komfortjában, csendjében is megmutatkoznak. A CTB a térkihasználást is javítja: a 15 mm-rel alacsonyabb súlypont lehetővé teszi az utastér magasságának növelését és miközben a kényelmet növeli, javítja az sportszedán aerodinamikai tulajdonságait, csökkenti a fogyasztását, károsanyagkibocsátását.
BYD Build Your Dreams
Mérföldkövek
1995. februárjában alakult a kínai Sencsenenben nikkel-kadmium akkumulátorok gyártására.
1998-ban Európában megalakult a BYD első külföldi üzletága.
1999-ben létrejött a cég leányvállalata az USA-ban.
2000-ben megnyitotta első ipari parkját Sencsenben, Kínában, majd a Motorola első kínai beszállítója lett.
2003-ban a BYD beszállt az autóiparba.
2005-ben megjelent a BYD F3, melyből csak a kínai piacon több mint egymillió kelt el.
2010-ben gyüttműködés a Daimler AG-val.
2017. szeptember 1.-én elindult a világ első SkyRail vonala, a kínai Yinchuan-ban.
2021-ben elkészült a BYD egymilliomodik új energiával hajtott személyautója.
2022-ben a világ első autógyártójaként bejelentette a kizárólag belső égéssel hajtott járművek gyártásának leállítását és bemutatta a Cell-To-Body akkuintegrációs technológiáját.
2022 novemberében elkészült a BYD hárommilliomodik új energiával hajtott járműve.
2023-ban bemutatta prémiummárkáját, a Yangwang-ot, augusztus 9.-én elkészült a BYD ötmilliomodik új energiával hajtott járműve, egy DENZA N7.
Fotók: Boros Jenő
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!