szén-dioxid kibocsátás

Mekkora a közlekedés szerepe a klímaváltozásban?

2021.11.09.

Az utóbbi évek egyik legfontosabb témája a környezetvédelem és a klímaváltozás, az autózás pedig gyakran merül fel, mint az egyik legfőbb okozója a jelenségnek. De mekkora a közlekedés szerepe az üvegházhatású gázok kibocsátásában?

A közlekedési szektor a közúti, vasúti, légi és tengeri közlekedést jelenti, ezek együtt a Föld éves üvegházhatású gázkibocsátásának 14 százalékáért felelnek az amerikai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint. Ennek nagyjából 70 százaléka a közúti közlekedés, és a hetven százalék valamivel több, mint felét teszik ki a személyautók. Ez az jelenti, hogy a világ üvegházhatású gázainak nagyjából 6 százaléka jön az autóinkból.

Bár sokféle gázt bocsátanak ki az autók, a legfontosabb és legtöbbet emlegetett minden bizonnyal a szén-dioxid. De mennyi szén-dioxidot bocsát ki egy átlagos autó?

A BBC tavalyi elemzése szerint egy átlagos benzines autó az Egyesült Királyságban kilométerenként 180 gramm szén-dioxidot bocsát ki, míg egy dízelautó 173 grammot. Ezek a mai modern autókhoz képest óriási számok. Magyarországon nem ismert ilyen adat, de azt tudjuk, hogy az átlagos autó az Egyesült Királyságban 8,3 éves, míg nálunk 14 évesnél is idősebb. Általánosságban elmondható, hogy minél régebbi egy autó, annál több káros anyagot ereszt ki magából, tehát feltételezhetjük, hogy nálunk sokkal magasabbak ezek az értékek.

Ha új autót vásárol az ember, javul a helyzet, az átlagos új autó az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint 122 gramm szén-dioxidot bocsát ki. Rutinosabbaknak ez meglepő lehet, ugyanis a mindenhol sokat lehet hallani a 95 gramm/kilométeres flottaátlag bevezetéséről.

A legtöbb gyártó, ha a valóban az összes eladott autó átlagát néznénk, jelentősen meghaladná ezt az értéket, de ahogy a környezetvédelmi egyezményeknél szokás, itt is bevezettek néhány kiskaput, például:

  • Csak az eladott autók 95 százalékát kell figyelembe venni, vagyis ki lehet hagyni a számításból néhány kifejezetten környezetszennyező modellt
  • Az olyan járműveket, amelyek kibocsátása 50 gramm alatt van kilométerenként, kétszer számolódnak bele az átlagba
  • Innovációs kreditek jutalmazzák az előremutató technológiákat, amelyek valós előnyt hoznak létre a szén-dioxid kibocsátás csökkentésének érdekében.

Ezek a megoldások azt eredményezik, hogy bár az új autók valóban jelentősen környezetbarátabban működnek, nem akkora a fejlődés, mint amekkorának lennie kellene.

Egyelőre félmegoldás az elektromos autó

A szakértők nagyjából egyetértenek abban, hogy az elektromos járművek alacsonyabb szénlábnyomot hoznak létre élettartamuk során, mint a hagyományos belső égésű motorokat használó személygépkocsik és teherautók.

A CNBC számolt be róla, hogy tavaly a holland Cambridge, Exeter és Nijmegen egyetem kutatói azt találták, hogy a világ 95%-ában az elektromos autó vezetése jobb a környezet számára, mint egy benzinüzemű autó. Az elektromos hálózatok a világ nagy részén még mindig fosszilis tüzelőanyagokkal, például szénnel vagy olajjal működnek, és az elektromos járművek töltése ettől az energiától függ. Tehát minél tisztább a villamosáram termelése, annál környezetbarátabb tud lenni az elektromos autó használata.

Ettől függetlenül az elektromos járművek akkumulátorainak gyártása továbbra is kifejezetten energiaigényes folyamat. Az MIT tanulmánya megállapította, hogy az elektromos járművek akkumulátorgyártása magasabb károsanyag kibocsátással jár, mint egy egész hagyományos autó legyártása. Ezt persze idővel ellensúlyozni tudja a tisztább futás, de jó néhány év eltelik, mire az elektromos autó ledolgozza a hátrányát.

Röviden, az akkumulátoros autók mérföldenkénti összkibocsátása alacsonyabb, mint a belső égésű motorral rendelkező hasonló autóké. A BBC fent hivatkozott cikke szerint az Egyesült Királyságban 60 grammra jön ki kilométerenként egy átlagos új elektromos autó kibocsátása. Más országokban ez lehet alacsonyabb, de magasabb szám is.

A személyautókat sok mindenért elő lehet venni, a belvárosok levegőminőségének mindenképpen egyik legfőbb ellenségei, és valóban nem kéne mindenhova autóval mennünk, pláne nem egyedül. De az autózás “zölddé” tétele mellett legalább ekkora hangsúlyt kellene fektetni a közlekedésnél jelentősen nagyobb kibocsátást jelentő iparágak felé. Itt az ideje, hogy a mezőgazdaság, az ipar és az energiatermelés is kizöldüljön. Ha utóbbi megtörténik, végre az elektromos autók is valóban zöldek lehetnek.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..
2024.04.17
Állványon elhelyezett és menet közbeni sebességmérő eszközzel is dolgoztak BRFK XVIII. Kerületi....
2024.04.17
Lássuk azokat az ikonikus autótípusokat, amiket sikerült a modern korba is sikerrel átültetni. ..
2024.04.17
Éves összevetésben 7 százalékkal nőtt az autóipari termelés az első negyedévben - derül ki a....
2024.04.17
Új kiskereskedelmi koncepció hirdetett meg a Toyota, amelynek jegyében megújulnak és gyökeresen....
2024.04.17
- A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a régiós üzemanyagárak összehasonlíthatósága érdekében....
2024.04.17
Nyugat-Európában már egyre gyakoribb, és 1-2 éven belül itthon sem lesz ritka, hogy a kereskedők....
2024.04.17
- Újabb pályázati kör nyílt meg kedden az Európai Unió ingyenes InterRail-bérleteket biztosító,....