kínai autó
A bizottság ugyanakkor folytatja a tárgyalásokat Kínával egy alternatív, a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályozásaival teljes mértékben összhangban lévő megoldás kidolgozására. A vámok kivetését azzal indokolta a testület, hogy a kínai elektromos autók állami támogatása tisztességtelen előnyhöz juttatja a kínai cégeket, ezzel gazdasági kárral fenyegeti az uniós gyártókat.
A pénteki kulcsfontosságú szavazáson 10 uniós tag támogatta a vámokat, öt ellene szavazott, 12-en tartózkodtak - közölték uniós források. Az uniós vámok mértéke a Tesla 7,8%-tól a SAIC (MG, Maxus, stb.) 35,3%-ig terjednek. Ezek a vámok az autókra kivetett szokásos 10%-os uniós importvámon felül vannak. A tervek szerint a jövő hónaptól öt évre vetnék ki őket.
Az Európai Bizottság szerint Kína évi hárommillió elektromos autó gyártási kapacitása kétszer akkora, mint az uniós piac. Tekintettel az Egyesült Államokban és Kanadában alkalmazott 100%-os vámokra, a kínai villanyautók legkézenfekvőbb export felvevőpiaca Európa lett.
A Kínában gyártott elektromos járművekre kivetett, akár több mint 45%-os vámok a kínai autógyártóknak több milliárd dollár többletköltséget jelentenének, ha az autókat Európába hozzák.
Az Európai Bizottság, amely a blokk kereskedelempolitikáját felügyeli, egy egyéves szubvencióellenes vizsgálatot követően közölte, hogy fellépnek az általa tisztességtelennek tartott kínai támogatások ellen, de pénteken azt is közölte, hogy folytatják a tárgyalásokat Pekinggel. Egy lehetséges kompromisszum lehet a minimális eladási árak meghatározása.
A térség legnagyobb gazdasága és legnagyobb autógyártója, Németország a javaslat ellen szavazott – közölték pénteken források. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön közölte, hogy Magyarország nem szavazza meg a javaslatot. „Óriási csapás az európai gazdaságra és a németországi autóiparra nézve, hogy az Európai Bizottság hamarosan kiegészítő vámot vet ki a Kínából érkező elektromos járművekre” – foglalt állást Orbán Viktor miniszterelnök szombaton az X közösségi portálon.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!