Harman

Még a hangrendszereket is átszabhatja a villanyautózás

2020.03.12.

Nem csak az autógyártók számára nyit új kapukat a villanyautózás, de végre a beszállítók is elkezdték szabadjára engedni fantáziájukat. Most éppen a hangrendszerek újításaiba láthatunk bele mélyebben.

A legtöbben talán még mindig kicsit ufóként tekintenek a villanyautókra, és ez nem véletlen. Ez egy olyan felfedezetlen, kiaknázatlan terület, amit egyelőre kevesen értenek igazán, és akik értik sem lehetnek benne biztosak, hogy mindig a jó döntést hozzák végül. Gyönyörű korszakát éljük az autóiparnak, amikor minden napról napra változik, és apró döntések fordítják meg évszázados autógyártók sorsait. Vannak, akik könnyedén átállnak, és vannak, akik nehezebben képesek felvenni a tempót, de az biztos, hogy a villanyautózás térnyerése mindent fenekestül felforgatott.

Ugyanis egyre fontosabb szerepet kaptak az önvezető rendszerek, valamint a digitális kütyük. Mind a felszín alatt, mind felette. Mostanra egy autóteszt során legalább olyan fontos támpontnak számít egy infotainment rendszer megfelelő működése, mint a futómű viselkedése, vagy éppen a motor karakterisztikája. Sőt, mára az értékrend felborult, és fontosabb lett, hogy a legmodernebb digitális kijelzőket és applikációkat nyomogathassuk az érintőképernyőkön, mint, hogy elúszik-e a keresztbordákon az autó. Lehet vitatni, hogy ez a jó irány-e, de annyi biztos, hogy mostanra megkérdőjelezhetetlenül erre halad az autóipar is.

Arra viszont még én sem gondoltam, hogy a hangrendszereket is érintheti a villanyautózásra való átállás. Pedig az itt szereplő technológiai cégek igyekeznek reagálni a vásárlói igényekre, az új fejlesztéseiket pedig rendszerint az éves szinten megrendezésre kerülő CES technológiai kiállításon sorakoztatják fel, Las Vegasban. Különösen felkeltette a figyelmemet a Harman, kifejezetten villanyautókba tervezett fejlesztéscsoportja, ami a beszédes EV Plus+ Solutions névre hallgat. Köztudott, hogy az elektromosan hajtott autókban különösen nagy hangsúlyt fektetnek a kilókra, hiszen minél kisebb tömeget kell megmozgatnia a villanymotornak, annál nagyobb hatótávot szolgáltat.

Nos, erre próbált reagálni a Harman azzal, hogy bemutatott egy könnyű és energiatakarékos hangrendszert. Jómagam is azzal a tudással nőttem fel, hogy minél nagyobb teret adunk a hangnak, minél öblösebb a hangrendszer, annál szebben szól, azonban a Harman esküszik rá, hogy az új Ecotect rendszerük fele annyi alkatrésszel, fele akkora méretben is ugyanolyan erősen szól, mint a nagyobb testvérei. Ha valakinek, hát nekik elhihetjük, hiszen az autóipar legfinomabb hangrendszereit köszönhetjük már most is nekik, és kevés hitelesebb piaci szereplő van náluk.

A Harman mérnökei szerint legalább kétszer hatékonyabb az új rendszerük, mint egy hagyományos audio berendezés, és ráadásul fele annyira nehéz. Ez azt jelenti, hogy a tipikus 10 kilós rendszer helyett egy mindössze 5 kilós rendszerrel kéne megküzdenie az azzal szerelt villanyautóknak, ezzel értékes kilométereket spórolva a hatótávban. Ehhez a meglehetősen hatékony Prodigy Booster erősítőt és a Power Manager 2.0 szoftvert használnák. Utóbbi a hangszórók elhelyezkedését is figyelembe véve szórná a hangot. Kifinomult jelfeldolgozásának köszönhetően pillanatok alatt módosíthatja a hanghullámok terjedését, ezzel mindig a megfelelő hanghatást elérve.

Mivel a villanyautózás a környezetvédelemről szól, ők is gondoskodtak róla, hogy fenntartható forrásból beszerzett anyagokat használjanak. Izgatottan várják a Harman emberi, hogy mit hoz még a jövő, ugyanis állításuk szerint a villanyautózás új lehetőséget enged számukra, még dizájn terén is. Eddig elképzelhetetlen helyekre is ültethetnek hangszórókat, például a középkonzolba, ahol eddig a váltómű helyezkedett el. Persze nem lenne teljes a csomag a ma oly divatos felhőszolgáltatás nélkül, ezért a Harman is létrehozta saját „Audio Marketplace” applikációját, amin keresztül zenék, filmek és egyéb kommunikációs eszközöket érhetünk el, amikor éppen igényünk van rá.

Utóbbi azért is lehet hasznos, mert az autó teljes életciklusán keresztül kitarthat a fejlesztés. Nincs szükség fizikai alkatrészek cseréjére, minden frissíthető és elérhető lesz az interneten keresztül. A legmeghökkentőbb mégis az, hogy állítólag a felhőn keresztül fejleszthetjük majd hangrendszerünket. Egy gombnyomásra válthat Bang & Olufsen, harman/kardon vagy éppen JBL márkájúvá az alapnak hitt hangrendszerünket. Ez egyrészt még több szabadságot nyújt, másrészt rávilágít, hogy milyen apró különbségek választják el ezeket a hangrendszereket. Tulajdonképpen pusztán a hangoláson, illetve a háttérszoftveren múlik, hogy mennyire tisztán hallgathatjuk kedvenc zenéinket.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.28
A rendőrök elfogták azt az 51 éves devecseri férfit, aki Magyarországra szállította a járműveket. ..
2025.01.28
Nézze meg a videót! ..
2025.01.28
Nagy teljesítményű, 800 voltos elektromos hajtásláncot fejlesztett a Bosch nagyobb méretű vízi....
2025.01.28
Előző héten 14 olyan sofőrt szűrtek ki a rendőrök, akik ittasan ültek volán mögé, egyikük egy....
2025.01.28
Utasforgalmi próbaüzemre indult az Alstom Astride-villanymozdony a Mecsek IC-k élén - közölte a MÁV....
2025.01.28
A BMW Steyr-i gyára teljes egészében távfűtésre áll át: a rendszeres működéséhez szükséges energiát....
2025.01.28
Ha tetszik a VW T3 stílusa, de inkább járnál egy modern, erős és megbízható furgonnal, költözz....
2025.01.28
Minden eddiginél nagyobb, 9 milliárd font (4370 milliárd forint) értékű megrendelést kapott a Rolls....
2025.01.28
Balesetet szenvedett két kisteherautó az M3-as autópálya 160-as kilométerénél, a Budapest felé....
2025.01.28
A Tokiói Autószalonról és a Dakar Rallyról szólt a január autós szempontból, így kevésbé meglepő,....