Afrika

Marokkó lehet az új Szlovákia, rácuppant az autóipar

2017.12.30.

Marokkóban építenek autó- és buszgyárat a kínaiak, alkatrészüzemeket az amerikaiak, a franciák pedig milliárdokat költenek meglévő és jövőbeli üzemeikre. Miért olyan vonzó az afrikai ország az autóiparnak?

Az amerikai Warren Buffett érdekeltségébe tartozó, Komáromban elektromos buszokat gyártó BYD vezetői december elején gyárépítésről írtak alá szándéknyilatkozatot Marokkóban. Az Észak-Afrikai Szilícium-völgyben (Mohamed VI. Tanger Tech City) ötven hektáros területen tervezett üzemben elektromos személyautókat, buszokat és teherautókat is gyártanak majd. A termelést már jövőre megkezdi az új gyár, amely első körben 2500 dolgozót alkalmaz.

Miért éppen Marokkó?

Tanger kiváló infrastruktúrával rendelkezik, a Renault is ott működteti egyik gyárát (Dokker, Lodgy és Sandero modelleket szerelnek össze), a másik Casablancában (Logan és Sandero) található. A Renault, amely idén adta át a Marokkóban készült egymilliomodik autóját - tavasszal jelentette be, hogy 1,04 milliárd dollárt fektet be az országba az elkövetkező években. A PSA 2019-ben kezdi meg a termelést a tengerparti Kenitrában, a gyárat 630 millió dollárból húzzák fel. Szintén elektromosbusz-gyártásba kezdett a kínai Yangtse is, amely 110 millió dollárt fektet tangeri létesítményébe.  2021 előtt újabb autógyártó érkezhet az országba - erről az illetékes állami vezetők nyilatkoztak a helyi sajtóban. A cél, hogy 2025-re évi egymillió autó készüljön az afrikai országban, amivel Marokkó belépne a világ 15 legfontosabb autóipari nagyhatalma közé.

Marokkó azóta vált vonzóvá az autóipari gyártóknak és beszállítóknak, hogy 2000-től szabadkereskedelmi megállapodást kötöttek az Európai Unióval. Igen kedvezőek a vállalati adók, a tangeri kikötő kapacitásai egyelőre kimeríthetetlenek, Tanger és Casablanca között nagysebességű vasutat adnak át jövőre, a gazdasági és a politikai rendszer stabil, a munkaerő pedig igen olcsó. Az átlag marokkói munkabér kevesebb mint 400 euró, míg egy pár tengeri mérfölddel odébb, Spanyolországban ugyanazért a munkáért dolgozó átlagban kétezer eurót keres.

Agresszív területfoglalás

A BYD idén kezdett agresszív expanzióba, áprilisban nyitotta meg 20 millió euró beruházással felépített komáromi gyárát, ahol évente mintegy négyszáz elektromos buszt gyártanak az európai piacra. A vállalat márciusban bejelentette, hogy Franciaországban is gyárat építenek, ahol szintén elektromos buszokat szerelnek össze, erre a beruházásra 10 millió eurót költenek a kínaiak. A gyár 2018 első felében kezd termelni, az éves kapacitása kétszáz busz. Szintén idén kezdte meg együttműködését a BYD és a brit ADL, ennek keretében már elektromos buszok közlekednek Liverpool és London utcáin. A szórásból Észak-Amerika sem maradhat ki, novemberben jelentették be, hogy a kanadai Ontarióban is összeszerelő üzemet épít a BYD, ahol elektromos kisteherautókat és szemeteskocsikat gyártanak. Kaliforniában már működik a vállalatnak egy elektromosbusz-gyára. Nagy kérdés, hogy a BYD mikor kezdi meg személyautók exportját Európába? Korábban többször is felvetetették a BYD különböző vezetői, hogy Európa meghódítása a cél, de mindeddig nem készült olyan BYD személyautó, amely alkalmas lett volna a bevezetésre. Mindenesetre a marokkói piacon hamarosan megjelennek a helyben gyártott elektromos BYD-ek.  

Jönnek az olaszok és az amerikaiak

A gyártók mellett a beszállítók is igen aktívak Marokkóban, a Fiat Chrysler leányvállalata, a Magnetti Marelli 2019-től termelő 37 millió eurós lengéscsillapító-gyárat jelentett be szeptember végén. A Marelli a második olasz gyár, amelyik letelepszik Tangerben, a Sogefi 10 millió eurós befektetéssel épülő gyárában 2018-tól légszűrő berendezések hagyják el a szerelőszalagot.

Jelen van az országban a Delphi (három gyárában 12 ezer dolgozót foglalkoztat), a Denso, a Saint-Gobain, a Lear, a Leoni, a Faurecia és a Visteon is. A francia Faurecia a nyáron a salei ülésgyártó üzemének avatásán jelentette be, hogy megépíti a harmadik gyárát is. Kenitrában a PSA-csoport számára készítenek majd autóbelsőket és emisszió felügyeleti alkatrészeket.

A felsoroltak mellett Marokkóban tervez gyártani a japán JTEKT (kormányművek), az amerikai Nexteer Automotive (kormányművek és hajtási rendszerek), a szintén amerikai székhelyű Varroc Lighting és a kanadai Linamar, amely 280 millió dollárt ruház be a casablancai motoralkatrészeket előállító üzemébe. 

Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....