kombi
Volvo fejlődéstan Forrás: Gyártó
Nagy test, nagy élvezet, pontosabban tágas utastér és nagy csomagtér, ezek miatt szeretjük a kombikat. Korosztályomnak még egy Wartburg Tourist volt a csúcs családi kocsi. Már ha sikerült venni egyet. Mert az idősebbek még emlékeznek a merkúri időszámításra, ami viszonylag gyors előjegyzést és hosszú szállítási időt jelentett.
És igencsak szűk választékot, melyben hat-hét márka nyolc-tíz modellje szerepelt. A Zsiguli/Lada népszerűségével vetekedett a Wartburg, és különösen a kombi, vagyis a Tourist, mely családnak, kereskedőnek, iparosnak is megfelelt hatalmas csomagterével, igaz, ha megpakolták az egy tonnás modellt, küzdelmes volt leküzdeni a hegyi szakaszokat.
Wartburg az ötvenes és az 1970-es évekből Forrás: LSB
Az M7-es érdi emelkedője még két személlyel is nagy kihívás volt, mert hiába kapcsoltál vissza négyesből hármasba, a motor felbőgött, a három hengeres, ezres kétüteműt csak a lendület, meg a fohász tolta fel nem kis füstölés kíséretében.
Az alul motorizált kocsi tágasságának ára a nagy tömeg volt, amit műanyag hátsó sárvédőkkel és csomagtér-ajtóval próbáltak csökkenteni, de hiába, a diétás trükkök nem pótolták az ötven lóerőnyi ménes gyengeségét.
Skoda Octavia Combi 1961-ből és 2024-ből Forrás: Gyártó
Miközben az ezredfordulóig arattak a kombik, egyre színesebb lett a kínálat. Fabetétes karosszériák után jött a sportos fenekek korszaka, melyben izgalmas fazonok születtek, mert a cégek felismerték, hogy a menedzser-családapák nem csak tágas, de lezser modellt akarnak. Így a gyártók szakítottak a puttonyos autókkal, melyek még igazi teherhordóknak készültek, a legtöbb márkánál különvált a fuvarozó kategória, mert a kecses kombi nem lehet kocka.
Negyedszázadnyi Ford Focus kombi Forrás: Gyártó
Igaz, ennek ára van, mert ha divatosra formázzák a karosszériát, akkor bizony az a rakodótér méretének rovására megy, igaz, napjainkban a sportos, tehát erősen csapott hátú kombi a divat. Már ameddig a vevők nem ölik meg, mert bizony jövőre kifut az egyik legkívánatosabb karosszériás Ford, a Focus Estate, mely helyett inkább a Pumák hódítanak.
A kisebb kategóriákban már korábban megszűnt több népszerű modell, nem készül kombi a Škoda Fabiából és eltűnt a puttonyos Peugeot 208-as, valamint a Renault Clo Grand Tour.
Igaz, az MG villamos változattal is bővítette az európai kombi kínálatot.
Audi A4 All Road Quattro Forrás: Gyártó
Szóval itt a kérdés, hogy mi lesz a kombikkal, avagy kategória rekviemjéről szólnak a piaci előrejelzések. Elhamarkodott lenne a prognózis, mert vannak kivételek.
Érdekes és fordított tendenciát jelez a VW termékpalettája, melyben a Passat már csak kombiként, vagyis Variant változatban készül, igaz, ott van hiánypótlásra az Arteon és a konszern-testvér Škoda kínálatában a szedán.
Minek nevezzelek?
Car a Van, Touring, Wagon és más kombinációk
A magyar piac legnépszerűbb kombijai között szerepel a Ford Focus Estate, a Škoda Octavia Combi, a Peugeot 308 SW, az Opel Astra Sport Tourer, a Seat Leon Sport Tourer és a VW Golf Variant. A kategóriára jellemző a 4,6 méteres hosszúság és a 600 literes csomagtár, mely a hátsó üléstámlák döntésével 1600-1700 literre bővíthető.
Napjaink kombijai már jobban hasonlítanak a ferde-hátúakhoz, mint elődeik. Ezt persze nemcsak a formában nyilvánul meg. A kombi szónak még mindig van egy kis mellékíze, mert egykoron a hőskorban inkább a fuvarosok járműve volt, nem véletlenül nevezik az úkoriakat SportTourernek, GrandTournak SportWagonnak, StationWagonnak és Weekendnek a hátizsákosokat.
Itthon nehezen vetkőzték le a zöldséges autó múltat, pedig már fiatalos és olykor kifejezetten sportos formájúak a kombik.
Az amerikaiknál caravanként, station wagonként jelölték a kombikat, az európai gyártók fantáziája ennél élénkebb volt, pláne a sportosabb változatoknál.
A trendet az Alfa Romeo kezdte el, a Sportwagon több követőre talált: a kupés fazonú hátsó rész a legtöbb márkánál új nevet is kapott, az Audi például Avant jelzéssel, a BMW kombik Touring, a Citroën Tourer, a Jaguar a Sportbrake, a MINI Countryman, az Opel Sports Tourer, a Renault Grandtour, vagy Ford Focus Estate/Active, a VW Variant névvelvel jelezte, jelzi az ötajtós kombikat. A Porsche puttonyosa, a Panamera a Sport Turismo jelzést kapta.
Legendás és jelképes volt a korábban még amerikai General Motors-rokon Opel egykori Caravan neve, amit már nyugdíjazott az immár Stellantishoz tartozó német márka. Kombijainál a Fiat a Familiare, több francia gyártó a Break jelzést használta. Eltűnt a kínálatból a Saab márkával a Sport Combi.
Vannak cégek, melyek a kombikat csak betűjelzést használtak: Dacia MCV, Hyundai és Kia SW, a Mercedes T, a Peugeot SW-vel, a Volvo V.
Az egyéni jelzés persze nem sokat jelent, hiszen már a Trabant és Wartburg sem használta a kombi nevet: igaz, a hatalmas rakterű, és nagyon füstölgő ötajtósait Touristok és Universalok egyre ritkábbak a magyar utakon. Igazi kincs az 1959-ben bemutatott Wartburg 311-es Camping Limousine, mely igazából egy különleges kombi volt, némi plusz üvegtetővel kiegészítve.
Az egykori szocialisat blokkban a hátizsákosok között népszerű volt még a Lada, ritkább és drágább a 125 Polski Fiat.
Igazi ritkaság a Rolls-Royce Shuting brake és még több egyedi luxuskombi.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!