ICDP
Sokan elbuktak
Az Egyesült Királyság első próbálkozója a Jamjar nevű szolgáltató volt. Az ötlettel nem volt probléma, csak kissé megelőzte korát. A Jamjar 2000-ben indult és online értékesített új- és használt autókat, 4 éves létezése alatt összesen 6.000 darabot. Annak ellenére, hogy bátran nevezhetjük bukásnak, maga az ötlet később sikeres lett, ugyanis a Jamjar bizonyos szempontból a talán leginnovatívabb kereskedői hálózat, az általunk is több alkalommal bemutatott Rockar elődjének tekinthető.
A Rockar Londoni "kereskedése"
Franciaországban a Révisersavoiture nevű online szolgáltató valamivel nagyobb sikereket ért el a maga területén, de ez a probálkozás sem volt hosszú életű. Szintén egy manapság feltörő üzletágban próbálkoztak, az interneten keresztül próbálták összekötni a szervizeket a tulajdonosokkal. 2013-ban már 1 millió eurós forgalmat bonyolítottak, de 2016-ban felhagytak a tevékenységgel, pedig már 13.000 szervizt tudhattak partnerüknek és 400.000 felhasználójuk volt.
Még számos példát találhatunk hasonló, nem túl hosszú életű vállalkozásokra, mint a Dubai-i Sellanycar, vagy a német Drivelog. Szinte az összes, azóta megszűnt vállalkozás esetében közös, hogy nem tudtak valódi ismertséget szerezni és a fő probléma ez, a “radar alatti” működés volt.
Talán majd most!
Az Egyesült Királyság használtautó.hu-ja, az Autotrader képes volt arra, amire kevesen. 1975-ben még egy autóhirdetésekkel foglalkozó hetilap volt, példányai rendszereint 350.000-es darabszám felett találtak gazdára. A kiadók ugyanakkor időben érezték a változás szelét és egy kizárólag online működő vállalkozássa váltak, a hirdetések mellett már tanácsokat is adnak a kereskedőnek, mindezt havi 24 milliárd oldalletöltéssel teszik. Jelenleg nagyjából 1,7 milliárd eurót ér a vállalkozás.
A szintén brit Carwow egyszerű youtube csatornaként indult, ahol két fiatal autómániás új modelleket mutatott be. Idővel feltűnt nekik, hogy több időt töltenek azzal, hogy másoknak segítenek a megfelelő autó kiválasztásában és megvásárlásában. Miután látták, hogy jól csinálják, jött a felismerés: mégis miért csinálnál ingyen? Így lett a Carwow youtube csatornából az egyik legfontosabb online autóvásárlási platform, ahol a megfelelő modell kiválasztása után a rendszer begyűjti a partnerkereskedések ajánlatait, így a vásárló a kellemetlen, de eddig elkerülhetetlen alkudozást is megússza.
Még hosszan sorolhatnánk a jelenleg sikeres és a jövőjüket tekintve is bíztató kilátásokkal rendelkező vállalkozásokat, mint a német Meinauto vagy az európaszerte népszerű Auto1 csoport, de érdemes kicsit megnézni, mi a siker titka.
Az ICDP kutatói számtalan sikeres és sikertelen kezdeményezést megvizsgáltak és arra jutottak, hogy a következő tulajdonságok a legfontosabbak, hogy ezek a kezdeményezések ne végződjenek csúfos kudarccal:
Persze ha mindez meg van, még mindig nem biztos a siker, de így vagy úgy, ezeknek a platformoknak igenis van létjogosultsága, akkor is, ha sosem fogják úgy ráborítani az asztalt a gyártókra és kereskedőre, mint tette az a Booking a szállodaiparral.