Toyota Supra

Már készül az ezer lóerős Toyota GR Supra

2019.09.04.

A világ egyik legnevesebb Toyota-átépítő mestere gondolt egy merészet: bejelentette, hogy megháromszorozza az új GR Supra soros hathengeres motorjának teljesítményét. Azt még nem tudja, hogyan fogja ezt elérni, de ahogy mondja, pont ez a legszebb az egészben.

Stephan Papadakis minden korábbinál keményebb fába vágta fejszéjét: ezer lóerőre szeretné emelni a Toyota GR Supra háromliteres motorjának teljesítményét. Csinált ő már ilyet korábban, csak éppen nem ezzel a blokkal, ezért saját bevallása szerint a sötétben tapogatózva látott hozzá a nagy munkához.

A negyedik generációs Toyota Supra és legendás motorja, a soros hathengeres 2JZ blokk a világ egyik legnépszerűbb tuningalanya. Az 1992 és 2002 között gyártott kupéból menetrendszerűen készültek bőven ezer lóerő feletti példányok, amelyeket nem is az irdatlan teljesítmény tett különlegessé, hanem hogy üzembiztosan bírták a megterhelést. A masszív motor tartósságáról keringő mesék nem a fantázia szüleményei, a rezgésmentes futást eredményező hengerelrendezés, az öntöttvas blokk és az általában túlméretezett alkatrészek alapállapotában örökéletűvé tették a motort – igaz, nem sokan hagyták meg alapállapotában…

Az amerikai driftsport egyik legnevesebb versenyautó-építője, az évtizedes tapasztalatokkal rendelkező Toyota-guru Stephan Papadakis ehhez képest mindig is máshol keresett (és talált) magának kihívást. 2009-ben egy hátsókerék-hajtásúra átépített, a Toyota Nascar Truck szériájából származó V8-as versenyblokkal szerelt kompakt kupéval, a 4,4 méteres Scion tC-vel hívta fel magára a figyelmet, majd öt évre rá egy ugyanilyen autót négyhengeres motorral vitt győzelemre – ez példa nélküli fegyvertény volt akkor a Formula Drift történetében! Később a Toyota Corollából épített hátsókerék-hajtású fenevadat, ezer lóerős, 2.7 literes turbómotorral, majd mire a Toyota hivatalosan bemutatta az új generációs, TNGA-platformon nyugvó Corollát, ő már a vadonatúj modellbe is átlapátolta ezt a félelmetes hajtásláncot.

Az ezekkel az átépítésekkel járó műszaki bravúrhoz képest a háromliteres, soros hathengeres motor és a hátsókerék-hajtás gyerekjátéknak hangozhat egy ilyen rutinos építőmester számára – csakhogy a GR Supra vadonatúj blokkjával nemcsak Papadakisnak, de másoknak sincs igazán tapasztalata. Ez azonban nemhogy elvette volna a kedvét a beavatkozástól, de izgalmas kihívássá tette a projektet: „Fogalmunk sincs, mi fog történni. Ettől olyan élvezetes. Nem léteznek leírt útmutatók, kézikönyvek, és főleg nincsenek polcról leemelhető, kipróbált alkatrészek és tuningkészletek. Menet közben ismerjük meg a motort, és igyekszünk másokkal is megosztani tapasztalatainkat, hátha többen is kedvet kapnak egy hasonló munkához” – nyilatkozta Stephan Papadakis a Digital Trends magazinnak.

„Azt persze pontosan tudjuk, mi kell ezer lóerőhöz. Sok levegőt és sok üzemanyagot kell az égéstérbe juttatnunk, és aztán gondoskodni arról, hogy a motor kibírja az extra terhelést. Szóval nagyobb turbófelöltőre, módosított befecskendező rendszerre, valamint új dugattyúkra, hajtókarokra és szelepekre lesz szükségünk” – foglalta össze az extrém tuning receptjét Papadakis, aki nem szabott magának határidőt a munkára. Ám erős a gyanúnk, hogy a Papadakis-féle GR Supra már idén ősszel ott lesz Las Vegasban a SEMA tuningkiállításon – akár összeterelik addigra az ezer lovat, akár nem.

A vadonatúj Toyota Supra első szétszereléséről (teardown) készült videó, az alábbi videón tekinthető meg: https://youtu.be/MckxlP60cnY

Az ambiciózus tuningmunka nyomon követhető az egyes fázisokról készített videókon keresztül: https://www.youtube.com/user/PapadakisRacing/videos

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....