Kia Motors

„A magyar autós konzervatív, nem vált egykönnyen”

2014.10.30.

Interjú Nagy Norberttel, a KIA Motors Magyarország ügyvezető igazgatójával.

Szerző: Heimer György

A dél-koreai Kia világméretű globális offenzívájának részeként, még a recesszió közepette, itthon is növelni tudta eladásait. A mutatós dizájn, a kiváló minőség és a hétéves garancia ellenére azonban Nagy Norbert ügyvezető igazgató úgy tapasztalja: a magyar autós – sok európai társával szemben – nehezen bírható márkaváltásra.

Autószektor: A nem is oly rég a „futottak még” kategóriában emlegetett Kia nevét ma már a világ legjobbjai között jegyzik. Hogyan folytatódik most ez a japánoknál is viharosabb tempójú globális expanzió?

Nagy Norbert: Hol van már az, amikor cégünket távoli ázsiai autógyártóként bizalmatlanul méregették. A 2013 évi értékesítési adatok alapján a KIA és testvérmárkája, a Hyundai a világ ötödik legnagyobb autógyára, az eladott mennyiség megközelíti a 7 millió darabot. 2008 és 2013 között, a KIA világméretű eladásai megkétszereződtek, a 3 milliós szint közelébe ért. Az is a növekedést illusztrálja, hogy a legújabb Interbrand-jelentés szerint a KIA márkaértéke tavaly 14,6 százalékkal 5,4 milliárd dollárra emelkedett, az autógyártók sorában – a Chevrolet és a Land Rover márkákat megelőzve – a 11-ik helyen áll. Ami bennünket közelebbről érint: Európa továbbra is kiemelt helyen szerepel a stratégiai tervekben. A mennyiségi növekedés mellett a 2013 és 2015 közötti időszak főként a minőségiekre összpontosít, beleértve ebbe egy újabb modelloffenzívát is.

Autószektor: Ez utóbbin azt kell értenünk, hogy a KIA-nak azért szüksége van még márkaismertségének további erősítésére?

N.N.: Nyugodtan mondhatom, a KIA már itthon van a kontinensen. A szlovákiai zsolnai gyártómű – amelynek befogadására annak idején Magyarország is pályázott – már nyolc éve gyárt négykerekűeket kifejezetten az európai piacra, a jelenlegi gyártópalettán a cee’d, a Sportage és a Venga modellek szerepelnek. Frankfurtban működik az európai dizájnközpont, ahol hazánk fia, Kovács Miklós az egyik vezető formatervező, s Peter Schreyer, az alkotóműhely eddigi német vezető tervezője már a konszern egyik alelnöke. Európa ugyanakkor jókora hasznot húz a koreai jelenlétből. A Kia és érdekeltségei 164 ezer embernek adnak munkát Európában, a földrész országainak kormányzatai pedig 2012-ben 865 millió euró bevételre tettek szert a cégcsoporttól származó vámokból, adókból. És ezt nem én mondom, hanem egy független brit piackutató társaság, a London Economics. Ismertségünkhöz még annyit, hogy 30 európai országban jelenleg kétezer márkakereskedés kínálja négykerekűinket.

Autószektor: Evezzünk akkor hazai vizekre, ahol az idén az autópiac már kimozdult az évek óta tartó dermedtségből. Hogyan tudták kihasználni a növekedési lehetőségeket?

N.N.: Tény, hogy az év első kilenc hónapjában az új személygépkocsik piacán több mint 49 ezer autó talált gazdára, ami az előző év hasonló időszakához képest mintegy 20 százalékos növekedésnek felel meg. Azt mondhatom, időarányosan jól állunk. Az idei évre a Kia összesen 2500 jármű értékesítését irányozta elő. Az idén szeptemberig 1909 kocsit helyeztünk forgalomba, ezáltal az előző év kilenc hónapjához viszonyítva a 32 százalékos növekedési ütem meghaladja a teljes piacit. Mindennek nyomán a KIA jelenleg a 9-ik helyen áll az újautó-eladások márkalistáján, piaci részesedése pedig 3,87 százalék. A magyar autópiac sajátosságai közé tartozik, hogy a fizetőképes kereslet drasztikus csökkenése következtében még mindig a flottás, közületi vásárlások vannak túlsúlyban. Igaz, a magánvásárlások piaca – ha bizonytalanul is – de mutat némi élénkülést. A hagyományos személyautó-kategóriák (A, B, D) – a szóban forgó kilenc hónapban, a tavalyihoz viszonyítva – 3 százalékkel növekedtek, de a népes alsó-közép, a C szegmens még mindig csökkent. Úgy gondolom, hosszabb távon csak a magánvásárlók visszatérése hozhat számottevő fordulatot, de ennek elengedhetetlen feltétele az igényekhez illeszkedő gépjármű finanszírozás.

Autószektor: A fejlemények ugyanakkor arról tanúskodnak, hogy felszökött a használt autók magánimportja, értékesítési volumene meghaladja az újakét is. Mennyiben érintett a Kia?

N. N.: Ez a használtautó-boom is annak következménye, hogy az elmúlt években drasztikusan visszaestek az új autók magánvásárlásai, nem került elegendő jármű a használt piacra, az újakra még mindig sokaknak nincs pénzük, de a lefutottakat előbb-utóbb cserélni kell kevésbé használtakra. A Kia szinte egyáltalán nem érintett ezen a területen, a magán-csatornákon behozott modellek között nem igen fordulnak elő Kiák, de mi nem kifogásoljuk, ha kereskedő-partnereink más márkájú használt járművek értékesítésével is foglalkoznak, mivel ez a tevékenység is hozzájárulhat üzletük erősödéséhez.

Autószektor: Az imént arra is utalt, hogy az újautó-piac kényszerűen torz, az értékesítések háromnegyedét cégesek adják, s e piaci tortát láthatóan mind többen szeletelik. Mit mutatnak a számok a Kia esetében? Melyek a húzómodelljeik és melyek a lemaradók?

N.N.: Nálunk fele-fele arányban oszlanak meg a céges és a magán-vásárlói forgalomba helyezések. A Kia viszonylag későn jövőnek számít a flottapiacon, de szerintem mára már behoztuk starthátrányt. A legkapósabbak a cee’d család tagjai és a Sportage, amelyről megjegyzem, hogy a magánvevők listáján a harmadik legkelendőbb típus. Jól mennek a C és a B osztály egyterű modelljei, a Venga és a Carens is, sőt még a kifutó, D kategóriás Sorento is jól muzsikált. Én személy szerint többet vártam a Rio kisautótól, úgy tűnik, árban és műszaki paramétereiben túl közel van nagyobb konkurenseihez. Mindemellett jövőre nagyobb reményeket fűzök a középkategóriájú Optimához is, amelynek piaci bevezetése eddig csak szűk körben, meglehetősen visszafogott volt. Ebben a szegmensben, európai méretekben is újabb verseny várható: az Optimának a konkurensek új modelljeivel többek között a VW Passat, a Ford Mondeo vagy a Peuegeot 508-as modellekkel kell majd versenyre kelnie.

Autószektor: Ön szerint mik a Kia erős pontjai és szólna-e arról is, hol lát szükségesnek további erőfeszítéseket?

N.N.: Mindenek előtt a kiváló minőség és megbízhatóság az erősségünk, ami fura módon előny a vevők számára és hátrány szervizeinknek, mert mint mondják: kevés a javítani való a kocsikon, e tevékenységből nincs elég bevételük. A versenyképesség további eleme a nagyvonalú garanciális szolgáltatás-csomag, mindenekelőtt a hétéves jótállási időszak, amelyet a Kia elsők között vezetett be itthon, és ez még ma is sok tekintetben egyedülálló a piacon. Nem kevésbé fontos, hogy típusaink formanyelve ma már élenjáróan egyedi. Ez nem kis mértékben a már említett Kovács Miklós dizájnernek is köszönhető: nevéhez fűződik többek között a cee’d család, a Venga és az Optima külső formaterve is. És hogy mi a gyengeség? A Kia már jó ideje állandó offenzívában van, évről évre újabb rekordokat döntöget. Nekem az a feladatom, hogy minél több autóst ültessek a Kia volánja mögé, ismerjék meg modelljeinket. Azt tapasztalom, ha már eljutnak a kipróbálásig, nyert ügyünk van, akkor már komolyan fontolóra veszik a márkaváltást. A magyar autós nagyon konzervatív, meggyőzése nem könnyű, s az ilyen agitációval járó marketing sokba kerül.

Autószektor: A Kia és a Hyundai egymás riválisaként lépnek fel a piacon, jóllehet egyazon cégcsoport tagjai, közös fedél alatt készülnek gyártmányaik, s az avatatlan autós talán nem is tudja, hogy az eltérő karosszérialemezek alatt hajszálra egyforma gépészeti egységek lapulnak. Nem okoz ez károkat, a két márka kannibalizációját?

N. N.: Már miért okozna? A nemzetközi autóiparban az ilyen gyártókultúra – kooperálni a gyártószférában, ugyanakkor versengeni is a piacon – egyáltalán nem megy különlegességszámba. A szisztéma nálunk nemcsak anyavállalati szinten működik. A szlovákiai Kia gyár motorokkal látja el a cseh, Ostrava melletti nosovicei Hyundai összeszerelő üzemet. De mindettől függetlenül én is úgy gondolom: az ésszerű verseny hajtóerő, nagyobb teljesítményre ösztönöz.

Autószektor: A nemrég megrendezett párizsi autó kiállítás Kia standján főként a meglévő modellpaletta újraszabott változataival találkozhattunk. Ezek mikor jelennek meg itthon, mivel bővül a kínálat?

N. N.: Jövőre jön az új, még prémiumosabb Sorento, a továbbfejlesztett Venga és a Rio. A most nyáron bemutatott Soul divatautónknak lesz elektromos változata is. Az idén már tovább bővült a cee’d család: a Carens minibusz mellett kapható a háromajtós pro-cee’d és annak sportos GT változata, 1,6 literes, 204 lóerős motorral. Azért megjegyzem, hogy a párizsi szalonon, előremutató újdonságként a Kia bemutatta az Optima dízel-elektromos hajtásláncú T-Hybrid modell tanulmányváltozatát és jövőre megjelenik egy új, hétfokozatú, villámgyors kapcsolásokra képes duplakuplungos automata sebességváltó, amely a jelenlegi típushoz képest jobb gyorsulást és alacsonyabb fogyasztást ígér. De annyi bizonyos, lesz még meglepetés, elvégre a központ – egyelőre konkrétumok nélkül – a következő négy évben 8 új típus bevezetését ígéri.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....
2024.03.27
A cikk a „bogárhátú korszakot” összeveti az autó fejlődésének kezdeti időszakával.  Elemzi a....