Teszt

Lopakodó áruszállító

2019.11.12.

Egyre határozottabban fogalmazódik meg igény „lábnyomot” nem hagyó autókra, amelyek nem bocsátanak ki káros anyagokat, sem észrevehető hangot. Az eszmei cél persze elérhetetlen, mivel a járművek gyártása, karbantartása és majdani kiselejtezése erősen terheli a környezetet, és ha zéró is a lokális emisszió, az áramtermelő erőművek azért lehetnek ártalmasak. Ami meg a zajt illeti, villanyautók olyan halkan suhannak, hogy az már veszélyes a gyalogosokra, kezdenek is mesterséges hangkeltőt beépíteni.

Hogy miképp teljesít a gyakorlatban egy elektromos furgon, azt jól érzékelteti a tisztán elektromos hajtású Renault Master Z.E., amelyet menetpróbán fogtam vallatóra. A jármű egy lemezelt oldalú furgon volt, amúgy hatféle térfogattal készül, a legnagyobb 22 köbméteres. Manapság elharapózott szokás szerint nagyon szűkszavú információkat kaptam, de az internetről kiböngésztem, hogy 75 lóerős, 225 newtonméter nyomatékú, 33 kWh kapacitású akkumulátorról táplált villanymotoros hajtóműve azonos a kézbesítési láncolat „utolsó kilométerére” szánt Renault Kangoo Z.E modellével – kérdés tehát, hogyan boldogul a nagyobb bódéval.

Beszállás után, a választókar (igazából két menetirány és üres fokozat között kapcsolgatható) N-állásában ugyanúgy el kell fordítani a kulcsot a „gyújtáskapcsolóban” a műszerfal megelevenedéséig, majd egy kattanással tovább, mintha indítóznék, de ez csak egy jelzés a szerkezetnek, hogy helyezze magát üzemkész állapotba. Önindító persze nincs, hiszen mit is indítana? Menetmódból szerény a választék: vagy megnyomom az Eco-gombot, vagy nem. Világítást bekapcsolom, fűtést nem, mert az is szívja az akkut, indulok.

Hang semmi, lopakodunk. Noha nincs rakomány hátul, Eco-állásban olyan szerény a gyorsulás, és annyira méltóságteljes tempóban vesszük a Biatorbágy körüli enyhe dombokat, hogy türelmetlen előzésekre gerjesztjük a többi közlekedőt. Néhány izgalmas helyzet után visszaálltam normál haladásra, és így már felélénkült a motor, normál tempóban robogtunk. A kaptatók lefeküdtek előttünk, maradt szufla egy-egy előzésre is, de azokat jól ki kell számítani, mert 100 fölé nem szeret menni az elektromos Master. Fékje, kormányzása, rugózása, menetstabilitása a típustól megszokott magas standardot képviseli. Vezetése kellemes élmény. A kipróbált példányban csak egyszerű, CD-játszós rádió volt, navigálásra a sofőr okostelefonja vagy táblagépe szolgálhat.

Út közben, az előre közölteknek megfelelően, nem éppen lassan vándorolt lefelé a töltésjelző körműszer mutatója. Száz kilométert mentem, a sebességlimiteket gondosan betartva, rakomány nélkül, és ezalatt negyedére esett vissza a kapacitás. Tehát igaz, amit mondanak, hogy 120-140 kilométerre lehet számítani, nagyjából sík terepen, normál hőfokon (hidegben kevesebb töltést lehet kivenni az akkuból, amelyet terhel a kabin fűtése is), csekély rakománnyal. Érdekes lenne kipróbálni a teherbírás határáig megpakolva, például a Budai-hegyekben.

Persze, ha kritikus tényező a hatótáv, után lehet tölteni, akár rakodás közben. Háztartási, 220 voltos konnektorról zsibbasztó 17 óra a teljes feltöltés ideje, de van egy másik, vastagabb kábel is a kísérő ülése alatti rakodótérben, gyorstöltőhöz, amelynek gyengébb kivitelével 7 óra alatt végezhetünk, de a hét kilowattossal hat óra elegendő. Ez sem túl rövid idő, tehát elsősorban éjszakai regenerálásra lehet számítani. Garázsban vagy zárt parkolóban tartott flotta üzemeltetése problémamentesnek ígérkezik, csak jól meg kell szervezni a fuvarokat. Egyébként megjegyzendő, hogy ha töltőre csatlakoztatva lezárjuk a kocsit, nem lehet kihúzni az adaptert az aljzatából.

Univerzális szállítóeszköznek tehát nem való a Renault Master Z.E., de olyan körzetek ellátására, ahová nem szabad belsőégésű motorral behajtani, az egyedül üdvözítő megoldás lehet.

Nem mindegy a szín

Haszonjárművet ritkán választanak szín szerint, de most nem is a kocsi fényezéséről, hanem az értékesítő és a későbbiekben szolgáltató szervezet arculati színéről van szó. Az 1980 óta kapható, és világszerte két és fél millió példányban gazdára talált Renault Master egyaránt kapható a „sárga” Renault Cars, illetve a „piros” Renault Trucks kereskedőinél. Az előbbi a személyautós, az utóbbi a teherautós hálózat. Az itt vagy ott megvásárolt Master lehet akár teljesen egyforma, de sokat számít a hozzáadott karbantartás és egyéb segítség.

Foglalkozásszerűen fuvarozó, vagy saját anyagmozgatási igényeiket kielégítve szállító vállalkozásoknak jól jöhet a szakértő tanácsadás, hogy kiválaszthassák a profiljuknak legmegfelelőbb változatot, a kívül-belül több részletében megújult Master több mint 350 verziója közül, amelyek között már ott van a Z.E. és a 17 üléses busz is. A „sárga” helyett jobban járhatnak a Renault Master Red Editionnel, amely a haszongépjármű-piac megbízható szereplőjétől származik, és ráadásként hozza magával a fuvarozás szakértőire specializált értékesítési hálózatot, illetve annak haszongépjárműves szaktudását.

 

A személyre és szakmára szabott értékesítői hálózat mellett a felépítmények és speciális felszerelések beható ismerete segít, hogy a jármű hosszan és megbízhatóan szolgálja tulajdonosát. A Renault Trucks saját finanszírozási megoldásaival és fuvarozásra szabott ajánlataival egyedi és kiszámítható konstrukciót is vásárol a vevő.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.02
Az előzetes adatok szerint a technológiák és szolgáltatások német szállítója 90,5 milliárd euró....
2025.02.02
A japán autópiac is tartogatott meglepetéseket a tavalyi évben: papírforma szerint az eladásokban....
2025.02.01
Megint egy amúgy csillogó, de sok buktatót rejtegető autó. ..
2025.02.01
A rendőrök szabálysértési őrizetbe vették a 37 éves balatonfűzfői férfit - írja a police.hu. ..
2025.02.01
Megreformálhatja a villanymotorokhoz való viszonyunkat a könnyű és kicsi, szlovén kerékagymotor? ..
2025.02.01
Rekord összegű, mintegy 4,5 milliárd forint bírságot szabott ki tavaly a közúti teher- és....
2025.02.01
A Lamborghini bejelenti: Maurizio Leschiutta a motorsport új vezetője – írja honlapján a német....
2025.02.01
A Vizionári nevű online diszkusszió során a szakértők számos kérdéssel foglalkoztak a biztosítási....
2025.02.01
Kamion, trélert vontató mikrobusz és személyautó ütközött az M5-ös autópályán, melynek....
2025.02.01
Ambiciózus növekedési célok 2025-2027 között.   ..