WRC
Sébastien Loeb méltó módon vágott vissza kritikusainak, akik szerint a kilencszeres világbajnok új csapatával, a Hyundai-jal még nem mutatott semmi érdemlegeset, hiszen 2019-ben öt verseny alatt csak 39 pontot szerzett. A korlátozott programot teljesítő francia sztár idén utoljára ült be az i20 WRC-be a Katalóniában megrendezésre kerülő Spanyol-ralin, de ezúttal a szokásosnál jobb előjelekkel várhatta a futamot, tavaly ugyanis 5 év szünet után itt tudott újra nyerni, még egy Citroën C3 WRC-vel.
Andrea Adamo Hyundai csapatfőnök kérésére kemény gumikkal rajtolt a murvás pályákon, az első két szakaszon, a hűvös időben, részben nedves pályákon ezért alig volt tapadása, viszont a nap maratoni hosszúságú harmadik szakaszám már megkezdte a felzárkózást. Ekkor a kopásnak jobban ellenálló gumik már jobban működtek, de még a nap közepi szerviz idején is csak a hatodik volt a szakaszgyőzelem ellenére. Azonban Loeb délután még két szakaszt is meg tudott nyerni (részben a kedvező, késői rajtpozíciója miatt), és a nap végére átvette az első helyet két csapattársa előtt: a világbajnoki címre még halvány eséllyel pályázó Thierry Neuville-t 1,7, az egész nap remekül teljesítő, és sokáig vezető, hazai pályán versenyző Dani Sordót 5,9 másodperccel előzte meg.
„Igazán keményen nyomtam az utolsó szakaszon” – nyilatkozta a 45 éves Loeb, aki a hatodik, záró gyorsaságin Tänaknak közel 19, Ogier-nek pedig közel 27 másodpercet adott, és csak Kris Meeke tudott 10 másodpercen belül maradni hozzá. „Remek volt a tapadás, keményen próbálkoztam a rajttól kezdve az utolsó méterig. Hihetetlen, hogy a csapatunk három autója áll az első három helyen. Nem hittük volna, hogy így alakul, és én sem hittem, hogy vezetni fogok pénteken” – tette hozzá a sportág francia legendája.
A bajnokságot vezető Ott Tänak ötödikként zárta az első napot. Állítása szerint a határon autózott a Toyota Yaris WRC-vel, de mivel elsőként kellett rajtolnia, ő tisztította a köves pályákat a többiek előtt, ami némi időveszteséggel járt számára. Azonban a vb pontversenyben 28 ponttal mögötte álló Sébastien Ogier sokkal rosszabbul járt nála, mert a Citroënjében a második szakaszon felmondta a szolgálatot a szervokormány egy lelazult hidraulikacső miatt.
Így a hatszoros világbajnoknak kormányrásegítés nélkül kellett a két hosszú pályát teljesítenie, ami miatt több mint 3 percet vesztett, teljesen kimerült, a keze fel is hólyagosodott. Pedig Ogier az első rövid gyorsaságit még megnyerte, ami azt mutatja, hogy egyértelműen a győzelemre tört, hogy életben tartsa reményeit a hetedik vb-címre. Erre most már egyre kevesebb az esélye, mivel a nap végén a 17. helyre esett vissza, több mint 4 percre Loebtől.
Ogier idővesztesége miatt már csak Thierry Neuville-nek van egy parányi esélye arra, hogy megszerezze az egyéni vb-címet Tänak elől. A Hyundai belga versenyzője ennek megfelelően remekül vezetett, és már a nap elejétől az élmezőnyben autózott. Ne legyenek kétségeink afelől, hogy ha vasárnap valamelyik csapattársa előtte lesz, akkor maguk elé fogják engedni, de még egy győzelem is kevés lehet neki ahhoz, hogy maradjon matematikai esélye a novemberi szezonzáró versenyre, Ausztráliára.
A toyotás Kris Meeke egy remek záró gyorsaságival jött fel a negyedik helyre, de természetesen ő is előzékeny lesz vasárnap Tänakkal, ha a csapatérdek úgy kívánja. Jari-Matti Latvala délelőtt rosszul ment, délutánra viszont változtattak a Toyotája beállításain, amitől megtáltosodott, visszatért az önbizalma, és nyolcadikról a hatodik helyre jött fel. A legjobb 10-be még Elfyn Evans, Teemu Suninen, (mindkettő Ford), Kacuta Takamoto (Toyota) és a WRC2 Pro kategória éllovasa, Mads Ostberg (Citroën) fért be.
Esapekka Lappi motorhiba miatt esett ki, de szombaton a Rally2 szabályok miatt újra indulhat, jelentős büntetéssel. Szombatra nagy munkával a csapatok átépítik az autókat aszfaltos specifikációra, ugyanis a katalán verseny további része már szilárd burkolaton zajlik majd. Szombaton hét gyorsasági, összesen 121 km száguldás vár a mezőnyre.
Az állás péntek este:
1 |
Sebastien Loeb, D.Elena |
Hyundai Shell Mobis WRT |
Hyundai |
1ó21p24.7s |
2 |
Thierry Neuville, N.Gilsoul |
Hyundai Shell Mobis WRT |
Hyundai |
1.7s |
3 |
Dani Sordo, C.del Barrio |
Hyundai Shell Mobis WRT |
Hyundai |
7.6s |
4 |
Kris Meeke, S.Marshall |
Toyota Gazoo Racing WRT |
Toyota |
13.0s |
5 |
Ott Tanak, M.Jarveoja |
Toyota Gazoo Racing WRT |
Toyota |
21.7s |
6 |
Jari-Matti Latvala, M.Anttila |
Toyota Gazoo Racing WRT |
Toyota |
30.1s |
7 |
Elfyn Evans, S.Martin |
M-Sport Ford WRT |
Ford |
44.0s |
8 |
Teemu Suninen, J.Lehtinen |
M-Sport Ford WRT |
Ford |
51.8s |
9 |
Kacuta Takamoto, D.Barritt |
Tommi Makinen Racing |
Toyota |
1p50.3s |
10 |
Mads Ostberg, T.Eriksen |
Citroen Total WRT |
Citroen |
2p59.8s |