furcsaságok
Évszázadokon át elégnek tűnt egy járműre négy kerék, akkor miért próbálkoztak hat- és nyolckerekű személyautókkal? Az újkori példák inkább show célokra készültek, az első darabokat viszont a rossz utak és kátyúk ihlették. Legalább ez volt megszállott kreátorok magyarázata.
De ne ragadjunk le a sáros utaknál! Így gondolta ezt 1903-ban A. P. Broonell, aki elsőként épített hatkerekű személyautót, ami a konstrukcióból adódóan nem volt könnyen manőverezhető, néhány kilométere után lámpaoszlopnak ütközött. Broonell nem is készített több hatkerekűt, inkább visszatért a hagyományos képlethez.
Egyetlen példányban készült, de ez sem kelt el...
Nem kellett senkinek
Néhány évvel később a detroiti Milton O. Reeves már nyolckerekűt épített, de Broonell kudarcából okulva hosszabb tengelytávút. Az 1911-ben bemutatott kocsi négy első kereke kormányzott volt, így viszonylag biztonságosan lehetett vele kanyarodni. Az elől -hátul négy-négy kerék ötlete a vasúti kocsijairól híressé vált Pullmann cégtől származott.
A négyszemélyes, ponyvatetős kocsit 40 lóerős motor hajtotta, a nyolckerekű OctoAuto egyetlen példányát 3200 dollárért kínálta Reeves, de hiába, mert nem kellett senkinek, pedig Amerika-szerte bemutatókat tartott. Bejárta Toledót, Detroitot, Clevlandet, Akront, Cantont, Columbust, Indianat és Ohiot. A háromezer mérföldes roadshow óriási publicitást kapott, de inkább csak vitte a pénzt a túra, mert egyetlen példányt sem sikerült eladnia.
XXI. századi követők
Az OctoAuto késői utódja, az ugyancsak egy példányban készült japán nyolckerekű, melynek első változatát a Keio Egyetemen mutattak be 2003-ban. A KAZ modellben egyesíteni akarták a mikrobusz és személyautós limuzin előnyeit. Nincsen hagyományos belsőégésű hajtóműve, tengelye, mert minden kerekébe villanymotort építettek.
A konstrukciónak és az elektronikus vezérlési rendszernek köszönhetően igen alacsony a karosszériája és sík a padlóváza, gyakorlatilag csak az út minősége szabja meg, hogy mennyire lehet csökkenteni a hasmagasságot. És persze kisebb a légellenállása, ami kedvezőbb fogyasztást és kisebb zajszintet eredményezett, arról nem beszélve, hogy beszállni is könnyű a furcsa limuzinba. Kevésbé borulékony, ráadásul a négy kormányzott első keréknek köszönhetően fordulékony is. Hosszához képest legalábbis…
Egyetemi darab a KAZ
Nyolckerekű, nyolcüléses, nyolc motoros
Az ülések pozíciója tetszés szerint variálható, az elektronikus irányítású kormány pillanatok alatt jobb- vagy bal-volánossá alakítható a KAZ.
A japán nyolckerekű autónak annyi villanymotorja van, ahány kereke. Az Eliica (Electric Lithium-Ion battery Car) már kimerészkedett a közutakra, ráadásul már állandó rendszámot is kapott.
A 6,7 métere hosszú, két méter széles és 1,68 méter magas KAZ limuzin tömege közel három tonna. A rövidebb Eliica csak öt méteres, és 2,5 tonna menetkész tömegű: 440 kilowattos teljesítményével 300 km/órás sebességre képes, és lítium-ion akkumulátoraival 400 kilométerre nőtt hatótávolsága.
A Keio egyetem kutatónak munkáját többszázmillió jennel támogatta 38 cég.
A KAZ-nál rövidebb Eliica is elektromos hajtású
Hatkerekű, győri motorral
Hatkerekű sportkocsit készített az olasz Covini: az utca közlekedésre szánt Covini C6W négy első kereke kormányozható, mérete 15 col. A 4,1 méter hosszú karbonszálas karosszériás és levehető tetejű autó 1150 kilogrammot nyom, 4,2 literes V8 hengeres győri Audi motorjának teljesítménye 440 lóerő.
Kétmotoros Sonic
A Land Rover terepjárókat hatkerekűvé alakító brit Wolfrace wheels hasonló képletű kétszemélyes sportkocsit készített, ráadásul két motorral és két Borg Warner automata sebességváltóval. A hatkerekű Sonicot kettő darab V8-as, 3,5 literes 326 lóerős Rover motor hajtja, akár 260 km/h sebességgel. A másfél tonnás menetkész tömegű és 2,5 méteres tengelytávú jármű hossza 5,2 m, szélessége 2 méter, magassága 0,84 méter.
Wolfrace Sonic
Panther, két pótkerékkel
Az 1977-es London Motorshow mutatták be a Panther 6-ost, melynek négy kormányzott kereke volt. A kocsi farába, a hátsó tengely fölé épített V8-as 8,2 literes dupla turbós Cadillac motor teljesítménye 600 lóerő, nyomatéka 820 Nm, ezzel 5 másodperc alatt gyorsul 100-re és 320 km/h tempóra képes. A közel öt méter hosszú kocsi erőforrása mögé két pótkereket is szereltek, volt automata tűzoltó készüléke, tv-je és a jobboldali ajtóba épített 451 megahertzes rádiótelefonja.
Rádiótelefonos Panther sportkocsi 1977-ből
Covini C6W
Az 1978-ban alapított Ferruccio Covini Engineering 2004 telén mutatta be Covini C6W hatkerekűjét, melyet 4,2 literes V8-as, 380 lóerős teljesítményű és 450 Nm nyomatékú motor hajt, akár háromszázas tempóban. Az 1150 kilogrammos, karbon karosszériás sportautó hossza 4,2 éter, szélessége 2 méter, magassága 1,08 méter.
Covini
Hatkerekű tömegmodellek
Az Autorodeo Emergency Team 1982-ben kaszkadőrshow célokra építtette nyitott hatkerekű Ladáját, melynek műszaki alapjául VAZ-2103-as szolgált, de lámpái és lökhárítói a 2105-östől származtak. Látványos volt a hosszú, fecskefarkú karosszéria, mellyel sokáig parádézott a társulat.
Parádés VAZ
Kelet-német mutánsok
A Wartburg gyári rali csapat, vagy ahogy akkoriban írták Rallye Team versenyautószállításra készített hatkerekű trélert: a hosszított alvázú Wartburgot is gyári négyütemű, négyhengeres 1,3 literes motor hajtotta.
A Ladánybene 27 filmjében is feltűnik egy különleges darab: a hatkerekű platós Wartburg volánjánál Bodnár Tibor gitáros.
Wartburg trailer és rali autó
Limitált széria
Nem csak látványban, de műszakilag is izgalmas a hatkerekű G-sorozat, melyet 2013-ban mutattak be. A portáltengelyes 6×6-os AMG Mercedest 5,5 literes, biturbó V8-as, 544 lóerő teljesítményű, 760 Nm nyomatékú motor hajtja.
Hasonló szerkezetű géppel állt elő az amerikai Hennessey, mely 2017-ben mutatta be a Ford F150-esből átalakított VelociRaptort. A 20 colos kerekekkel, módosított futóművel, dögösebb lökhárítóval és LED-híddal felszerelt 600 lóerős modell limitált szériájának mind az ötven darabja elővételben elkelt.
3 millió dolláros GT
A Henessey 2026-tól gyártja a világ első hat-kerékhajtású elektromos hyper GT autóját, melynek ára 3 millió dollár lesz. A még csak tervrajzon létező négyszemélyes kocsi ülésrendje is különleges: elől középen a vezető, mindkét oldalán és mögötte középen is egy-egy utas foglalhat helyet.
AMG Mercedes G 6x6
Több kerekű F1-esek
Mivel a Formula 1-es szabálykönyv sokáig nem tiltotta, Derek Gardner tervei alapján 1976-ban hatkerekű versenyautót épített a Tyrell Ford: a P34-es modell légellenállásának csökkentésére a négy kormányzott első kerék alig volt magasabb az első légterelőnél. A kiskapus trükkel sem nyert világbajnoki címet a dél-afrikai pilóta, Jody Scheckter.
A McLaren hátul duplázta meg a kerekek számát, ám ez sem vitte sokra a hagyományosok mezőnyében. A Nemzetközi Autószövetség (FIA) véget vetett a próbálkozásoknak és szabálykönyvében is rögzítette, hogy tilos négy kerekűnél többel versenyautót építeni.
Tyrell Ford P34
Magyar megszállott
Tizenkét-kerekű géppel akart rajthoz állni a Pikes Peak hegyi felfutó versenyen az USA-ban élő magyar Antal Krisztián. A méhsejt szerkezetű szénszálas karosszériás autót 1,3 literes Suzuki Haybusha motor hajtotta. Antal Krisztián, vagy ahogy az USA-ban dolgozó pilótát és autóépítőt ismerik, Kris Antal 2011-ben még négykerekű Toyota Celicával akart indulni a Pikes Peak hegyi felfutón, de a késedelmes vámolási miatt nem érkezett meg időben autója, így nem tudott elindulni. Ezután kezdte építeni 12 kerekűjét, melyről így nyilatkozott: Nem számít, hogy hogy szép-e, vagy nem, mert az autót úgy terveztük, hogy a lehető legjobb legyen az aerodinamikai hatékonysága. Minden hiába, mert ezzel sem sikerült meghódítania a 4300 méteres csúcsot, melyre 156 kanyarral tűzdelt húsz kilométeres út vezet.
Antal Krisztián Pikes-Peak versenykocsija
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!