furcsaságok

Lehet két kerékkel több, esetleg néggyel, nyolccal?

2021.12.25.

A különleges események, különleges körülmények, különleges feladatok és persze a különösen megszállottak különleges megoldásokat szülnek még a személyautóknál is.

Évszázadokon át elégnek tűnt egy járműre négy kerék, akkor miért próbálkoztak hat- és nyolckerekű személyautókkal? Az újkori példák inkább show célokra készültek, az első darabokat viszont a rossz utak és kátyúk ihlették. Legalább ez volt megszállott kreátorok magyarázata.

De ne ragadjunk le a sáros utaknál! Így gondolta ezt 1903-ban A. P. Broonell, aki elsőként épített hatkerekű személyautót, ami a konstrukcióból adódóan nem volt könnyen manőverezhető, néhány kilométere után lámpaoszlopnak ütközött. Broonell nem is készített több hatkerekűt, inkább visszatért a hagyományos képlethez.

Egyetlen példányban készült, de ez sem kelt el...

Nem kellett senkinek

Néhány évvel később a detroiti Milton O. Reeves már nyolckerekűt épített, de Broonell kudarcából okulva hosszabb tengelytávút. Az 1911-ben bemutatott kocsi négy első kereke kormányzott volt, így viszonylag biztonságosan lehetett vele kanyarodni. Az elől -hátul négy-négy kerék ötlete a vasúti kocsijairól híressé vált Pullmann cégtől származott.

A négyszemélyes, ponyvatetős kocsit 40 lóerős motor hajtotta, a nyolckerekű OctoAuto egyetlen példányát 3200 dollárért kínálta Reeves, de hiába, mert nem kellett senkinek, pedig Amerika-szerte bemutatókat tartott. Bejárta Toledót, Detroitot, Clevlandet, Akront, Cantont, Columbust, Indianat és Ohiot. A háromezer mérföldes roadshow óriási publicitást kapott, de inkább csak vitte a pénzt a túra, mert egyetlen példányt sem sikerült eladnia.

XXI. századi követők

Az OctoAuto késői utódja, az ugyancsak egy példányban készült japán nyolckerekű, melynek első változatát a Keio Egyetemen mutattak be 2003-ban. A KAZ modellben egyesíteni akarták a mikrobusz és személyautós limuzin előnyeit. Nincsen hagyományos belsőégésű hajtóműve, tengelye, mert minden kerekébe villanymotort építettek.

A konstrukciónak és az elektronikus vezérlési rendszernek köszönhetően igen alacsony a karosszériája és sík a padlóváza, gyakorlatilag csak az út minősége szabja meg, hogy mennyire lehet csökkenteni a hasmagasságot. És persze kisebb a légellenállása, ami kedvezőbb fogyasztást és kisebb zajszintet eredményezett, arról nem beszélve, hogy beszállni is könnyű a furcsa limuzinba. Kevésbé borulékony, ráadásul a négy kormányzott első keréknek köszönhetően fordulékony is. Hosszához képest legalábbis…

Egyetemi darab a KAZ

Nyolckerekű, nyolcüléses, nyolc motoros

Az ülések pozíciója tetszés szerint variálható, az elektronikus irányítású kormány pillanatok alatt jobb- vagy bal-volánossá alakítható a KAZ.

A japán nyolckerekű autónak annyi villanymotorja van, ahány kereke. Az Eliica (Electric Lithium-Ion battery Car) már kimerészkedett a közutakra, ráadásul már állandó rendszámot is kapott.

A 6,7 métere hosszú, két méter széles és 1,68 méter magas KAZ limuzin tömege közel három tonna. A rövidebb Eliica csak öt méteres, és 2,5 tonna menetkész tömegű: 440 kilowattos teljesítményével 300 km/órás sebességre képes, és lítium-ion akkumulátoraival 400 kilométerre nőtt hatótávolsága.

A Keio egyetem kutatónak munkáját többszázmillió jennel támogatta 38 cég.

A KAZ-nál rövidebb Eliica is elektromos hajtású

Hatkerekű, győri motorral

Hatkerekű sportkocsit készített az olasz Covini: az utca közlekedésre szánt Covini C6W négy első kereke kormányozható, mérete 15 col. A 4,1 méter hosszú karbonszálas karosszériás és levehető tetejű autó 1150 kilogrammot nyom, 4,2 literes V8 hengeres győri Audi motorjának teljesítménye 440 lóerő.

Kétmotoros Sonic

A Land Rover terepjárókat hatkerekűvé alakító brit Wolfrace wheels hasonló képletű kétszemélyes sportkocsit készített, ráadásul két motorral és két Borg Warner automata sebességváltóval. A hatkerekű Sonicot kettő darab V8-as, 3,5 literes 326 lóerős Rover motor hajtja, akár 260 km/h sebességgel. A másfél tonnás menetkész tömegű és 2,5 méteres tengelytávú jármű hossza 5,2 m, szélessége 2 méter, magassága 0,84 méter.

Wolfrace Sonic

Panther, két pótkerékkel

Az 1977-es London Motorshow mutatták be a Panther 6-ost, melynek négy kormányzott kereke volt. A kocsi farába, a hátsó tengely fölé épített V8-as 8,2 literes dupla turbós Cadillac motor teljesítménye 600 lóerő, nyomatéka 820 Nm, ezzel 5 másodperc alatt gyorsul 100-re és 320 km/h tempóra képes. A közel öt méter hosszú kocsi erőforrása mögé két pótkereket is szereltek, volt automata tűzoltó készüléke, tv-je és a jobboldali ajtóba épített 451 megahertzes rádiótelefonja.

Rádiótelefonos Panther sportkocsi 1977-ből

Covini C6W

Az 1978-ban alapított Ferruccio Covini Engineering 2004 telén mutatta be Covini C6W hatkerekűjét, melyet 4,2 literes V8-as, 380 lóerős teljesítményű és 450 Nm nyomatékú motor hajt, akár háromszázas tempóban. Az 1150 kilogrammos, karbon karosszériás sportautó hossza 4,2 éter, szélessége 2 méter, magassága 1,08 méter.

Covini

Hatkerekű tömegmodellek

Az Autorodeo Emergency Team 1982-ben kaszkadőrshow célokra építtette nyitott hatkerekű Ladáját, melynek műszaki alapjául VAZ-2103-as szolgált, de lámpái és lökhárítói a 2105-östől származtak. Látványos volt a hosszú, fecskefarkú karosszéria, mellyel sokáig parádézott a társulat.

Parádés VAZ

Kelet-német mutánsok

A Wartburg gyári rali csapat, vagy ahogy akkoriban írták Rallye Team versenyautószállításra készített hatkerekű trélert: a hosszított alvázú Wartburgot is gyári négyütemű, négyhengeres 1,3 literes motor hajtotta.

A Ladánybene 27 filmjében is feltűnik egy különleges darab: a hatkerekű platós Wartburg volánjánál Bodnár Tibor gitáros.

Wartburg trailer és rali autó

Limitált széria

Nem csak látványban, de műszakilag is izgalmas a hatkerekű G-sorozat, melyet 2013-ban mutattak be. A portáltengelyes 6×6-os AMG Mercedest 5,5 literes, biturbó V8-as, 544 lóerő teljesítményű, 760 Nm nyomatékú motor hajtja.

Hasonló szerkezetű géppel állt elő az amerikai Hennessey, mely 2017-ben mutatta be a Ford F150-esből átalakított VelociRaptort. A 20 colos kerekekkel, módosított futóművel, dögösebb lökhárítóval és LED-híddal felszerelt 600 lóerős modell limitált szériájának mind az ötven darabja elővételben elkelt.

3 millió dolláros GT

A Henessey 2026-tól gyártja a világ első hat-kerékhajtású elektromos hyper GT autóját, melynek ára 3 millió dollár lesz. A még csak tervrajzon létező négyszemélyes kocsi ülésrendje is különleges: elől középen a vezető, mindkét oldalán és mögötte középen is egy-egy utas foglalhat helyet.

AMG Mercedes G 6x6

Több kerekű F1-esek

Mivel a Formula 1-es szabálykönyv sokáig nem tiltotta, Derek Gardner tervei alapján 1976-ban hatkerekű versenyautót épített a Tyrell Ford: a P34-es modell légellenállásának csökkentésére a négy kormányzott első kerék alig volt magasabb az első légterelőnél. A kiskapus trükkel sem nyert világbajnoki címet a dél-afrikai pilóta, Jody Scheckter.

A McLaren hátul duplázta meg a kerekek számát, ám ez sem vitte sokra a hagyományosok mezőnyében. A Nemzetközi Autószövetség (FIA) véget vetett a próbálkozásoknak és szabálykönyvében is rögzítette, hogy tilos négy kerekűnél többel versenyautót építeni.

Tyrell Ford P34

Magyar megszállott

Tizenkét-kerekű géppel akart rajthoz állni a Pikes Peak hegyi felfutó versenyen az USA-ban élő magyar Antal Krisztián. A méhsejt szerkezetű szénszálas karosszériás autót 1,3 literes Suzuki Haybusha motor hajtotta. Antal Krisztián, vagy ahogy az USA-ban dolgozó pilótát és autóépítőt ismerik, Kris Antal 2011-ben még négykerekű Toyota Celicával akart indulni a Pikes Peak hegyi felfutón, de a késedelmes vámolási miatt nem érkezett meg időben autója, így nem tudott elindulni. Ezután kezdte építeni 12 kerekűjét, melyről így nyilatkozott: Nem számít, hogy hogy szép-e, vagy nem, mert az autót úgy terveztük, hogy a lehető legjobb legyen az aerodinamikai hatékonysága. Minden hiába, mert ezzel sem sikerült meghódítania a 4300 méteres csúcsot, melyre 156 kanyarral tűzdelt húsz kilométeres út vezet.

Antal Krisztián Pikes-Peak versenykocsija

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....