premier
Először 1990-ben lépett a kategóriába a Hyundai, ám a szolid fazonú modell akkoriban leginkább a nem éppen karakteres és amerikai ízlésre rajzolt átlagos Fordot idézett. Két évvel később az európai piacon meg is jelent a hasonló fazonú és nem éppen karakteres Mondeo... Szóval a tévhitekkel ellentétben még csak nem is koppintás volt a dél-koreai szedán, amit a gyáriak J1-es kóddal jelöltek és a dél-koreai piacon először még Lantra néven forgalmazta
Az 1990 októberében bemutatott modellt 1,5 vagy 1,8 literes négyhengeres Mitsubishi benzinmotor hajtotta egészen 1993-ig, amikor szívátültetésen és némi arcplasztikán is átesett. Az 1995-ös második generációs autót már Elantra néven forgalmazták minden piacon, ennek motorválasztékában már szerepelt dízelmotor és készült 5 fokozatú kézi, valamint 4 fokozatú automata sebességváltóval.
A 2006-so New York Motor Show-n mutatkozott be a saját fejlesztésű Alpha II, Beta II és Gamma motorokkal, majd három évvel később jött az Avante LPI Hybrid, melyet a Hyundai elsőként kínált tisztán elektromos és LPG hajtáslánccal. A hatodik generációs modellt már plugin hibridként is gyártották Busanban.
Jelenleg a 2020-ban bemutatott hetedik generációs Elantránál tartunk, ennek legújabb változatából elkészült az N változat, ráadásul ez már olyan TCR géneket is tartalmaz, melyek sikerre vitték Michelisz Norbertet és csapattárását, Mikel Azconát, akik együtt tesztelték és mutatták be a 2025-ös Elantra N TCR Editiont, mely jövőre már az európai piacon is megvehető.
A TCR verzió látványosan különbözik a sima Elantra N-től, mert szénszálból készült hátsó szárnya állítható, vagyis a pályának megfelelően alakítható a leszorító erő. Az utcai változat EURO 6-ra hangolt motorja továbbra is kétliteres, négyhengeres, turbós benzines, ami 280 lóerőt teljesít és csúcsnyomatéka 395 Nm, amivel az Elantra N TCR Edition álló helyzetből 5,3 másodperc alatt éri el a százas tempót, végsebessége pedig 250 km/h.
A nagy tempóhoz még hatásososabb fékrendszer kell: az új 19 colos TCR felnik mögött négydugattyús, N Performance fékek lassítják az autót.
Hatsebességes kézi váltóját szénszálas szinkrongyűrűkkel szerelik, a hétsebességes, dupla-kuplungos automatához pedig különleges üzemmód, program kapcsolható: az Elantra N TCR Edition N Corner Carving Differential a Hyundai elektronikusan vezérelt önzáró differenciálművét jelenti.
A beltérben Alcantara sportkormány, Hyundai N-kékek a biztonsági övek és TCR Edition emblémák jelzik az eltérést a sima Elantra N-hez képest, de lehet rendelni speciális matricázást is.
Joon Park, az N Brand Management Group alelnöke: A Hyundai a motorsportban felhalmozott valamennyi tapasztalatát és szakértelmét beépítette az Elantra N TCR Editionbe, miközben továbbfejlesztette a sportos széria DNS-ét, hogy az N-rajongók a mindennapokban is élvezhessék a motorsportos izgalmat. Már ha képesek megfizetni a 2025-ös modell tervezett 148 ezer eurós nettó árát.
Hyundai Elantra N TCR
A PÁLYAGÉP MŰSZAKI ADATAI
Motor
Keresztben beépített soros, négyhengeres, 16 szelepes turbófeltöltős benzines
Lökettérfogat: 1998 cm3
Furat x löket: 86 x 86 mm
Max. teljesítmény: 350hp @ 6600 rpm
Max. nyomaték: 460nm @ 3200 rpm
Erőátvitel
Elsőkerék-hajtás
Többtárcsás tengelykapcsoló
6 fokozatú soros kapcsolású X-trac váltóját
Kétkörös hidraulikus fékrendszer:
Elől négy dugattyús, 380 mm belsőhűtésű acéltárcsák s
Hátul: két dugattyús 278 mm acél tárcsa
Méretek
Hosszúság: 4710 mm
Szélesség: 1950 mm
Tengelytáv: 2750 mm
Tömeg 1265 kg (pilótával) (hosszútávú futamon 1250 kg)
Hasmagasság: 80 mm
Minimális versenysúly: 1275 kg (hosszútávú futamon 1215 kg)
Fotók: Hyundai
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!