lambda
A meghibásodás tünetei
Sajnos a hibás keverékképzésre utaló jelek közül mindegyik illik a lambda-szondára is, így a hiba diagnosztizálása csak soros-módszerrel félrevezethető lehet. A leggyakoribb tünetek:
Mire vezethetők vissza a szondahibák?
A meghibásodás körülményei is különfélék lehetnek:
A Hella összeállított egy listát a leggyakoribb meghibásodások és a hozzájuk tartozó tünetek gyűjteményéből.
Jelenség |
Hiba oka |
Olajlerakódások |
Elégetlen olaj kerül a kipufogórendszerbe (dugattyúgyűrű, szelepszár-szimmering) |
Hibás levegőmennyiség, nincs referencia-levegő |
nem megfelelő beépítés, referencia-levegő útja akadályozott |
Túlmelegedés |
950 °C feletti hőmérséklet a rosszul beállított gyújtás vagy szelepvezérlés miatt. |
Szakadás |
Nem megfelelő csatlakozó, pinek oxidálódása, szakadás, kábelsérülés |
Érintkezési probléma |
A kipufogó rendszerben korrózió. |
Mechanikai sérülés |
Túl nagy meghúzási vagy lazítási nyomaték |
Kémiai öregedés |
Sok rövid út |
|
|
Lambda-szonda öregedés
Nem csak a katalizátor öregszik, hanem a lambda-szonda is öregszik. Lehet, hogy az amplitúdója lecsökken, ezért a minimum és maximum értékeket nem éri el a jele, így nem lehet megállapítani, hogy dús vagy szegén keverék van-e. Az elöregedett szonda túl elnyújtottan reagál a keverékváltozásra, tehát nem a megfelelő fázisban jelzi az értékeket. Jellemző, hogy az öreg szonda mintavételezési frekvenciája csökken, nem elég a megfelelő szabályozáshoz.
A jármű fedélzeti diagnosztikája folyamatosan felügyeli a lambda-szondát, az alábbi hibák detektálásakor hibaüzenetet generál:
Reakció idő felügyelet
A szegényből dúsba, illetve a dúsból szegény keverékbe történő átmeneti időtartamot jelzi, ami függ a motor fordulatszámától és terhelésétől. A vezérlő méri a jel (amplitúdó) 10 és 90%-os állapotai közötti időt, ennek kell határértéken belül lennie. Ezt az ellenőrzést a vezérlő előre megadott vizsgálati ciklusszámok alatt elvégzi. A kapcsolási idő a motor indítása után a megfelelő üzemállapotok teljesülése mellett a motor leállításáig egyszer ellenőrzött.
A monitorszondát az OBD gyorsítási és tólóüzemben (motorfék-üzemben) felügyeli. Gyorsításkor, teljes terheléskor a keverék eldúsul (a motoroknál eltérő, hogy milyen keverék-szabályozásuk van, a teljes terhelés közelében más és más terhelésnél és fordulatszámnál kezdődik a dúsítás a gyártó szoftverének megfelelően), ilyenkor az oxigéntartalom lecsökken a kipufogógázban. Akkor a monitorszonda feszültségének növekednie kell. Tolóüzemben a befecskendezés megszűnik, ilyenkor a feszültség ellentétes irányban mozdul el.
A szélessávú lambda-szonda működése eltér az előbbitől, így ellenőrzésére is új módszer vált szükségessé, ugyanis a szonda reakció idejének ellenőrzéséhez a keveréket enyhén dús és szegény irányban el kell mozdítani. Mivel lambda=1 környezetében nincs feszültség-ugrás, a keveréket pontosabban lehet szabályozni. A katalizátor megfelelő működéséhez szükséges a keverék kis mértékű oszcillálása a sztöchiometrikus keverék állapota körül, ezért a motorvezérlő modulálja a keverék-ingadozást célzott dúsítással és szegényítéssel.
A lambda-szonda az OBD-rendszerben az időszakosan felügyelt komponensek csoportjába tartozik, ha a motor megfelelő üzemállapotát elérte, akkor menetciklusonként legalább egyszer ellenőrzi a fedélzeti diagnosztika.
Lehetséges vizsgálatok még:
A sorozat következő, egyben utolsó részében megnézzük a tesztelési lehetőségeket.
Forrás: Hella, Hellatech, Bosch