vezetés biztonság
A tanulmány szerint tehát érdemes óvakodni a franciák és a görögök felidegesítésétől, mert e két nemzet autósai durrannak be leggyorsabban a volán mögött. A svédek imádnak száguldozni, a hollandok mániákusan szeretnek előzni, a spanyolok pedig nyakra főre nyomják a dudát.
A megállapítások az Ipsos közvéleménykutató-intézet által készített „A felelős vezetés barométere - 2020” elnevezésű felméréséből származnak, amelyben 11 európai ország 12 400 autóvezetőjének viselkedési szokásait elemezték. A megrendelő a VINCI Autoroutes francia közúti üzemeltető cég volt.
Bár elsőre ezek a mondatok túlságosan leegyszerűsítően hangzanak, egy külföldi utazás előtt nem haszontalan megtudni néhány alapvető dolgot a célország autósainak habitusáról.
Elsőre meghökkentőnek tűnik, de az összesített adatok szerint a megkérdezett járművezetők egyötöde (+ 1% 2019-hez képest) elismerte: pattant már ki a kocsijából első felindulásában, hogy a közlekedési konfliktusát szemtől szemben intézze el a másik sofőrrel. Ebben a lengyelek vezetnek 37 százalékos aránnyal.
A franciák egyötöde vallotta be, hogy kifordul magából, ha az autójába ül (az európai átlag 16 százalék). Egyfajta „Dr. Jekyll és Mr. Hyde” jelenség zajlik le bennük.
A franciák között vannak a legtöbben (70 százalék az európai 55 százalékos átlaghoz képest), akik kiüvöltenek az autójukból, ha problémájuk támad a forgalomban.
A legveszélyesebben vezető autósok listájának élén viszont a görögök állnak. Egyik rossz szokásuk például, hogy alig néhány centiméter távolságra rátapadnak az előttük haladó járműre. Ez bevallottan a görög sofőrök 47 százalékára jellemző.
A svéd autósok viszont figyelmen kívül hagyják a sebességmérőt, s úgy száguldoznak, hogy közben nem az utat nézik.
A jobbról előzés bajnokai a hollandok, akik nem bírják elviselni, ha valaki cammog előttük. A válaszadók csaknem fele bevallottan így vezet.
A spanyolok 66 százalékára jellemző, hogy egyik kezüket folyamatosan a dudán tartják. S ha még csak tartanák, de használják is. Spanyolország nagyvárosaiban folyamatos a dudakoncert.
A legfegyelmezettebb és így a legkevésbé veszélyesen autózó sofőrök az angolok.
Ha a teljes felmérést nézzük, valamelyest javult a helyzet a tavalyi évhez viszonyítva. Igaz, hogy a megkérdezettek 88 százaléka elismerte, időről időre túllépi a megengedett maximális sebességet, arányuk mégis 1 százalékkal csökkent 2019-hez viszonyítva.
A követési távolságot a válaszadók 61 százaléka nem tartja be, ami azonban még mindig 3 százalékkal kevesebb a tavalyinál.
A tanulmány szerint ugyancsak pozitív adat, hogy a közlekedésbiztonsági szempontból veszélyesnek ítélt 14 vezetői magatartás közül csupán kettőben tapasztaltak romlást. Az egyik a menet közbeni mobilhasználat, a másik GPS kezelése vezetés közben.