KRESZ

Kreszprofesszor: Sávonkénti sebességkorlátozás

2017.02.27.

A Sebességkorlátozás jelzőtábla hatályáról egyértelműen rendelkezik a KRESZ:

„A jelzőtábla hatálya a táblánál kezdődik és a következő útkereszteződés kezdetéig tart, kivéve, ha a jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla ennél rövidebb távolságot jelöl meg, vagy a megfelelő feloldótábla a tilalmat előbb feloldja.”

Amit még érdemes a szabályból beidézni, az a következő:

„A jelzőtábla jelzése a jelzőtáblával szemben közlekedő minden járműre vonatkozik. Ahol a menetirány szerinti jobb oldalon útburkolati jellel jelölt két vagy több forgalmi sáv van, a forgalmi sáv felett elhelyezett jelzőtábla jelzése az alatta levő forgalmi sávban közlekedő járművekre vonatkozik.”

Mindebből az következik, hogy a sebességkorlátozó jelzőtáblák alapvetően az úttest teljes szélességére vonatkoznak. És bár a sávok felett elméletileg lehetséges lenne a sávonkénti sebességkorlátozás alkalmazása, ezzel az útkezelők nem élnek.

Ennek ellenére egyre több helyen látni olyan jelzéseket, amelyek mintha nem a teljes úttestre lennének érvényesek. Például a gyorsforgalmú utakról kivezető kanyarodó sávok esetében.

Ilyenkor a szándék egyértelmű, hiszen a nagyobb haladási sebességről valóban célszerű lehet a járművet jelentősen lelassítva a tényleges kanyart bevenni, de az erre figyelmeztető jelzéseket nem mindig sikerül megfelelően elhelyezni.

Például az M0-ás híd előtti levezetőnél a kitett tábla még bőven a sarokpont előtt került kihelyezésre. Bár a szándék érezhető, de ezen a rövid szakaszon a teljes úttestre érvényes a sebességkorlátozás.

Ennél érdekesebb, sőt félreérthetőbb helyzetet találhatunk az átépített M1-M7 kivezető szakaszánál.

Tudni kell ehhez, hogy a Budaörsi út kivezető szakaszánál, bár lakott területen belül vagyunk, 70-es sebességkorlátozás jelzést helyeztek el, ami így személygépkocsik, kisteherutók és motorosok számára megengedi a nagyobb sebességgel történő közlekedést.

Azonban a Sasadi útnál az út ketté válik, a belső sávok az autópálya felé, míg a két szélső sáv a 7-es út irányában tér el. A jobbra leágazásnál az út kezelője indokoltnak találta az 50-es korlátozást, azonban a tábla elhelyezése ismét nem sikerült a legtökéletesebbre.

Ugyanis az első ötvenes tábla – a piros vonalanál – a teljes útra, azaz mind az öt sávra érvényes. Ezenfelül mivel az elágazás is útkereszteződés, a belső három sáv esetében, ha továbbra is az emeltebb sebesség engedélyezése a szándék, meg kellene ismételni a 70-es táblát. Mert így hosszabb szakaszon bizony az autópálya felé vezető útrészen is ötvennel szabad csak menni.

Persze lehet, hogy ez tudatos volt, viszont ezesetben sokkal korrektebb lenne, ha az ötvenes táblát az elágazás után megismételnék, ahogyan teszik ezt a Budaörs irányába lekanyarodó két sáv esetében.

Egyébként ezek után az első, ismét kihelyezésre került 70-es tábla csak 1 kilométerrel arrébb az Agip kútnál látható. Tehát ez a szakasz akár aranybánya is lehet a rosszabb szándékú bírságolóknak.

Az út folytatásában a budaörsi kijáratnál egyébként ismét elhelyezésre került egy 60-as korlátozó tábla, ami, ha szó szerint veszem a KRESZ-t, szintén a teljes úttest szélességére, azaz mind az öt sávra érvényes.

Érdekes, hogy itt teljesen egyértelmű lenne, ha a sávok fölött alkalmaznák a sebességkorlátozó jelzéseket, de ez a gyakorlat, elképzelhető, hogy technikai megvalósítási problémák miatt, nem terjedt el.

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....
2024.05.01
A piacot kétszer meghaladó mértékben javult a japán gyártó értékesítési eredménye, januártól....