KRESZ

Kreszprofesszor: Egy szivatós újpesti kereszteződésben

2017.01.01.

Én magam általában védeni szoktam mindazokat, akik a közutak éber őreinek tartják magukat, és mindig is tiltakoztam az ellen, hogy csak a bírságbeszedés lenne fontos. Azonban most egy kicsit én is meginogtam ebbéli hitemben, amikor felkerestem Újpesten az Árpád út és Istvántelki út találkozását.

Mindezt pedig azért tettem, mert több levelet kaptam egy olyan büntetésről, amelynek jogosságát megkérdőjelezték. Gondoltam, hogy személyesen járok utána a dolognak.


Azzal, hogy, ha a kötelező haladási irányt jelző táblákat figyelmen kívül hagyjuk és a jutalom egy 50 ezer forintos büntetés, tisztában voltam, főleg hogy nap, mint nap látok ilyet a Baross utca - Körút kereszteződésében.

De, hogy az legyen a vita, hogy a jobbra, az pontosan milyen jobbrát takar, még nem találkoztam.

Az említett helyen az Árpád út olyasformán válik szét, hogy az úttest közepe a felüljáró visz fel, míg az úttest széle az alá tart. Az Istvántelki út pedig pont a szétválási pontba torkollik be, ahonnan mind a felüljáróra, mind pedig az alsó útra rá lehet fordulni. A jelentős forgalom miatt viszont a balra kanyarodás tiltása életszerű, amit egyébként a záróvonal alkalmazásával is nyomatékosabbá teszik.

Igen ám, de valaki kitalálta – több évtizedes szokások ide vagy oda – hogy  a kötelező haladást jelző tábla jobbra nyila mégsem engedélyezi mindkét úttestre történő ráhajtást. És ha valaki mégis ezt tenni, egy fa mögötti kiváló leshelyről máris elkészül az 50.000 forintot érő fotó.

Nem vitatom, hogy ezen a helyen a korlátozott kilátás miatt nem könnyű kikanyarodni. Ezt egyébként egy hatalmas tükör bizonyítja is.

De olyan nincs a KRESZ-ben, hogy kicsit jobbra, vagy nagyon jobbra.


A szabály szerint alapvetően három irány létezik, jobbra, egyenesen és balra. Nincs olyan irány, amely ezeken felül létezne.

Azaz a kötelező haladási irány jobbra táblát olyasformán is le lehetne fordítani, hogy egyenesen és balra tilos tovább haladni.

Az elméletem megdőlt, ezen a helyen úgy látszik valóban a szivatásra, illetve a pénzbehajtásra megy ki a játék. Mindamellett, hogy semmilyen jogszabályt nem találok, ami az intézkedők igazát alátámasztaná.

Ezek után már csak arra lennék, kíváncsi, hogy egy ilyen helyen elhelyezett jobbra kanyarodni tilos táblánál, a hatósági logika alapján megengednék a kicsit jobbra fordulást? A frászt! Büntetnének, akár ide, akár oda mennék!


Két apró megjegyzés:

Valóban a két úttestrész sarkánál látszódik némi forgalomtól elzárt terület jelzés. De a kanyarodást bőven el lehet végezni ennek érintése nélkül. Ráadásul az ezen történő áthajtás „csak” 10.000 forint büntetéssel jár, nem ötvenezerrel.

Aki arra hivatkozik, hogy itt kettős nyíl engedélyezné a mindkét irányba történő haladást, annak azért nincs igaza, mert ilyen jelzést a KRESZ nem ismer.

Egyébként nagyon hasonló helyzettel találkozni a Hegyalja útnál, de itt a sávok haladását jelzik kettős nyíllal, kötelező haladási irány táblát nem is alkalmaznak.

Aki elmagyarázta:

Pető Attila a „Kreszprofesszor”

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.15
Bár az új Mercedes CLA már nem Kecskeméten, hanem a németországi Rastattban készül, mégis érdemes a....
2025.04.15
A tavaly zárt nemzetközi akvizíciók eredményeképpen csaknem 13 százalékkal több új gépjárművet....
2025.04.15
Az Európai Bizottság elindította a DiscoverEU program új pályázati fordulóját. Ennek keretében....
2025.04.15
A globális autóipar 2024-ben az előrejelzésekhez képest gyengébben teljesített, az értékesítés....
2025.04.15
Turbulens időket él át orosz autópiac, amely egykoron az orosz és nyugati autómárkák gyűjtőhelye....
2025.04.15
Az egyenruhások 5 perc különbséggel kétszer is bemérték ugyanazt a gépkocsit Karancslapujtő....
2025.04.15
A J. D. Power idén is kiadta a hivatalos és szerződött márkaszervizek teljesítményét mérő Customer....
2025.04.15
A CUPRA bejelentette a CUPRA Design House érkezését, amely a márka küldetésének középponti elemét....
2025.04.15
Figyelmükbe ajánljuk a Toyota Magyarország YouTube csatornáján útjára indított Toyota Insider....
2025.04.15
A Volkswagen Golf ráncfelvarrásának fontos hozadéka, hogy Európa egyik legnépszerűbb autója is....