Fenntartható fejlődés
Fotó: ADAC - Osztrák Autóklub
Az újonnan tervezett Christian-Broda-Platzon most először mutatnak utat a bécsieknek a városban fából készült táblák. Első pillantásra a közlekedési táblák úgy néznek ki, mint a hagyományos közlekedési táblák. Csak alaposabban megvizsgálva veszi észre a látogató, hogy nem alumíniumból készültek, mint általában, hanem fából.
„Lehetőség volt. Mert összesen 46 új táblára volt szükségünk” – mondta Ulli Sima (SPÖ) mobilitási tanácsnok hétfőn.
Nyár vagy nyírfa Közép-Európából
Az új táblák Bécsben készülnek. Előállításukhoz Közép-Európából származó nyár- vagy nyírfát használnak. Szabványos állványra szerelhetőek. Vizuálisan csak a tükröző felületükben különböznek egymástól.
Az ORF.at cikke. Képernyőfotó
Az új közlekedési táblák bevezetését hosszabb átfutási idő előzte meg. Elsősorban az időjárásállóság és a fólia fához való tapadása jelentett kezdetben kihívást A szakember szerint a hőkezelt fának köszönhetően mára időjárásállóak a táblák. 20 év körüli élettartamukkal azonban már nem olyan tartósak, mint alumínium elődeik.
Élettartam körülbelül 20 év
„Ezek a táblák nagyon kedvező CO2-mérleggel rendelkeznek, az alumínium táblákhoz képest a CO2-kibocsátás egyharmadával” – mondja Thomas Keller, az MA 28 útépítés vezetője.
Használat után az anyag komposztálható vagy elégethető is. A régi táblákat meg kell őrizni, és szükség esetén más helyeken is fel kell használni, például csereként, ha a táblák eltörnek.
Fotó: ASFINAG - Osztrák Autópályafenntartó
Kétszer drágább, mint a fémtáblák
Az új fa közlekedési tábláknak azonban ára van: körülbelül kétszer drágábbak, mint elődeik: „A gyártásban drágább, mint az alumínium tábla, persze ez attól is függ, hogy hány darabban rendelik. Az, amit a kezemben tartok, körülbelül 100 euróba kerül” – mondta Keller egy interjúban.
Hamarosan Bécs más részein is zöld utat adnak a fatábláknak. Fokozatosan kerülnek beépítésre a kerület átalakításának részeként.
Ausztriában évente 1500-3000 különböző méretű közlekedési táblát cserélnek ki. Ha a kísérleti projekt sikeresnek bizonyul, az innováció évente átlagosan körülbelül 400 tonna CO₂-t takaríthat meg.
ADAC (Osztrák Autóklub): A láthatóság a fatáblákon sem rosszabb
Az ADAC közlekedési szakértői szerint nincs különbség a fatáblák láthatóságát illetően. Mindegy, hogy a fényvisszaverő (jel) fólia alumínium lapra vagy falapra van ragasztva.