ICDP
2016-ban több 400 milliárdos forgalmat bonyolítottak le a magyar webshopok, ami a teljes magyar kiskereskedelmi forgalom 5%-át jelenti. Az összeg idén minden bizonnyal tovább nő, de továbbra is jelentősen elmarad a tőlünk nyugatra fekvő országok arányaitól. Nálunk is, de nyugaton hatványozottan igaz, hogy egyre nagyobb értékű árukat vásárolunk online, valamilyen webshopon keresztül.
Stora Enso
Ennél fogva egyre többször merül fel a kérdés az autóipar szereplői között, hogy vajon egy jól kidolgozott online stratégiának feltétlenül része egy direkt értékesítési csatorna? A vélemények sokszínűek, egyesek szerint egyértelműen, míg mások nyugalomra intenek. Nézzünk néhány példát, hogy átlássuk a szempontokat.
Néhány OEM már kínál internetes felületen keresztül elérhető közvetlen vásárlási lehetőséget, de szó sincs róla, hogy elsőszámú csatornát csinálnának belőle. Leginkább limitált, vagy különleges felszereltségű, korlátozott darabszámban elérhető modelleket kínálnak ilyen módon. 2014-ben a Volvo 1927 darab, limitált szériás XC90-et kínált online vásárlásra. 47 óra múlva mind az 1927 SUV gazdára talált. Meglepő módon az emberek hajlandóak voltak 30-40 millió forintnak megfelelő összeget kifizetni egy kattintással, sok esetben okostelefonon keresztül.
Car Magazine
Mindez persze jól hangzik, de ez a disztribúciós csatorna továbbra is igen fejletlen. Az utóbbi időben indította el saját online értékesítési csatornáját az 5 nagy európai piacon néhány jelentős OEM. Így például a BMW az Egyesült Királyságban forgalmazza modelljeit online és állításuk szerint az autóvásárlás a konfigurálásától a rendelés véglegesítéséig mindössze 10 percet vesz igénybe. A BMW megközelítése 6 lépésből áll:
- A tökéletes autó megtalálása. A vásárló kiválasztja, melyik régióban, milyen útviszonyok között használná autóját, hány utasa szokott lenni, mekkora csomagtérre van szüksége és a számára fontos kényelmi kiegészítőket. Ezután a rendszer megmutatja az általa „előkonfigurált” autót.
- Live-chat: A vásárló közvetlen szakértői segítséget kap a BMW egy alkalmazottjától.
- Végleges konfiguráció
- Finanszírozási ajánlat kiválasztása
- Véglegesítés: a kiválasztott kereskedővel való egyeztetés, esetleg egy teszt-vezetés betervezése
- Online finanszírozási konstrukció ellenőrzése: a rendszer 90 másodpercen belül visszajelzést ad a vásárló hitelképességéről, ezután pedig online vagy telefonon keresztül véglegesíthető a fizetés
OneCommerce
A Smart Olaszországban, a Daimler pedig Németországban kínálja online autóit, de Citroen-t is vásárolhatunk webshopon keresztül. Ugyanakkor a Tesla megoldása mellett nem mehetünk el:
Elon Musk egyedi módon kínálja eladásra autóit, bármilyen kereskedői közreműködés nélkül, csak az online platformon keresztül. A vásárló bankkártyával fizet, mindössze egy kattintással. Az autó érkezése előtt a Tesla felveszi a kapcsolatot ügyfelével, javaslatot tesz a megfelelő biztosítás kiválasztásához és a forgalomba helyezésben is asszisztál. Ugyanakkor érdemes hozzátenni, hogy bár a lehetőség adott, a legtöbb Tesla mégis értékesítői közreműködéssel talál gazdára.
Wards Auto
Kétségtelen, hogy a szektornak választ kell adnia a kérdésre: Hogyan tudják az online platformok megkönnyíteni a vásárlást? Mennyire lehet az autóvásárlás online? Mégis csak a lakás utáni legdrágább tárgyról beszélünk az ember életében, amit nem feltétlenül szeretnénk látatlanban megvenni.
Autocar
Az online vásárlás egyelőre korlátozottan érhető el és még kell néhány év fejlődés, mire tisztán láthatjuk, milyen szerepe lesz az internetes vásárlásoknak az autóiparban. Teljesen érthető, ha valaki azt mondja, autót nem lehet teljesen online vásárolni, de amilyen ütemben fejlődik a szegmens, nem kizárt, hogy Jeff Bezos következő nagy dobása az autóipar felforgatása lesz.