Kovács András Péter

Kovács András Péter: Hiába neked van igazad, ha közben meg összetörted az autót

2019.07.03.

A 41 éves humorista az Aegon és az ORFK nemrég indult figyelemfelhívó videókampányának ötletgazdája és egyik arca.  Az ELTE jogi karán végzett 2001-ben summa cum laudéval. Néhány évet jogászkodott, majd...

A 41 éves humorista az Aegon és az ORFK nemrég indult figyelemfelhívó videókampányának ötletgazdája és egyik arca.  Az ELTE jogi karán végzett 2001-ben summa cum laudéval. Néhány évet jogászkodott, majd visszament az egyetemre kutatni, tanítani. A nagy váltást a 2006 tavaszán rendezett Humorfesztivál hozta meg az életében. Sikere nyomán ugyanis döntenie kellett: humorista karrier vagy tanársegédi állás. Az eredmény ismert. Az autoszektor.hu-nak adott interjújában elmondta, hogy már 3 éves korában egyedül "vezetett". Arról is beszélt, hogy már nem hord a kocsijában vízipisztolyt, mert amikor használta, fordítva sült el. 
 
Nyilván, életedben soha nem sértettél meg semmilyen KRESZ-szabályt, ezért a kampányfilmeken nehéz lehetett beleélni magad a szabályszegő helyzetébe.
 
De sértettem, persze, hogy sértettem. Az ember ezt alapvetően nem rossz szándékkal teszi. A pszichológia leír egy jelenséget, amit megfeleltetési tévedésnek hívnak. Hogy ha a másik hibázik, akkor ő biztosan aljas, ha meg én csinálom, akkor azért teszem, mert a körülmények áldozata vagyok. Az ember saját magát mindig könnyen felmenti. Régi problémám, hogy én is ilyen vagyok, de erre már tudatosan figyelek vezetéskor.
 
Pszichológiával is foglalkozol? Úgy szórod ezeket a terminus technicusokat. 
 
Igen. Bár nem vág az eredeti szakmámba, mindig is érdekelt. Sok pszichológiai tárgyú könyvet olvastam. A vezetésben is segít megőrizni a nyugalmamat. Tudomásul kell vennem: ahogy én hibázom, a másik autó volánjánál is egy ember ül, aki lehet, hogy épp a gyerekét viszi az orvoshoz, vagy az anyósától jön. 
 
Milyen vérmérsékletű ember, illetve sofőr vagy?
 
 
Nagyon nyugodt ember vagyok. Nem lehet kihozni a béketűrésből, képtelenség velem veszekedni. A feleségem ettől néha idegbajt kap. Ő felpaprikázza magát, én meg végighallgatom, ahogy kijön belőle a feszültség. Amolyan passzív-agresszív csendes lázadóként nem mondok semmit, aztán csinálom a dolgaimat tovább. Sofőrként is ilyen vagyok. Nem szoktam uszulni. Igyekszem figyelni a többiekre, és nem felhúzni magamat. 
 
Vezetés közben próbálod eleve megúszni a rizikós szituációkat, vagy az adott pillanatra reagálsz?
 
Defenzív vezető vagyok, de nem szeretek másokat oktatni. Semmi értelme nincs, abból jó nem sülhet ki. Nem akarom csak azért is kikényszeríteni a jobbkezes elsőbbségemet, ha tudom, hogy azt annál az kereszteződésnél nem szokták megadni. A feleségem sokkal jobb sofőr nálam. A kezdet kezdetén azt tanította, hogy hiába neked van igazad, ha közben meg összetörted az autót. 
 
Ügyes sofőrnek tartod magad? 
 
Mindig azt gondoltam magamról, hogy ügyes vagyok, de két éve sikerült meghúznom az autót. Ezzel a nagy kocsival is imádok zsonglőrködni. A radarral meg a tolatókamerával megpróbálok beférni olyan helyekre, ahová szinte öngyilkosság. Amikor sikerül, nagyon büszke vagyok magamra, hogy én nagy autóval tudom azt, amit mások kicsivel se. De kétévente egyszer azért én is hibázom. Csak picike koccanásos baleseteim voltak, kivétel nélkül én voltam a hibás. Ettől a jó autó sem tudott megmenteni. 
 
 
A kampányvideók élethelyzeteit hogy találtad ki?
 
Végiggondoltam, hogy én miket szoktam csinálni. Kitaláltuk, hogy Janklovics Péter legyen a telefon, én pedig a sofőr. Onnan már viszonylag gyorsan megírtam a forgatókönyvet.
 
Milyen a videók visszhangja? 
 
Az Aegon nagyon szereti. Az ismerőseim visszajelzései is pozitívak. Ráadásul magam is jól szórakozom rajta, hogy mosatnában a saját videóim előtt a kampányfilmjeimet dobja fel a Youtube. A célközönséget nem tudom lemérni.  Remélem, szeretik, és talán lesz valami foganatja. Én viszont innentől kezdve rettegek, hogy nehogy valaki mobilozáson kapjon vezetés közben, mert akkor vége az egésznek. De nem fognak, megrögzött kihangosítós vagyok, kormányról veszem fel a telefont. 
 
A poénjaidhoz gyakran forrás az autózás. A történeteket kiszínezed, dramatizálod, vagy valós, megélt sztorikról van szó?
 
Amiket a vezetésről mesélek, azok kivétel nélkül megtörténtek. Épp erős maga a helyzet, a szituáció, hogy tényleg az embernek a biztonsága, az élete forog kockán. Idegen emberekkel kerül érzelmileg is konfliktusba. Különösebben sarkítani, színezni nem is kell. 
 
 
Mennyit jársz saját kocsival fellépésekre? 
 
A vidéki fellépéseimnek csak 5-10 százalékára megyek saját kocsival. Az esetek többségében azonban sofőr visz idegen autóval. Nem akarok odafelé azon izgulni, hogy odaérek-e időben, nem ragadok-e dugóba, hogy aztán nyomni kelljen a gázt. Nem kockáztatom azt sem, hogy visszafelé elaludjak. 
 
A Dumaszínház-beli kollégáid is így gondolkodnak?
 
Változó. Van, aki kifejezetten szeret vezetni, mert az eltereli a gondolatait. Én nem szeretek.  Kopik az autó is, én is. 
 
Közöttetek az autó, az autózás szóba kerül időnként? 
 
Legfeljebb akkor, amikor Badár Sándor összetöri az éppen aktuális autóját. De persze rácsodálkozunk, amikor Litkai Gergő vesz egy hibrid Passatot vagy ilyesmi. Értékeljük, amikor látjuk, hogy a másik x kilométer után lecserélte a régi autóját, vagy újat lízingel. 
 
 
Jársz-e külföldre autóval? Mik a tapasztalataid a magyar közlekedési morálhoz viszonyítva?
 
Én a magyar vezetési temperamentummal vagyok a legelégedettebb. Nyilván, mert ezt szoktam meg. Ahogy az ember a saját nemzete konyháját is előnyben részesíti. Tőlünk nyugatabbra lévő, fejlettebbnek mondott országokban sokszor idegesít a teszetoszaság, a magukra erőltetett lassúság vagy a túlzott szabálykövetés. A másik véglet viszont az, amit néhány hete Izraelben láttam. Félelmetes, hogy ott az autósok hogy tudnak két sávból akár négyet is csinálni, anélkül, hogy neked szólnának. Teljesen követhetetlen szabályok szerint közlekednek. De valahogy sosincs baleset. Egy-egy dudaszóval elintézik a konfliktust, és nem is ingerültek. 
 
Én Egyiptomban utaztam olyan ember kocsijában, aki pisztolyt hordott a kesztyűtartóban közlekedési konfliktusok elrendezésére. 
 
Nekem is volt hasonló sztorim. Én egy időben vízipisztolyt hordtam a kesztyűtartóban. Egyszer kellett használnom, ukrán maffiózókkal szemben. De annak az lett a vége, hogy a nagy medve kiszállt az autójából, elvette tőlem, és belém ürítette a tárat. Azóta nem használom.
 
Mi vált be vízipisztoly helyett? 
 
Manapság az a módszerem, hogy irgalmatlan széles mosolyt erőltetek mindig az arcomra, akármit is gondolok magamban. Az általában fel szokta oldani a helyzetet. Ha pedig látom, hogy valaki nem ért egyet azzal amit csináltam, akkor igenis veszem a fáradságot, megállok, még akkor is ha mögöttem dudálnak. Lehúzom az ablakot, ő is lehúzza, és átkiabálok: ne haragudjon, én rontottam el, elnézést kérek, legközelebb jobban fogok figyelni. Nyilván ilyenkor magamon is erőt kell vennem, hogy ne indulatból vagy gúnyból mondjam. Ez általában hat.
 
 
Mi volt az első családi autós élményed? 
 
Az első autós emlékemet hívhatjuk ős vezetési élménynek is. Egy Trabant kombi volt a család első autója. Lejtős utcában laktunk. Édesapámmal épp indulni készültünk valahová, de vissza kellett szaladnia a lakásba valamiért, úgyhogy a nővéremmel kettesben maradtunk a kocsiban. Ő hatéves volt, én három körül. Ültünk a hátsó ülésen, de izgatta a fantáziámat a lehetőség. Előremásztam a sofőrülésbe, és sikerült kioldanom a kéziféket. Az autó szép lassan megindult lefelé, én viszont semmit nem láttam. Nagyon jó, mondtam magamban, elindulni már tudunk, akkor most kanyarodjunk is. A Trabanton hál istennek nem volt kormányzár, mert így kellemes húszas tempóban bele tudtam fordulni a szomszéd drótkerítésébe, ami szépen megfogta a kocsit. Apukám persze kikészült. Később mesélte, hogy egyszer kipróbálta, ha üresben végiggurul az utcán, a végén lévő betonfalig mennyire gyorsul fel az autó. Hatvanra. A Trabant kombi után jött a Wartburg kombi, majd amikor megnyílt a lehetőség, édesapám már nyugati kocsit hozott Svájcból. 
 
Mikor lett saját kocsid? 
 
Egyetem alatt, olyan 21 évesen úgy gondoltam, én bizony összekuporgatom a pénzt egy autóra. Akkori áron 200 ezer forintért egy legalább 20-22 éves, háromajtós, lepukkadt Ford Escortot sikerült vennem. Körbe rozsdásodott a kasztni. De büszke voltam rá: én vettem magamnak, én kuporgattam össze a pénzt benzinre. Ha szerelőhöz kellett vinni, az is az én költségemre történt. Megtanultam rajta, hogy az autó nem játék, főleg nem ennyi évesen. 
 
Most egy vagy két kocsitok van?
 
Bevallom, három. Nekem van egy családi egyterűm, egy Ford Galaxy három gyereküléssel. A feleségem négykerékmeghajtású Mazdájába szintén befér három gyerek. Azzal el tudunk menni olyan helyekre kirándulni, ahová kell a négy kerék ereje. A harmadik kocsink pedig egy Mazda MX 5-ös, amit amolyan kisautónak vettünk 7 vagy 8 éve. Akkor még 2 autónk volt: a kis Mazda és egy nagy családi kocsi. Abból indultunk ki, hogy aki nincs gyerekkel, az el tud menni a kis Mazdával. Aztán megszületett a három gyerek, elkezdtek óvodába járni, úgyhogy kellett a két nagy autó. Egyikünk viszi, a másikunk hozza őket. De a kis Mazda akkora szerelem, hogy úgy döntöttünk, velünk marad. 
 
Az autóvásárlás nálad érzelmi vagy inkább racionális döntés? 
 
Teljesen tudatosan választok. Apámnak a Wartburg után többnyire kisbuszai voltak, így hozzászoktam ahhoz, hogy van hely az autóban, és rá lehet látni a forgalomra. Amikortól már tudtam rendes autót venni magamnak, mindig egyterűeket választottam. A Citroen Xara Picassót öt évig használtam. Aztán lett egy ötéves Ford Galaxym, amit szintén öt év után adtam el, hogy utána megint vegyek egy ötéves Ford Galaxyt, amit most használok. A feleségem viszont bele szokott szeretni autókba.
 
 
A legutóbbi autóválasztáskor mik voltak a szempontjaid? 
 
A legelső mindig a három gyerekülés. A második, hogy legyen benne kellő nyomaték, és ezért általában dízelautót veszek. De ha majd lesz olyan elektromos kocsi, ami megtesz 500 kilométert egy töltéssel, akkor áttérek. Fontos, hogy ne csak kívülről legyen nagy, hanem belülről is.  Szempont az is, hogy nem akarok feltűnősködni. Elegáns kocsi legyen, de ne kirívó. A Galaxyt az emberek elkönyvelik egy középosztálybeli, decens férfi autójának. Nekem ez így épp megfelel.  
 
Vezet-e márkahűség?
 
Nálam ez nem szempont. A Ford Galaxyt például azért választottam, mert ár-érték arányban kiváló, tízévesen is nyugodt lelkiismerettel tudtam eladni. Ráadásul kevesebbet bukok rajta, mint egy VW Sharanon. Emellett pedig rengeteg hely van benne: a gyerekek kényelmesen elférnek. Ha nyáron üdülni megyünk, tele tudom tömni a csomagtartót. Ha lehajtom az üléseket, el tudok vinni egy hűtőszekrényt vagy franciaágyat is.
 
Mi az, amit az új kütyük, extrák közül szeretsz, használsz?
 
A sávelhagyó nagyon fontos. Legalább arra figyelmezetessen, hogy megint elfelejtettem indexelni. Sajnos nincs adaptív tempomatom és követéstartóm. Na, ezek nagyon jól jönnének. Remek dolognak tartom, hogy bluetoothon keresztül lehet kapcsolódni most már a rádióhoz. 
 
Ha azt mondaná valaki, tessék választani, mi lenne álmaid autója?
 
Hát, talán a kis Mazda MX 5-ösünket lecserélném egy újra. A nagy autóm viszont bőven jó nekem, nincsenek extra vágyaim. Szerintem a következő kocsim is egy ötéves Ford Galaxy lesz. Bevált, működik, ismerem. Nem nyúlhatok mellé. Annál nincs rosszabb, mint amikor az ember kidob egy csomó pénzt egy új autóra, és mégsem érzi magát jól benne. 
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..