Wolfsburg

A kockázatok ellenére a Volkswagen folytatni akarja a növekedést 2022-ben

2022.04.22.

A chipválság és a koronavírus által alakított 2021-es évet a Volkswagen több mint 15 milliárd eurós nyereséggel zárta. Minden viszontagság ellenére a csoport az idei évre is harcias – írja az automobilwoche.de

 

A Volkswagen főnöke, Herbert Diess: Az idei év nehézségein is szeretne úrrá lenni. (Fotó: Volkswagen)

A Volkswagen-csoport 2021-ben is jelentősen magasabb profitot ért el, a mikrochipekkel kapcsolatos nehéz ellátási válság ellenére. A BMW-hez, a Mercedes-Benzhez vagy az Opel anyavállalatához, Stellantishez hasonlóan a wolfsburgi cégnek is sikerült javítania pénzügyi mutatóin. Az idei évben Európa legnagyobb autókonszernje eddig meglehetősen magabiztos volt. De különösen az ukrajnai háború, amelynek beláthatatlan következményei vannak az energia- és nyersanyagárakra, valamint a létfontosságú ellátási láncok biztonságára nézve, nyugtalanságot okoz.

A VW helyzete – az elektronikai beszerzések feszültsége ellenére – viszonylag kényelmes. A lényeg az, hogy a VW autók, az Audi, a Porsche, a Skoda és a Seat márkájú cégek hálózata tavaly 15,4 milliárd eurót keresett. Mint az előzetes adatok alapján közölte a cégcsoport, ez közel háromnegyedével több nettó bevételt jelent, mint 2020-ban. Az előző évi korona okozta értékesítési problémák után az árbevétel 12,3 százalékkal 250,2 milliárd euróra nőtt.

Az ügyfeleknek várniuk kell

Sok vásárlónak jelenleg sokáig kell várnia autójára. Arno Antlitz pénzügyi igazgató jelezte, hogy az emelkedő energia- és nyersanyagköltségek miatt az árak is emelkedhetnek. Most sok múlik a kelet-európai konfliktus alakulásán és időtartamán. Ha ez tovább tart, további megtakarítások keletkezhetnek a vállalaton belül. A VW ragaszkodik a beruházásokhoz.

A csoport rosszabbul teljesített a szállítások terén. A világszerte átadott járművek száma 4,5 százalékkal, csaknem 8,9 millióra csökkent. Az idei év első két hónapja után szintén csökkenésről számoltak be, mintegy hatodával. Különösen fájdalmas a VW számára: a legfontosabb piac, Kína 17 százalék körüli csökkenést mutatott januárban és februárban.

A Toyota-csoport 10,5 millió autót szállított le világszerte, és e tekintetben átvette a vezetést. A VW-csoport eladásai a közelmúltban 2,4 millióval maradtak el a korona előtti 2019-es értéktől. Az elektromos és hibrid autók iránti kereslet azonban jól fejlődött. A tisztán elektromos járművek szállítása csaknem megkétszereződött.

Arno Antlitz óvatosan optimista

Az elektronikai alkatrészek szűk keresztmetszete súlyosan nehezítette az ipart. Antlitz viszonylag optimista: "Látható, hogy a félvezető kínálat javulni fog, különösen az év második felében." A chipek hiánya továbbra is szerkezeti probléma.

A VW-nél néhány helyen már leálltak, mert nincs Nyugat-Ukrajnában gyártott kábelköteg. A szászországi üzemek után többek között Wolfsburgban újabb műszakleállás és rövidített munkaidő kellene. "Jelenleg még beszerzünk némi utánpótlást, de természetesen nehéz" - mondta Antlitz az ukrajnai helyzetről. "A következő napokban fokozatosan további korlátozások lépnek életbe."

Wolfsburg, VW-központ. Fotók: Volkswagen

Az újévi ambíciók nagyok – legalábbis eddig. A legjobb esetben a VW felső vezetése több nyereségre és árbevételre számít. "De mindez további fejlesztések tárgya" - mondja Antlitz. "Még mindig nem világos, hogy az ukrán konfliktus milyen hatással lesz a teljes ellátási láncra és a világgazdaságra."

Nem zárható ki, hogy a növekvő energiaárak egy része végül a fogyasztókra hárul. A megfelelő fedezeti ügyletek stabilitást hoznának. "De ez természetesen középtávon hatással lesz az üzletünkre – és természetesen egyiket-másikat tovább kell hárítani." Tavaly a magasabb hozamú felsőkategóriás márkák "jobban teljesítettek, mint a volumenmárkák". Az elért árak is emelkedtek, mert sok vásárló jobban felszerelt járművet vásárolt.

A vezetés az üzemi tanács vezetője, Daniela Cavallo és Herbert Diess vezérigazgató közötti vita után 2021 végén kizárta az új megszorító programokat. Ha a költségeket tovább kell csökkenteni, akkor csak a meglévő megállapodások keretein belül. 2023-ra 5 százalékos csökkentést terveztek.

Ukrajnáról szólva Antlitz elmondta, hogy a nagy beruházási projektek itt maradnak. De: "Ha a válság továbbra is fennáll, előfordulhat, hogy a normál fix költségeket jelentősen módosítani kell."

Sok más céghez hasonlóan a VW is felfüggesztette a termelést Oroszországban. Ugyanez vonatkozik az autóexportra is. A fenyegetett kisajátításokból eredő esetleges terhekkel kapcsolatban Antlitz azt mondta: "Túl korai a vita, még nem tudom értékelni." A csoport általánosságban kifejtette: "Az oroszországi üzleti tevékenységünket milyen mértékben érinti hosszú távon, jelenleg nem lehet előre látni. A jelenlegi fejleményeket azonban továbbra is nagyon szorosan követjük."

200.000 autó évente Oroszországban

A csoport az Orosz Föderációban VW személygépkocsikkal, VW haszonjárművekkel, Skoda, Audi, Lamborghini, Bentley és Ducati márkákkal képviseltette magát. 2021-ben közel 200 000 autót adtak el a piacon, és a csoport mintegy 170.000 járművet gyártott ott. Antlitz nem kívánt nyilatkozni az esetleges nyugat-európai gázimport-tilalmak kérdésében. A szénnel és a földgázzal kapcsolatban azonban egyértelművé tette: "Olyan helyzetben vagyunk, hogy mindkét energiaforrást használhatjuk."

Diess arra figyelmeztetett, hogy a háborúnak még súlyosabb hatásai is lehetnek, mint a koronaválságnak. Egy elhúzódó vita valószínűleg "sokkal rosszabbul" érintené Európát, mint a Covid 19 kórokozójának terjedése - mondta a menedzser nemrég a "Financial Timesnak".

Eközben a VW nyeresége ismét felpörög – és a részvényesek profitálhatnak belőle. A május 12-i éves rendes közgyűlésen törzsrészvényenként 7,50 euró, elsőbbségi részvényenként 7,56 euró osztalék kifizetését javasolják, ami több mint fele az előző évi összegnek.

Porsche a tőzsdére tart

A Porsche AG egy részét a tőzsdére kívánják vezetni, és a csoport az idei negyedik negyedévig tartó időszakra tervezi. "Nem hagytuk abba az előkészületeket. Ellenkezőleg: a tervek szerint folytatódnak, bízunk benne, hogy elérjük a tervezett célt" - mondta Antlitz pénteken.

A Volkswagen versenytársai is növelni tudták nyereségüket az elmúlt évben. A BMW rekord profitot ért el, 12,5 milliárd eurót, bő háromszor annyit, mint az előző évben. A Mercedes-Benznél ez 23 milliárd eurót tett ki, és jelentős összeg a könyv szerinti nyereség a Daimler teherautó-részlegének kiválása után – írja a német honlap.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....