közlekedésbiztonság
Röviden az ADAC lesújtó eredményei:
A vizsgált rendszerek egyike sem növeli a biztonságot
Nagyobb terhelés kismama övvel
Egyes termékek eltörnek a törésteszt során
Az ADAC tesztvideóját a képre kattintva nézheti meg.
Sok nő azon tűnődik, hogy vezetés közben megfelelően védi-e őt és születendő gyermekét a normál biztonsági öv?
Az öv optimálisan illeszkedik a babához? Baleset esetén előfordulhat, hogy az öv rosszul nyomja a gyomrot, és veszélyeztetheti a születendő gyermeket?
Az úgynevezett terhességi övek szolgáltatói rájátszanak ezekre a félelmekre. Azt állítják, hogy a jármű öve veszélyt jelent, és termékeik jobb védelmet nyújtanak. De vajon ezek a rendszerek valóban növelik a biztonságot? Az ADAC ennek járt utána.
Mi az a terhességi öv?
A terhességi övek olyan öv-adapterek, amelyek célja a hárompontos öv gyomor alatti elhelyezése. A termékeket különböző értékesítési néven kínálják az üzletekben, ezért az ADAC rendszerösszehasonlításában négy különböző koncepciót vizsgáltak, amelyek mindegyike beavatkozik a kétpontos öv menetébe.
Nyomógombos gumiszalag: Az öv a lábak közé egy nyomógombokkal zárható szárnyba van beillesztve, és rugalmas szalaggal egy vékony üléspárnához van rögzítve. Az üléspárna például egy övszíj segítségével rögzíthető az első ülés háttámlájához.
Fotó: ADAC
Övadapter műanyag kampóval: A jármű kétpontos övét a terhes nő lábai között elhelyezett műanyag kampón keresztül helyezik el, és övszíjjal a jármű üléséhez rögzítik.
Szíjadapter fém kampóval: Ugyanaz az elv, mint a műanyag kampós övadapter, csak fém kampóval.
Kiegészítő öv: A járműülés üléspárnája köré kell helyezni és hozzá kell rögzíteni. A jármű kétpontos övét ezután a kiegészítő övön lévő hurkon keresztül vezetik.
Hatás: Többet árt, mint használ
Annak tisztázása érdekében, hogy a terhességi öveknek van-e előnye, az ADAC elvégezte a biztonsági övek és az ütközési tesztek rendszer-összehasonlítását. A hangsúly a következő kérdéseken volt: Hogyan változtatják meg a terhességi övek a jármű övének védő hatását? Milyen terhelések befolyásolják a próbabábut öv-adapterrel és anélkül? Kényelmet nyújtanak a terhes nők számára?
A különböző méretű terhes babákkal végzett ütközési tesztek értékelése mindenekelőtt egy dolgot mutat: a kiegészítő rögzítőrendszerek nem csökkentik, hanem növelik a baba stresszét. Ráadásul a vizsgált öv-adapterek egyike sem bírta el a rá ható erőket, és nem volt képes a kétpontos övet alacsonyabb helyzetben tartani ütközés közben.
Ehelyett az öv-adapterek rontják a borítást és ezáltal a medence visszatartását. A mért terhelések ezért a mellkas, a has és a medence területén még nőnek is. A hason és a medencén mért gyorsulások akár 30 százalékkal is nőnek a referenciatesztekben a hagyományos hárompontos övvel felcsatolt próbabábukhoz képest.
Fotó: ADAC
További sérülésveszélyt jelentenek a kismamák számára a lépésbetétre erősített kemény műanyagból és fémből készült elemek, az ütközési tesztek során a műanyag kampók eltörtek, a fém kampók és a kiegészítő öv zárja alulról nyomódott a kismama gyomrára.
A kismama övek másik hátránya, hogy akár 30 centiméterrel több hevederre van szükség a becsatoláskor. Az öv kevésbé feszül a testen vagy a csípőn. Ez növeli a kormánykerékkel való ütközés kockázatát, mivel az összes tesztelt rendszer azt okozza, hogy a próbabábu gyomra előremozdul egy ütközés során.
Megnyugtató: A sok autóba alapfelszereltségként beszerelt övfeszítő részben képes kompenzálni a terhesszíj hátrányát, de ilyenkor nincs tartaléka például a hanyagul rögzített övnek, vastagabb ruházatnak vagy elhízott utasoknak.
A jármű normál övrendszere jól működik
A rendszer-összehasonlítás azt mutatja, hogy a normál járműszíj jól védi a kismamát és a születendő gyermeket is baleset esetén. Az ADAC baleseti kutatása szerint a terhes nők nincsenek nagyobb kockázatnak kitéve vezetés közben, mint a többi járművezető. A normál hárompontos öv jól megvédheti a kismamát és a születendő gyermeket baleset esetén. Aggodalomra tehát nincs ok!
Az autóvezetés általában nem okoz problémát a nőknek a terhesség alatt. Ezt igazolják az ADAC rendszer-összehasonlítás részeként a tesztalanyokkal készített interjúk is. És bár a megkérdezett nőknek nem okozott nehézséget a hagyományos öv becsatolása, hajlandóak lennének viselni a szülési övet, ha ezzel javítanák a születendő gyermek biztonságát.
A kismama övek kényelmének vizsgálata érdekében az ADAC kísérleti alanyokkal tesztelte a rendszereket példaként, és megkérdezte őket szubjektív érzéseikről. A minta eredménye: A terhességi övek nem növelik a kényelmet. Ehelyett akár 30 centiméterrel több hevederre van szükség a felcsatoláshoz. A heveder további szükségessége a terhes nő méretétől és ruházatától is függ.
A biztonsági öv-tesztek ugyan nem reprezentatívak, de értékes információkkal szolgálnak a tesztalanyok olykor szubjektív „biztonság-érzékelése” és „kényelme” kritériumairól.
Egyes gyártók azt állítják reklámjukban, hogy öv-adapterüket az ENSZ 16-os előírása szerint tesztelték. Az ENSZ 16-os előírása leírja a biztonsági övek és utasbiztonsági rendszerek – általában az ülés, az öv és a légzsák kombinációja – jóváhagyását.
Mivel az öv-adapterek nem önálló biztonsági övek és nem teljes utasbiztonsági rendszer, ezek a termékek nem kaphatnak jóváhagyást az ENSZ 16. előírása szerint – ennek megfelelően az öv-adaptereken nincs jóváhagyási jel vagy jóváhagyási szám.
Következtetés: Maradjon távol az extra övtől!
Használjanak-e a terhes nők kiegészítő rögzítőrendszert vezetés közben? Egyértelmű válasz: nem. A hagyományos hárompontos öv nem gyakorol nyomást a babára – megbízható védelmet nyújt baleset esetén.
A tesztelt rendszerek nem ajánlottak. Nem nyújtanak nagyobb kényelmet és nem is növelik a biztonságot. Éppen ellenkezőleg: növelik a gyorsító erőket, különösen a gyomor és a medence területén, amelyek különösen érzékenyek a terhes nők számára.
Így nyugodtan megtakaríthatja a pénzt ezeken a segédeszközökön – írja az ADAC.