közlekedésbiztonság

Kismama övek a teszten: egyik sem tartja be az ígéretét

2023.12.15.

Egyes terhesöv-gyártók azt sugallják, hogy a hárompontos öv nem nyújt kellő védelmet a várandós nők és babáik számára baleset esetén. Az adapterek nagyobb biztonságot nyújtanak. Az ADAC különféle rendszereket tesztelt – írja honlapján a német autóklub.

Röviden az ADAC lesújtó eredményei:

A vizsgált rendszerek egyike sem növeli a biztonságot

Nagyobb terhelés kismama övvel

Egyes termékek eltörnek a törésteszt során

Az ADAC tesztvideóját a képre kattintva nézheti meg.

Sok nő azon tűnődik, hogy vezetés közben megfelelően védi-e őt és születendő gyermekét a normál biztonsági öv?

Az öv optimálisan illeszkedik a babához? Baleset esetén előfordulhat, hogy az öv rosszul nyomja a gyomrot, és veszélyeztetheti a születendő gyermeket?

Az úgynevezett terhességi övek szolgáltatói rájátszanak ezekre a félelmekre. Azt állítják, hogy a jármű öve veszélyt jelent, és termékeik jobb védelmet nyújtanak. De vajon ezek a rendszerek valóban növelik a biztonságot? Az ADAC ennek járt utána.

Mi az a terhességi öv?

A terhességi övek olyan öv-adapterek, amelyek célja a hárompontos öv gyomor alatti elhelyezése. A termékeket különböző értékesítési néven kínálják az üzletekben, ezért az ADAC rendszerösszehasonlításában négy különböző koncepciót vizsgáltak, amelyek mindegyike beavatkozik a kétpontos öv menetébe.

Nyomógombos gumiszalag: Az öv a lábak közé egy nyomógombokkal zárható szárnyba van beillesztve, és rugalmas szalaggal egy vékony üléspárnához van rögzítve. Az üléspárna például egy övszíj segítségével rögzíthető az első ülés háttámlájához.

Fotó: ADAC

Övadapter műanyag kampóval: A jármű kétpontos övét a terhes nő lábai között elhelyezett műanyag kampón keresztül helyezik el, és övszíjjal a jármű üléséhez rögzítik.

Szíjadapter fém kampóval: Ugyanaz az elv, mint a műanyag kampós övadapter, csak fém kampóval.

Kiegészítő öv: A járműülés üléspárnája köré kell helyezni és hozzá kell rögzíteni. A jármű kétpontos övét ezután a kiegészítő övön lévő hurkon keresztül vezetik.

Hatás: Többet árt, mint használ

Annak tisztázása érdekében, hogy a terhességi öveknek van-e előnye, az ADAC elvégezte a biztonsági övek és az ütközési tesztek rendszer-összehasonlítását. A hangsúly a következő kérdéseken volt: Hogyan változtatják meg a terhességi övek a jármű övének védő hatását? Milyen terhelések befolyásolják a próbabábut öv-adapterrel és anélkül? Kényelmet nyújtanak a terhes nők számára?

A különböző méretű terhes babákkal végzett ütközési tesztek értékelése mindenekelőtt egy dolgot mutat: a kiegészítő rögzítőrendszerek nem csökkentik, hanem növelik a baba stresszét. Ráadásul a vizsgált öv-adapterek egyike sem bírta el a rá ható erőket, és nem volt képes a kétpontos övet alacsonyabb helyzetben tartani ütközés közben.

Ehelyett az öv-adapterek rontják a borítást és ezáltal a medence visszatartását. A mért terhelések ezért a mellkas, a has és a medence területén még nőnek is. A hason és a medencén mért gyorsulások akár 30 százalékkal is nőnek a referenciatesztekben a hagyományos hárompontos övvel felcsatolt próbabábukhoz képest.

Fotó: ADAC

További sérülésveszélyt jelentenek a kismamák számára a lépésbetétre erősített kemény műanyagból és fémből készült elemek, az ütközési tesztek során a műanyag kampók eltörtek, a fém kampók és a kiegészítő öv zárja alulról nyomódott a kismama gyomrára.

A kismama övek másik hátránya, hogy akár 30 centiméterrel több hevederre van szükség a becsatoláskor. Az öv kevésbé feszül a testen vagy a csípőn. Ez növeli a kormánykerékkel való ütközés kockázatát, mivel az összes tesztelt rendszer azt okozza, hogy a próbabábu gyomra előremozdul egy ütközés során.

Megnyugtató: A sok autóba alapfelszereltségként beszerelt övfeszítő részben képes kompenzálni a terhesszíj hátrányát, de ilyenkor nincs tartaléka például a hanyagul rögzített övnek, vastagabb ruházatnak vagy elhízott utasoknak.

A jármű normál övrendszere jól működik

A rendszer-összehasonlítás azt mutatja, hogy a normál járműszíj jól védi a kismamát és a születendő gyermeket is baleset esetén. Az ADAC baleseti kutatása szerint a terhes nők nincsenek nagyobb kockázatnak kitéve vezetés közben, mint a többi járművezető. A normál hárompontos öv jól megvédheti a kismamát és a születendő gyermeket baleset esetén. Aggodalomra tehát nincs ok!

Az autóvezetés általában nem okoz problémát a nőknek a terhesség alatt. Ezt igazolják az ADAC rendszer-összehasonlítás részeként a tesztalanyokkal készített interjúk is. És bár a megkérdezett nőknek nem okozott nehézséget a hagyományos öv becsatolása, hajlandóak lennének viselni a szülési övet, ha ezzel javítanák a születendő gyermek biztonságát.

A kismama övek kényelmének vizsgálata érdekében az ADAC kísérleti alanyokkal tesztelte a rendszereket példaként, és megkérdezte őket szubjektív érzéseikről. A minta eredménye: A terhességi övek nem növelik a kényelmet. Ehelyett akár 30 centiméterrel több hevederre van szükség a felcsatoláshoz. A heveder további szükségessége a terhes nő méretétől és ruházatától is függ.

A biztonsági öv-tesztek ugyan nem reprezentatívak, de értékes információkkal szolgálnak a tesztalanyok olykor szubjektív „biztonság-érzékelése” és „kényelme” kritériumairól.

Egyes gyártók azt állítják reklámjukban, hogy öv-adapterüket az ENSZ 16-os előírása szerint tesztelték. Az ENSZ 16-os előírása leírja a biztonsági övek és utasbiztonsági rendszerek – általában az ülés, az öv és a légzsák kombinációja – jóváhagyását.

Mivel az öv-adapterek nem önálló biztonsági övek és nem teljes utasbiztonsági rendszer, ezek a termékek nem kaphatnak jóváhagyást az ENSZ 16. előírása szerint – ennek megfelelően az öv-adaptereken nincs jóváhagyási jel vagy jóváhagyási szám.

Következtetés: Maradjon távol az extra övtől!

Használjanak-e a terhes nők kiegészítő rögzítőrendszert vezetés közben? Egyértelmű válasz: nem. A hagyományos hárompontos öv nem gyakorol nyomást a babára – megbízható védelmet nyújt baleset esetén.

A tesztelt rendszerek nem ajánlottak. Nem nyújtanak nagyobb kényelmet és nem is növelik a biztonságot. Éppen ellenkezőleg: növelik a gyorsító erőket, különösen a gyomor és a medence területén, amelyek különösen érzékenyek a terhes nők számára.

Így nyugodtan megtakaríthatja a pénzt ezeken a segédeszközökön – írja az ADAC.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.24
Akik gyakran közlekednek ismeretlen utakon már jól megtanulták, hogy elsőbbségük csak akkor van, ha....
2025.02.24
Szinte minden magyar horkol, és kétharmaduknál ez meg is nehezíti a család éjszakai pihenését –....
2025.02.24
Az elektromos autók továbbra is népszerűtlenek Ausztriában, jelenleg csak kevesen tudják elképzelni....
2025.02.24
A magyar rendőrök több körözött, elektromos kerékpárt foglaltak le Röszke autópálya-....
2025.02.24
Vannak autók, amiket nem szívesen ad vissza az emberfia a teszthét után. Az új Santa Fe pontosan....
2025.02.24
Örömmel szeretném jelezni Önöknek, hogy szűk 10 hónappal a Toyota Insider magazin elindítása után a....
2025.02.24
A komáromi rendőrök éjszakai szolgálatuk során észrevettek egy Mercedes-Benz típusú járművet a....
2025.02.24
A közlekedési tárca és a KTI által életre hívott együttműködés célja, hogy a mikromobilitási....
2025.02.24
A Lexus 2025-ben is az ATP Tour, a nemzetközi férfi teniszsport legmagasabb szintjének platina....
2025.02.24
A BYD autógyár építése felpezsdítette az életet a Szegedi Tudományegyetemen, 2025-ben egyenesen....