motortechnika
Kisnyomású kipufogógáz-visszavezetés
A kisnyomású kipufogógáz-visszavezetés során a turbófeltöltő turbinakereke után csapoljuk meg a kipufogógázt, és a kompresszorkerék elé vezetjük vissza azt. A legtöbb esetben nem csak a turbina, hanem az emissziókezelő rendszer után található az elvezetés, melynek köszönhetően inert gázt (CO és HC mentes) vezetünk vissza a kompresszorkerék elé. A kisnyomású kipufogógáz hidegebb, mint a nagynyomású, jó elkeveredésű és szűrt, ezért az üzemi hőmérséklet elérése után előszeretettel használják a kisnyomású rendszert.
EGR-keverő
A kipufogógáz-visszavezetés egyik fontos tényezője, hogy a friss levegővel hogyan keveredik a visszavezetett gáz. Ezt segíti a keverőtér, melynek kialakítása általában sok iterációs munkát és szimulációt követel a tervezőmérnököktől.
Leválasztó
A hűtővel ellátott EGR-rendszerek sajátossága, hogy a hűtés során kondenzátum keletkezik, melyet le kell választani, hogy a turbófeltöltő kompresszorkereke ne sérüljön meg. A leválasztó tervezése során arra kell ügyelni, hogy kellő hatásfokú legyen, miközben minél kisebb nyomásesést okozzon a rendszerben.
EGR-szűrő
A kompresszorkerék védelme érdekében egy szűrőt is elhelyezhetnek a kisnyomású visszavezető rendszerben, hogy megakadályozza a szilárd szennyeződések vagy a részecskeszűrőből származó kerámiaszemcsék visszavezetését a szívórendszerbe.
Beépített torlasztószelep
A részterheléses üzem alatt használja leginkább a motorvezérlő a kisnyomású EGR-t, ezért ebben az üzemállapotban egy fojtószeleppel feltorlasztják a beszívott levegőt, hogy a szelep mögött nagyobb mennyiségű kipufogógázt lehessen visszavezetni. A szelep áramlási kialakítása során arra ügyelnek, hogy teljes terhelés esetén, amikor a szelep teljesen nyitva van, minél kisebb legyen az ellenállása.
Kombinált szelep
A kombinált szelep magában hordozza a fojtószelep és a kisnyomású EGR-szelep funkcióját. Költségcsökkentés és helykihasználtság szempontjából is előnyös, ráadásul felhasználhatóság szempontjából is ideális, mert könnyen adaptálható más és más motorhoz.
Kipufogógáz-torlasztó
Mivel a turbófeltöltő turbinakereke után a kipufogógáz nyomása kisebb, mint a leömlőben, ezért a visszavezetést segíthetik egy gáztorlasztó szeleppel a kipufogórendszerben. Ez a szelep általában a kipufogórendszer végén helyezkedik el, hogy az állítóművét ne érje túl nagy hő.
Áramlásfigyelő
Ritkán előfordulhat, hogy a járműgyártó a manipulációk elkerülése végett alkalmaz gáztömegáram-mérőt a visszavezető csőben. Ha ez a szenzor szennyeződik, akkor a szelepre utaló hibát jelezhet a jármű. Főleg azoknál a rendszereknél alkalmazták a tömegárammérőt, ahol a szelepnek még nem volt pozíciószenzora.
Mellékhatások
A kisnyomású EGR alkalmazásával más alkatrészekbe is be kell avatkozni, ilyen például a turbófeltöltő. A kompresszorkerék ugyanis szinte kivétel nélkül alumínium-ötvözetből készül, melynek felülete érzékeny a savas kipufogógázra, ezért a felületére egy védő bevonat került.
Ha turbófeltöltő meghibásodást tapasztalunk, akkor vegyük figyelembe, hogy idegen anyag nem csak a légszűrőn keresztül érkezhet, hanem a kipufogógáz-visszavezetés is lehet a meghibásodás oka.
A hibás EGR
Amikor az EGR-szelep meghibásodik, általában nyitott pozícióban szorul meg. Mivel vannak olyan üzemállapotok, amikor az EGR-szelepnek zárt pozícióban kell lennie, ezért a hiba főleg ilyenkor mutatkozik. A hidegindítás bizonytalanná válhat, az alapjárat ingadozik, teljes terhelésnél teljesítményhiányt tapasztalhatunk. Előfordulhat még füstölés, torpanás és rángatás is bizonyos terheléseknél.
Az EGR-szelep a részecskeszűrővel is összhangban dolgozik, ezért a DPF-fel kapcsolatos hibakódok esetén érdemes részletesen ellenőrizni a kipufogógáz-visszavezetést is.
A hűtött EGR-rendszerek sajátossága lehet a hőcserélő meghibásodása miatti hűtőfolyadék-vesztés, illetve a beépített megkerülőszelep meghibásodása.