Maserati
Igaz, hogy már több, mint két hónap eltelt az évből, de 2024-ből még továbbra is érkeznek adatok és kimutatások. Nem meglepő módon a Maseratinak borzalmas éve volt, de ha meglátjuk a számokat, mégis fennakadhat a szemöldökünk. A luxusmárkát tulajdonló Stellantis nemrég közölte a teljes éves adatokat, amik azt mutatják, hogy a háromágú szigonyos gyártó bizony 57 százalékos visszaesést tapasztalt 2024-ben. Azaz több, mint felére csökkentek az eladási számok. Pontosabban, 26 600 eladott modell 2023-ban, 11 300 darab 2024-ben.
Hogy ez mit is jelent kontextusba helyezve? A rivális Ferrari 13 752 modellt adott el, ami nem tűnik sokkal jobbnak, de 2023-hoz viszonyítva ez 0,7 százalékos növekedést jelent. A borzasztóan teljesítő Ferrari túlszárnyalta a Maseratit, ami úgy látszik, még borzalmasabban teljesít.
Egy másik egoztikus autókkal foglalkozó márka, a Lamborghini azonban még rosszabb, mégis jobb, ha a nagy képet nézzük. A bikás márka 10 700 autót tudott értékesíteni 2024-ben, azonban ez 5,7 százalékkal több, mint egy évvel előtte.
57 százalékos visszaesés 2023-hoz képest.
Az év végén hatalmas port kavart a Stellantis vezérigazgatójának, Carlos Tavaresnek lemondása. Azonban távozása előtt a CEO nem restellett néhány szót szólni a szenvedő Maserati ellen. Tavares szerint a rossz marketing volt a felelős a márka szörnyű eladásaiért. A Maserati vezetője, Santo Ficili hasonlóan vélekedett egy januári interjúban. A CEO szerint a márka az idei évet is erős mínusszal zárja majd, de 2026-ra már azt reméli, sikerül kievickélni a gödörből és a márka újra profitabilis lesz.
Érdekes adalék, hogy tavaly júliusban a Stellantis akkori pénzügyi vezetője, Natalie Knight elhintette, hogy a Maserati márkát akár el is adhatja a cégcsoport, ha úgy hozza a helyzet, de ezt végül megcáfolta a vezetőség.
A Stellantisnak nincs érdekében, hogy eladja a Háromágú szigonyos márkát, ahogyan az sem, hogy összemossa más olasz luxusmárkákkal a Maseratit.
Tavares és Ficili is a marketinget okolta a rossz teljesítmény miatt.
Tavares tavaly októberben azt mondta, hogy a céghez tartozó, erősen rosszul teljesítő márkáknak lehetséges, hogy csak éveik vannak hátra, jelezve, hogy a rosszul teljesítő divíziókat szimplán törölhetik. Bár neveket nem mondott, elég egyszerű volt kitalálni, hogy a Maseratira is gondolhat. Persze mégsem olyan könnyű ez, mivel a Lancia vagy a DS Automobiles sem áll a legfényesebben. Sőt, a Chrysler sem jeleskedik az eladásokban, olyannyira, hogy az amerikai márkának mindösszesen két darab modell alkotja a palettáját, a Pacifica és Voyager minivanek.
Lassan 2025 negyedénél járunk, de a Stellantis továbbra is nagy erőkkel keresi új vezérigazgatóját és emiatt olyan gondolatok is napvilágot láttak, miszerint a gazdaságos lépés az lenne, ha a csoport megszabadulna egy-két márkától. A konszernnek jelenleg tizennégy autómárka van a birtokában, de az Automotive News jelentése szerint a Stellantis jelenlegi vezetője, aki átmenetileg vette át Tavares szerepét, mindenképpen várni fog, hogy majd az új CEO mutasson rá arra a csoportra, amelyikre már nem lesz szükség.
Hiába szép autó a GranCabrio, nem akarják vinni.
Nem lehet azt állítani, hogy a Maseratinak ennyi volt. A nagymúltú luxusmárka nemrég kapott új vezetőt Ficili személyében és egész sok modellt tudnak felmutatni. A Grecale SUV mellett hagyományosabb luxusmodellek is vannak, mint a GranTurismo vagy a kabrió változat GranCabrio. Emellett az MC20 és MC20 Cielo sportautók is megjelennek, és persze ne feletkezzünk el a GT2 Stradaléról sem.
Jean-Philippe Imparato, a Stellantis európai részlegének vezetője nemrég azt mondta, hogy a Maserati igenis megérdemel egy újratervezést. Az idei és a következő év valószínűleg döntő lesz a márka életében, mivel az eladási mutatók változásai fogják megmondani, hogy maradt-e még bármi a tankban az olasz prémiumnak. Az is fontos tényező lesz, hogy kit neveznek majd ki Tavares helyére. Ezt egyelőre nem tudni, a Stellantis annyit árult el, hogy 2025 első felében jelentik be az utódot.
Addig is, a Maserati marad. Akkor is, ha valamilyen módon elkezd rengeteg modellt eladni, de akkor is, ha ugyanazt a tendenciát mutatja, mint 2024-ben.
Képek forrása: Maserati