kerékpáros közlekedés

Működik-e a kerékpármegosztás a külvárosban?

2025.03.10.

A BME közlekedésmérnök kutatói két projektben vizsgálják a 15 perces városokhoz köthető fenntartható közlekedési módokat.

A Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar egy kutatócsoportja sikeresen pályázott városi közlekedési rendszereket és utazási szokásokat alakító intézkedésekkel kapcsolatos döntéstámogató módszerek és informatikai alkalmazások fejlesztésére. Azóta kiderült, hogy a kar két másik pályázata is támogatást nyert a 15 perces városok tervezése témakörében (A 15 perces város koncepciója szerint a napi szükségleteket kielégítő helyszínek fenntartható közlekedési módokkal maximum 15 perces utazással elérhetők.)

Fotó: https://www.dreams15mc.eu/

A DREAMS projekt a főváros belső területein működő BuBi kerékpárkölcsönző rendszer kiterjesztését valósítja meg egy külvárosi pilot során, a Car-goNE-City nevű pedig a megosztott kerékpározás különböző lehetőségeit vizsgálja. A fenntartható mobilitási szolgáltatásokkal kapcsolatos kutatásba mindkét esetben bevonják a lakosokat.

Külvárosi kerképársziget

„Azt szeretnénk megvizsgálni, hogy a BuBi a külvárosban, szigetszerűen hogyan tud működni, ezért Rákosmentén létesítünk néhány állomást. A 17. kerületi önkormányzat az egyik partnerünk” – mondta a bme.hu-nak a DREAMS-ről Esztergár-Kiss Domokos, a Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék tudományos főmunkatársa.

A megvalósítás során első lépésként egy átfogó összehasonlító elemzés készül a 15 perces városi életmód lehetőségeiről, majd új üzleti modelleket és stratégiai keretrendszereket fejlesztenek és tesztelnek, hatékony döntéstámogató eszközöket tervezve és alkalmazva – áll a projekt ismertetőjében.

Az ötlet azért időszerű, mert a BuBi-t idén tendereztetik újra, így 2026-tól az új szolgáltatási szerződés keretében valósulhat meg a kísérlet. A pilot tehát nagyjából egy év múlva kezdődhet, addig is az új állomások helyét keresik a kutatók, a helyi érdekeltekkel közösen.

„A BKK is nagyon kíváncsi, hogyan működhet ez a megszokottól eltérő használat” – jegyezte meg Esztergár-Kiss Domokos.

A Car-goNE-City projekt azt vizsgálja, hogy a 15 perces városokban a megosztott kerékpáros közlekedés segítségével hogyan lehet növelni az alapvető városi funkciók elérhetőségét és ezzel együtt csökkenteni a szállítási költségeket és az egyéni autóhasználatot. A projekt céljai között szerepel a 15 perces városok időalapú elérhetőségének tanulmányozása olyan innovatív módszerek kidolgozásával, amelyek magukban foglalják a megosztott mobilitást.

Itt nem lesz budapesti kísérlet, alapvetően módszertanok fejlesztéséről van szó. A lakosok preferenciáit kérdőívekkel szondázzák, például a teherszállításra alkalmas kerékpárok kölcsönzése iránt igényről, de lesz kimondottan a Bubi-felhasználókra célzó és játékalapú felmérés is – magyarázta kérdésünkre Esztergár-Kiss Domokos.

Forrás: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.10
Még a Ferrari is több autót adott el náluk. ..
2025.03.10
Egy sikeres sorozat folytatásaként immár hatodszor hirdettek győzteseket a Knorr-Bremse Budapest....
2025.03.10
Az Audi Hungaria továbbra is elkötelezett a környezet védelme, a felelős gazdálkodás és a....
2025.03.10
A BME közlekedésmérnök kutatói két projektben vizsgálják a 15 perces városokhoz köthető....
2025.03.10
Már négy és fél éve egy világosszürke Opel áll mozdulatlanul a salzburgi Europark előtt. A....
2025.03.09
A kilencszeres rali-világbajnok megszerezte a rekordot jelentő ötödik egyéni Race of Champions....
2025.03.09
A Morgan Supersport BMW-fejlesztésű turbómotorral és új alumíniumötvözetű alvázon gurul majd. ..
2025.03.09
Ezek a sofőrök nem csak a saját életükért nem aggódnak, hanem másokéért sem. ..
2025.03.09
Még a Doktor olaszországi farmjára is ellátogathatnak a vásárlók, másnap pedig eltölthetnek egy....
2025.03.09
Sem a benzinmotorokat, sem a kézi váltót nem hagyja kihalni a Toyota. Sportos modellek egész sorát....