téli abroncs
Szerző: Alföldy Miklós
A három szervezet együttműködésének eredményeként hathetes intenzív társadalmi célú médiakampány indult, amelynek záró sajtótájékoztatóját december 5-én tartották.
Pausz Ferenc, Kiss Csaba, Rábai Dániel, Morenth Péter
Morenth Péter, a HTA ügyvezető elnöke elmondta, a közlekedésbiztonsági kampány különböző televízió csatornákon, rádióadókon, köztéri óriásplakáton és online felületeken jelent meg. Sok autós a mai napig nincs tisztában azzal, miért is fontos az évszaknak megfelelő abroncsokkal felszerelnie járművét. A nyári gumik, átlagosan 7 Celsius fok alatt felkeményednek, tapadási képességeik jelentősen romlanak. Egy személyautó esetében mindössze négy tenyérnyi felület jelenti a kapcsolatot az úttal. Ha ez a kapcsolat nem megfelelő, annak végzetes következményei lehetnek. Sokan arra hivatkozva nem vásárolnak téli abroncsokat, hogy azt anyagilag nem engedhetik meg maguknak. Elfelejtik azonban, hogy amíg a téli abroncsok vannak fenn az autón, addig a nyári kerekek pihennek. Megfelelő tárolás mellett és egy szolidabb éves futásteljesítményt – 8-10 ezer kilométer évente – figyelembe véve akár 5-6 évre megoldható egy személyautó gumiabroncs kérdése. Sajnos a magyar autótulajdonosok hajlamosak megfeledkezni az abroncsokról, hiszen még a keréknyomást sem nagyon ellenőrzik, pedig ez alapvető biztonsági minimum, és legalább kéthetente meg kellene tenni.
Fékpróba a szimulátoron
Kiss Csaba rendőr alezredes, az OBB főtitkára hangsúlyozta, a megfelelő abroncsok felszerelése, nem csak a saját biztonságot növeli, hanem összességében a közlekedését is. Hiába van ugyanis az autónkon téli abroncs, ha a szemben közlekedő nyári gumival elveszti az uralmát a kocsija felett és balesetet okoz. Minden közlekedő érdeke tehát, hogy megfelelően felkészített járművel vegyen részt a téli közlekedésben. Emellett hozzátette, nincs annál bosszantóbb, amikor egy rossz, vagy nyári gumival felszerelt jármű elakadva az úton több száz másik közlekedő életét keseríti meg.
Pausz Ferenc a GRSP Magyarország ügyvezető igazgatója úgy véli, minden olyan kampány és figyelemfelhívó akció fontos, amely tudatos közlekedővé nevelheti a magyar autós társadalmat. Az Egyesület tehát támogat minden olyan kezdeményezést, amely ezt a célt szolgálja.
A képre kattintva megnézheti a közlekedési kampány filmjét.
Az őszi kampányt az abban részt vevő szervezetek sikeresnek ítélték. Rábai Dániel, a HTA soros elnöke elmondta, kampány időszak előtt és ideje alatt megnövekedett a téli gumiabroncs eladás, mind a kampánynak és vélhetően a márciusi váratlan havazási káosz emlékének köszönhetően. A tavaly októberi időszakhoz képest 14,9 százalékkal nőtt októberben az hazai értékesítés. Éves szinten a személygépkocsi gumiabroncsok eladások 4,8 százalékkal növekedtek, de legszembetűnőbben a haszongépjármű abroncs értékesítés emelkedett, 18,7 százalékkal. Ez utóbbi annak is köszönhető, hogy az elmúlt években a válság hatására nagyon nagy visszaesés volt tapasztalható ezen a területen, valószínűsíthető, hogy a haszonjárművek üzemeltetői nem várhattak tovább az abroncsok cseréjével.
A három szervezet a jövőben is együtt kíván működni annak érdekében, hogy a hazai járműtulajdonosok kellő információt kapjanak ahhoz, hogy megfelelő gumiabroncsot válasszanak autójukra, amely igazodik az időjárás támasztotta követelményekhez csakúgy, mint az adott gépjárműre vonatkozó műszaki előírásokhoz.
A sajtótájékoztatón szóba került a néhány napja módosított KÖHÉM rendelet is, amely végre meghatározza azt, mi valójában a téli gumiabroncs – ez törvényi szinten eddig szabályozatlan volt – és milyen műszaki előírások vonatkoznak rá. Fontos tudni, hangzott még el, hogy ugyan Magyarországon nem kötelező az immár jogszabályban is körülírt téli abroncs használata, azonban a környező országokban, például Romániában vagy Ausztriában igen. Ezekbe az országokba csak jó állapotú, a profilmélységét illetően legalább 4 mm-es téli abronccsal szabad belépni, amely méretében igazodik az adott jármű műszaki előírásaihoz is. Ellenkező esetben borsos büntetésre számíthat a gondatlan autós. Ausztriában még fontos, hogy csak olyan hóláncot fogadnak el a hatóságok – ennek a téli időszakban minden autóban bent kell lennie – amely az adott gumiabroncsra méretben megfelelő.
A sajtótájékoztatón résztvevő vállalkozó kedvűek egy oktató-szimulátoron azt is kipróbálhatták, hogy téli körülmények között mekkora a különbség egy nyári és egy téli abronccsal felszerelt jármű fékútja között. Ez már egy városi ötvenes tempónál is elérheti a tíz métert, azaz egy átlagos személygépjármű hosszának a kétszeresét.
Csak egy szerzői kérdés: Egy emberélet megér 50-60 ezer forintot, amibe egy középkategóriás jármű felgumiztatása kerül? Ugye nem…..