téli abroncs

Kevesen váltanak téli gumira, az autósok fele nem cserél

2013.12.06.

Az idén ősszel a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) együttműködési megállapodást kötött a GRSP Magyarország Egyesülettel és az Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal annak érdekében, hogy közösen lépjenek fel és kampányoljanak a téli gumiabroncsok használatának népszerűsítése érdekében. Pontos, reprezentatív felmérések ugyan nem állnak rendelkezésre, de az vélelmezhető, hogy hazánkban a gépjármű tulajdonosok közel a fele nem cseréli le a szezonra a nyári abroncsokat télire.

Szerző: Alföldy Miklós

A három szervezet együttműködésének eredményeként hathetes intenzív társadalmi célú médiakampány indult, amelynek záró sajtótájékoztatóját december 5-én tartották.

Pausz Ferenc, Kiss Csaba, Rábai Dániel, Morenth Péter

Morenth Péter, a HTA ügyvezető elnöke elmondta, a közlekedésbiztonsági kampány különböző televízió csatornákon, rádióadókon, köztéri óriásplakáton és online felületeken jelent meg. Sok autós a mai napig nincs tisztában azzal, miért is fontos az évszaknak megfelelő abroncsokkal felszerelnie járművét. A nyári gumik, átlagosan 7 Celsius fok alatt felkeményednek, tapadási képességeik jelentősen romlanak. Egy személyautó esetében mindössze négy tenyérnyi felület jelenti a kapcsolatot az úttal. Ha ez a kapcsolat nem megfelelő, annak végzetes következményei lehetnek. Sokan arra hivatkozva nem vásárolnak téli abroncsokat, hogy azt anyagilag nem engedhetik meg maguknak. Elfelejtik azonban, hogy amíg a téli abroncsok vannak fenn az autón, addig a nyári kerekek pihennek. Megfelelő tárolás mellett és egy szolidabb éves futásteljesítményt – 8-10 ezer kilométer évente – figyelembe véve akár 5-6 évre megoldható egy személyautó gumiabroncs kérdése. Sajnos a magyar autótulajdonosok hajlamosak megfeledkezni az abroncsokról, hiszen még a keréknyomást sem nagyon ellenőrzik, pedig ez alapvető biztonsági minimum, és legalább kéthetente meg kellene tenni.

Fékpróba a szimulátoron

Kiss Csaba rendőr alezredes, az OBB főtitkára hangsúlyozta, a megfelelő abroncsok felszerelése, nem csak a saját biztonságot növeli, hanem összességében a közlekedését is. Hiába van ugyanis az autónkon téli abroncs, ha a szemben közlekedő nyári gumival elveszti az uralmát a kocsija felett és balesetet okoz. Minden közlekedő érdeke tehát, hogy megfelelően felkészített járművel vegyen részt a téli közlekedésben. Emellett hozzátette, nincs annál bosszantóbb, amikor egy rossz, vagy nyári gumival felszerelt jármű elakadva az úton több száz másik közlekedő életét keseríti meg.

Pausz Ferenc a GRSP Magyarország ügyvezető igazgatója úgy véli, minden olyan kampány és figyelemfelhívó akció fontos, amely tudatos közlekedővé nevelheti a magyar autós társadalmat. Az Egyesület tehát támogat minden olyan kezdeményezést, amely ezt a célt szolgálja.

A képre kattintva megnézheti a közlekedési kampány filmjét.

Az őszi kampányt az abban részt vevő szervezetek sikeresnek ítélték. Rábai Dániel, a HTA soros elnöke elmondta, kampány időszak előtt és ideje alatt megnövekedett a téli gumiabroncs eladás, mind a kampánynak és vélhetően a márciusi váratlan havazási káosz emlékének köszönhetően. A tavaly októberi időszakhoz képest 14,9 százalékkal nőtt októberben az hazai értékesítés. Éves szinten a személygépkocsi gumiabroncsok eladások 4,8 százalékkal növekedtek, de legszembetűnőbben a haszongépjármű abroncs értékesítés emelkedett, 18,7 százalékkal. Ez utóbbi annak is köszönhető, hogy az elmúlt években a válság hatására nagyon nagy visszaesés volt tapasztalható ezen a területen, valószínűsíthető, hogy a haszonjárművek üzemeltetői nem várhattak tovább az abroncsok cseréjével.

A három szervezet a jövőben is együtt kíván működni annak érdekében, hogy a hazai járműtulajdonosok kellő információt kapjanak ahhoz, hogy megfelelő gumiabroncsot válasszanak autójukra, amely igazodik az időjárás támasztotta követelményekhez csakúgy, mint az adott gépjárműre vonatkozó műszaki előírásokhoz.

A sajtótájékoztatón szóba került a néhány napja módosított KÖHÉM rendelet is, amely végre meghatározza azt, mi valójában a téli gumiabroncs – ez törvényi szinten eddig szabályozatlan volt – és milyen műszaki előírások vonatkoznak rá. Fontos tudni, hangzott még el, hogy ugyan Magyarországon nem kötelező az immár jogszabályban is körülírt téli abroncs használata, azonban a környező országokban, például Romániában vagy Ausztriában igen. Ezekbe az országokba csak jó állapotú, a profilmélységét illetően legalább 4 mm-es téli abronccsal szabad belépni, amely méretében igazodik az adott jármű műszaki előírásaihoz is. Ellenkező esetben borsos büntetésre számíthat a gondatlan autós. Ausztriában még fontos, hogy csak olyan hóláncot fogadnak el a hatóságok – ennek a téli időszakban minden autóban bent kell lennie – amely az adott gumiabroncsra méretben megfelelő.

A sajtótájékoztatón résztvevő vállalkozó kedvűek egy oktató-szimulátoron azt is kipróbálhatták, hogy téli körülmények között mekkora a különbség egy nyári és egy téli abronccsal felszerelt jármű fékútja között. Ez már egy városi ötvenes tempónál is elérheti a tíz métert, azaz egy átlagos személygépjármű hosszának a kétszeresét.

Csak egy szerzői kérdés: Egy emberélet megér 50-60 ezer forintot, amibe egy középkategóriás jármű felgumiztatása kerül? Ugye nem…..

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.01
A Lamborghini bejelenti: Maurizio Leschiutta a motorsport új vezetője – írja honlapján a német....
2025.02.01
A Vizionári nevű online diszkusszió során a szakértők számos kérdéssel foglalkoztak a biztosítási....
2025.02.01
Kamion, trélert vontató mikrobusz és személyautó ütközött az M5-ös autópályán, melynek....
2025.02.01
Ambiciózus növekedési célok 2025-2027 között.   ..
2025.02.01
Márciusban újult meg, amikor egy hamarosan érkező új Volkswagen bemutatóján Golfokat vezettem,....
2025.02.01
Nem túlzás kijelenteni, hogy az immáron Magyarországon is harmadik (a kivonásokkal tisztított....
2025.02.01
Nem sokon múlt, hogy tragédiával végződjön egy baleset Námestovóban - írja a parameter.sk. ..
2025.02.01
Egy oberwarti áruházlánc fiókvezetője lopást vett észre. Megfigyelte, hogy egy férfi több mint 1000....
2025.01.31
Vadat gázolt egy kisteherautó és egy személygépkocsi a 8-as főúton, Hosszúperesztegnél lezárták az....
2025.01.31
Olasz stílus, német pontosság és szlovén agy szüleménye a legújabb ezer lóerős, autó, ami nem....