használtautó átvizsgálás

Kereskedők vs. vizsgálók

2023.09.17.

Hogyan viszonyulnak az eladók a használtautó-vizsgálókhoz?

Lassan 10 éve, hogy Magyarországon útjára indítottuk az első, kizárólag a használt autók vásárlás előtti átvizsgálására szakosodott vállalkozásunkat. A sok ezer átvizsgált autó és hasonló számú ügyfél, meg úgy általában vizsgálatok teljes lefolyásával rengeteg tapasztalatot gyűjtöttünk, összejött több tucat Gyakran ismételt kérdés, amelyek közül a legtöbbször visszatérő az, hogy engedik-e átvizsgálni a kereskedők az autót? Lássuk.

A kereskedő szemével

Én sosem voltam autókereskedő, de annyit láttam, hogy az eladás előtti külsős állapotfelmérések számukra igen nyűgösek. Aki, teszem azt, egyedül visz egy telephelyet, annak vagy be kell zárnia a külső vizsgálat idejére, vagy óriási bizalommal ki kell adnia az autót. Előbbivel igen nehéz tervezni: mennyi ideig fog tartani, ha bármi közbejön a vizsgálat helyszínen? Vagy elhúzódik a dolog, esetleg dugó van az oda-, vagy a visszaúton. Tervezhetetlen! Ha ki kell adni a kocsit, akkor megint jönnek a kérdések: mi van, ha összetörik? Mi van, ha nincs forgalomban az autó? Akkor a próbarendszámos használattal lesznek gondok.

P-rendszámmal indul egy Yaris külső átvizsgálásra (Forrás: GOR-CAR Független Járművizsgálatok)

Ha a kocsinak el kell hagynia a telephelyet, az egyéb hátrányokkal is jár: kell bele üzemanyag, ott van a sérülés kockázata, a távol töltött idő alatt kimaradó ügyfelek, és még sorolhatnám, mindezt egy-egy olyan vizsgálatért, ami után nem lesz üzlet.

Átvizsgálás szervizben, márkaszervizben

A külsős átvizsgálások persze a legtöbb esetben egy járműfenntartó vállalkozás műhelyében, magyarán egy szervizben történnek. Többen is berendezkedtek ilyesféle szolgáltatásra a javítás mellett. Persze egy szervizkörülmények között elvégzett átvizsgálásnak megvannak az előnyei. A legnagyobb kétségtelenül az emelés lehetősége, hiszen egy autó alja rengeteget elárul annak állapotáról. A szervizek kiadnak a vizsgálatról valamiféle eredményt, amit sokszor azonnal egy, a vélt szükséges beavatkozásokra vonatkozó árajánlattal egészítenek ki.

Ha van emelési lehetőség, mi is lecsapunk rá (Forrás: GOR-CAR Független Járművizsgálatok)

Különösen igaz ez a márkaszervizekben elvégzett vizsgálatokra. Ők ugyanis nem abból élnek, hogy állapotfelméréseket csinálnak, hanem abból, hogy javítanak. A kereskedők szerint a márkaszervizek – ahogy mondani szokták – a holnaputánt is ráírják az állapotlapra és a kiadott árajánlatra. Sőt, olyat is többször hallottam, hogy azok a szervizek, akiknek használtautó üzletáguk is van, az ügyfelet azonnal a saját portékájuk felé terelgetik, amit a kereskedő nyilván nem néz jó szemel – hogy f.

Helyszíni átvizsgálás

Mindezek miatt érthető, ha az eladók nem preferálják túlzottan a kocsik külső átvizsgálását. Ezzel szemben a helyszíni vizsgálat számukra sokkal kényelmesebb. Nem esnek ki a telehelyi munkából, nincs extra költség és kockázat az autó utaztatásával. Ha megérkezik a külsős, független szakértő, akkor csak kiadja a kulcsokat, papírokat, ő pedig foglalkozhat az ügyfeleivel, vagy végezheti tovább a papírmunkát. Ez maximum annyival egészül ki, hogy a kiszemelt autót némiképp felkészíti a szemlére: biztosítja annak elérhetőségét, körbejárhatóságát, esetleg még egyszer áttörölgeti szemle előtt, vagy rátölt az akksira egy kicsit.

Nem titok: egy helyszíni vásárlás előtti használtautó-vizsgálat nem lehet annyira alapos, mintha a kocsit meg is lehetne emelni, de el kell mondani azt is, hogy ha valaki emelő nélkül nem tudja megmondani egy kocsiról, hogy egyáltalán érdemes-e benne gondolkodni, akkor az emelővel sem.

De hogy fogadják a szakértőket a kereskedők?

Azt gondolhatnánk, hogy ha a kereskedő szempontjából ennyire előnyös a helyszíni vizsgálat, akkor mindenkit tárt karokkal várnak. Azért ez nyilvánvalóan nincsen így. Amikor 2014-ben elkezdtük ezt a szolgáltatást, még minden egyes eladónak hosszan kellett magyarázni az időpont egyeztetésnél, hogy mit is szeretnénk.

A vizsgálati utáni összefoglaló ügyfél szempontból talán a legfontosabb része a vizsgálatnak (Forrás: GOR-CAR Független Járművizsgálatok)

A kocsiról alkotott véleményünkből sosem csináltunk titkot az eladók előtt. Nem vonultunk félre az ügyféllel, hanem – ha kíváncsi volt rá – akkor a verdiktet mindig meghallgathatta a kereskedő is. Persze, egy-egy súlyos hibákkal küszködő autó beszámolója után nekünk is voltak vitáink a kereskedővel. Például emlékszem egy váltóhibás Mazda 3 eladójára, aki váltig állította, hogy a Mazda váltója ilyen (nagyon nehezen vette a kettest) és mi dilettánsok vagyunk az egészhez. Aztán ő a legközelebbi jelentkezésünkkor meg is mondta, hogy mi ott nem vizsgálhatunk. Ez azóta már megoldódott, hiszen, ha valaki nem engedi be a külsős szakértőt, akkor az ügyfélnek ez is egy válasz az autó állapotával kapcsolatban.

Ha nem engedi átvizsgálni

Ma már sokkal szofisztikáltabb módszerrel kerülik el a kereskedők, hogy „lehúzzák” az autójukat a szakértők. Sokszor tapasztaljuk, hogy amikor meghallják, hogy minket kértek fel az autó vásárlás előtti átvizsgálására (és a kocsi nincs a legjobb állapotban), akkor hirtelen eladott státuszba kerül a kocsi, ezzel nem lehet mit csinálni.

Beállt az egyensúly

A kezdeti kétkedők is belátták, hogy ez a szolgáltatás sokat segít az ügyfeleken és jó eredmény esetében bizalmat is épít a kereskedők és a vevők között. Mára a kereskedők is megismerték a stabil szolgáltatókat, sokszor érezni szinte partneri viszonyt, amikor egyeztetünk. Persze a lehetőséget meglátva sokan kezdtek bele hasonló szolgáltatásba, ez a szakma is elkezdett hígulni, erre mindjárt visszatérünk.

Hogy a kérdést is megválaszoljuk, el kell mondani, hogy ma 100-ból 99-en nem csak engedik a vizsgálatot, hanem az értékesítési folyamat természetes részének tekintik azt. Ki lehet jelenteni, hogy valóban kialakult a szimbiózis. Ezt azonban nem szabad félreérteniük a járművizsgálatot rendelőknek. Ha egy szakértő és kereskedő mosolyogva üdvözlik egymást, esetleg váltanak néhány szót, az nem azt jelenti, hogy összeesküdtek a vevő ellen és biztosan el lesz hallgatva a kocsi valós állapota, mert jattol a kereskedő. Mindössze arról van szó, hogy a stabil szolgáltatók régóta járnak a kereskedésekbe és sok helyen kialakult a jó viszony.

És a nem stabil szolgáltatók?

10 év alatt sok konkurens egyéni vállalkozó, vagy akár cég jelent meg ezen a piacon. A kisebbeknek nincs tőkeerejük egy komoly szolgáltatás kiépítésére. Általában attól lesznek piacképesek, hogy árban jelentősen a nagy cégek alá tudnak menni. Ám ez a szolgáltatás elég komoly infrastruktúrát igényel szakértői részről. Nem lehet például akármilyen diagnosztikával odaállítani, a komoly diagok és a hozzá tartozó szoftverek pedig jelentős költségeket generálnak, pláne, ha korrekt módon jogtiszta rendszerekkel dolgoznak. Egy komolyabb fényképezőgép, egy festékréteg mérő mind-mind sok pénzbe kerül, ráadásul fogyóeszközök is, ugyanúgy mint például a laptop, amely azért ebben az esetben nem éppen laboratóriumi körülmények között üzemel.

Egy komolyabb diagnosztikai berendezés nem csak önmagában költséges, de a jogtiszta szoftver időszakos díja is húzós

Az egyéni vállalkozók jellemzően egy ügyesen összeállított honlapon hirdetik szolgáltatásukat egy telefonszámmal, maximum egy érdeklődésre szolgáló néhány soros űrlappal. A megrendelést telefonon kell egyeztetni, ahol a vállalkozó a kissé elavult kockás füzetes módszerrel jegyzetel. Nincs szerződés, nincs ASZF, nincs követhetőség és sokszor nincs számla sem. Nagyobb, országos hálózattal rendelkező cégek is belekezdtek a vizsgálatokba, de ez a tevékenység nem tud hatékonyan működni, mert sok szervezést igény, ráadásul ők behívják javítópontjaikra az autókat. Általában itt sincs erre a szolgáltatásra optimalizált informatikai rendszer, így az az érdeklődők szempontjából nehézkes és nem is tartanak sokáig ezek a kezdeményezések.

Akik „low budget” módszerrel, kisipari eszközökkel, olcsó diagnosztikával vágnak bele ebbe, a legtöbb esetben hamar ki is kopnak a piacról. Sok kereskedő is pórul járt már a vacak diagnosztikák által okozott károkkal, vagy azokkal a szolgáltatókkal, akik egy évvel ezelőtt (az internet nem felejt) még építési vállalkozóként dolgoztak.

A nem megfelelő felkészültséggel és hozzáértéssel, szerződés és számla nélküli munka persze olcsóbb, de hamar belenéznek valami csalódásba, és a netes értékelésekkel végül elássák magukat és általában el is tűnnek a piacról.

Nagyon-nagyon megéri átvizsgáltatni

Amióta rakétákat szereltek az infláció talpára és a jelentős munkaerőhiány miatt nagyon meg kell fizetni a hozzáértő autószerelőt, azóta a legkisebb hiba kijavítása is jelentős költségeket vonz maga után.

Egy felelős vásárlás előtti használtautó-átvizsgálás után felszínre jött hibák ismeretében jobb döntést hozhat az ügyfél és ha a várható költség számára vállalhatatlan, akkor még időben tud elállni a vásárlástól.

Egy vizsgálatra elköltött 30-40 ezer forintos költség még akkor is reális és kifizetődő, ha csak a 3-4. vizsgálat után tudunk autót venni, hiszen egy porlasztó-, DPF-, vagy kuplunghiba javítása már önmagában is jóval drágább ennél, arról nem is beszélve, hogy kiküszöbölhetők a korábban jelentősen sérült, és/vagy szakszerűtlenül visszajavított autók.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
A 45. évfordulót nosztalgiajáratokkal, az alkalomra készült emlékjeggyel és virtuális kiállítással....
2024.04.28
Újra járják az országot a Google autói, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk,....
2024.04.28
A legkisebb Mercedesszel is lehet nagy galibát okozni. ..
2024.04.28
A BBC és az Auto, Motor und Sport szaklap értesülései szerint távozni készül a Forma-1-es....
2024.04.28
A grazi Magna autógyártó és beszállító mintegy 500 munkahelyet szüntet meg – írja az orf.at.   ..
2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....