kerékcsere
A kerékcsapágy terhelése
A kerékcsapágy esetében megkülönböztethetünk statikus és dinamikus terhelést. Amikor az autó egyhelyben áll, a súlya a csapágyat terheli, ez a statikus terhelés. Ha már elindul a jármű, akkor az útegyenetlenség és a forgó mozgás miatt a terhelés dinamikusan változik. A fékezés, kanyarodás és a futóműbeállítás hibájából származó terhelések pedig tovább növelik a csapágyat érő erőket és csökkentik az élettartamot.
A kerékválasztás jelentősége
A kerékválasztás is befolyásolja a csapágyak terhelését, mivel a kerék középsíkjának elhelyezkedése befolyásolja a csapágyat érő erővonal helyzetét. Nem véletlen, hogy a gyári keréktárcsákat megnézve az ET szám 30-50 között található. Az ET-szám a keréktárcsa középsíkja és a kerékaggyal kapcsolódó felület közötti távolságot mutatja. Ha az ET-szám pozitív, a kerék középsíkja a jármű középsíkjának irányába tolódik el, ha negatív, akkor a középsík a kerékagyhoz képest kívül helyezkedik el.
Miért is fontos ez? Mivel a kerékcsapágyaknak nem csak függőleges irányú erőt kell felvenni, ezért a mindenképp ferde hatásvonalú csapágyat kell alkalmazni. A tengely megtámasztásához lehet két kúpgörgős csapágyat vagy kétsoros, ferde hatásvonalú, önbeálló csapágyat használni. A kúpgörgős csapágyakat főleg haszongépjárművekben, vagy régi járművek hátsó tengelyénél alkalmazták. Karbantartás-igénye nagyobb, és beállításakor csapágyhézagot kell állítani, ami az összeszerelésnél többlet időt és hibalehetőséget jelent. Ma szinte kizárólag kétsoros, önbeálló csapágyat alkalmaznak a személygépjárművekben.
A kerékcsapágyak terhelése akkor ideális, ha az erő a két csapágy között ébred, ugyanis ilyenkor minimális a tengelyt terhelő nyomaték, hiszen az a két felfüggesztési pont között helyezkedik el. Ezt az állapotot lehet biztosítani a pozitív (25 mm feletti) ET-számmal. Ha elkezdjük csökkenteni az ET számot, akkor a csapágy terhelése külpontos lesz, így előfordulhat, hogy egy ilyen csere után a használt csapágy hirtelen tönkremegy.
Nyomtávszélesítő
A nyomtávszélesítőnek ugyanolyan hatása van, mint a kis ET-számú keréktárcsának, ugyanis a kerék középsíkját eltávolítja a csapágytól, ezáltal megnöveli a terhelést. A nyomtáv megnövelése tehát amellett, hogy javítja a jármű kanyarstabilitását, képes a csapágyakat is tönkretenni.
A csapágyhiba jelei
A kerékcsapágyak meghibásodását általában nagyobb sebességnél lehet érezni. Előfordulhat az is, hogy kisebb sebességnél is kattogó hangot hallunk, illetve kanyarodáskor, terhelésváltáskor megváltozik, esetleg elhallgat a zaj. Mivel a kerék fordulatszámával változik a zaj, ezért az ilyen jelek esetén érdemes ellenőrizni a csapágyakat.
Mivel az igénybevétel folyamatos, ezért előfordulhat a csapágyak olyan mértékű kopása, amit már a kerék mozgatásával is lehet érezni. Megemelt állapot a kerék vízszintes középsíkja körüli mozgatás megmutathatja a nagyobb kopást.
Előfordulhat a kerék túl nagy negatív dőlése, amikor a csapágy már nagyon kopott. Kritikus esetben a féltengely végének vagy csavarjának törése is bekövetkezhet a rossz csapágy miatt. A lógás mértékét futóműbeállításkor is ellenőrizni kell, ugyanis a mérési eredményt is befolyásolhatja.
Karbantartás-szükséglet
A modern kerékcsapágyak karbantartásmentesek, általában zárt házban helyezkednek el. Beépítés és szerelés szempontjából többféle is lehet, a különböző típusok elsősorban a rögzítésben térnek el egymástól. Vannak már olyan szerkezetek is, ahol a csapágy cseréje a kerékagy cseréje nélkül nem megoldható, ezekben az esetekben kellemetlenebb a rossz minőségű utakon 150-250 ezer km alatt tönkremenő csapágyak cseréje.