gumi

Kerékkoncepciók a nagyvilágból

2017.09.27.

A járműkerék sokat fejlődött miközben a fakerekektől eljutottunk a defekttűrő gumiabroncsokig. Az autószalonokon és kiállításokon már az elmúlt évtizedekben is feltűntek olyan koncepciók, melyek elrugaszkodnak a konvencióktól, de létjogosultságuk elméleti síkon megalapozott. Nézzünk egykét ötletet a legnagyobb gyártóktól.

A Michelin a 3D-nyomtatásra esküszik

A Michelin legújabb koncepciójában egy levegőtöltés nélküli, rugalmas vázzal rendelkező kereket mutatott be, melynek futófelülete 3D-nyomtatás segítségével változtatható (nem szükséges téli és nyári szettet alkalmazni, csak tavasszal nyári, ősszel pedig téli mintát nyomtatni a kerékre) és „újrafutózható”.

 

 

A fenntarthatóság jegyében a kerekek könnyen újrahasznosíthatók, akár anyagukban is. A nyomtatott futófelület természetes és könnyen lebomló anyagokból készült, így a kopás hatására a környezetbe jutó gumipor nem káros a környezetre. Szép elképzelés, de még űrtechnológiának tűnik.

https://www.youtube.com/watch?v=Tyc4Apyk2Rc

 

Ne kelljen kereket fújni

A Bridgestone szerint is el kell hagyni a levegőt a kerekekből, hiszen azzal van a legtöbb probléma. Amikor Dunlop feltalálta a levegőtömlős kerékpárbelsőt, ezáltal növelte az utazás komfortját, nem gondolta, hogy az emberek visszavágynak a levegőtöltés nélküli abroncsokra, de ehhez az is kellett, hogy a műanyagok fejlődése az elmúlt évtizedekben felgyorsult. A Bridgestone kerekének központját egy alumínium tárcsa alkotja, amiből a futófelület irányába rugalmas támasztókat rögzítenek. A támasztók nem radiális irányúak, hanem kis szöget zárnak be a rádiuszhoz képest. A szélső és a belső szálak iránya ellentétes, így kellően merev az abroncs.



Hankook iFlex

A Hankook is dolgozik a levegőtöltés nélküli kerekén, melynek az iFlex nevet adta. A koncepció nagyon hasonlít az előbb bemutatott Bridgestone-ra. Úgy tűnik, hogy egyik gyártó sem akar lemaradni, ha az egyik autógyártó egy ilyen merész elhatározásra jut, hogy felszereli járműveire a levegőtöltés nélküli kerekeket.

 

 

Díjnyertes Hankook-kerekek

A Hankook és a Pforzheim-i Egyetem közösen fejlesztett ki 3 koncepciót, melyek elnyerték a Red Dot Design Award-ot és az IDEA (International Design Excellence Award) díjat 2015-ben. A Boostrac, Alpike és hyBlade névre keresztelt abroncsok széles használati kört fednek le. A Boostrac struktúrája a maximális tapadást szolgálja a nehéz terepviszonyokon, az Alpike a téli abroncsokat váltaná le, míg a hyBlade mintázata az esőben történő vezetést teszi biztonságosabbá.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=Jm9QJ4rk3dw

 

A Goodyear áramot fejleszt

2015-ben, a Genfi Autószalonon mutatta be a Goodyear a BH-03 elnevezésű gumiabroncs-koncepcióját, melyet az elektromos és hibrid járművek elterjedése nyomán fejlesztettek ki. Az elektromos járművek hatótávolságának növelésére és a hibridek CO2 -kibocsátásának csökkentésére a Goodyear a gumiabroncsban rejlő energiatartalékokat igyekszik felhasználni. A BH-03 képes a hőt és a gumiabroncs-deformációt villamos energiává alakítani, így álló helyben és menet közben is képes az akkumulátorok töltésére a termoelem és a piezokristályos energiaátalakítás révén. „Az energiaellátással és környezetvédelemmel kapcsolatos aggályok vezettek bennünket oda, hogy kifejlesszük ezt az energiatermelő koncepcióabroncsot. Minden futurisztikus ötlet valamilyen társadalmi kihívásból fakad, amelyre keressük a lehetséges megoldásokat, és mindeközben egy jobb jövő építésén fáradozunk. Reméljük, hogy ez az abroncs inspiráló hatással bír majd, és a benne rejlő ötletnek helye lesz a jövőbeli fejlesztésekben” – mondta Jean-Pierre Jeusette, a koncepciót kidolgozó luxembourgi Goodyear Innovációs Központ főigazgatója. Azt még nem tudni pontosan, hogy milyen mennyiségű villamos energiát képes termelni a gumiabroncs, de mint tudjuk, manapság minden plusz energia jól jön a CO2 -grammok csökkentésében.

 

 

A legfrissebb kerékkoncepció a Continentaltól

A Continental új kerékkoncepciójának lényege, hogy az energiafelhasználást minimalizálja, és költséghatékony megoldást nyújtson a felhasználóknak. A keréktárcsa funkcióit - az ős-haszonjárművekre emlékeztető módon – szétválasztva kapunk egy felnit, melyre a gumi szerelhető, és kapunk egy központi részt, ami a központosítás feladatát látja el, valamint a féktárcsát rögzíti, mely az új koncepcióban alumíniumból készült (így a korróziótól sem kell tartani) és a keréktárcsa külső pereménél helyezkedik el.

 

 

A pozíciója miatt megnőtt a súrlódási felület átmérője, ezáltal kisebb összenyomó erő hatására is a hagyományos kialakításnak megfelelő fékező nyomaték jön létre, így kisebb féknyereg is elegendő, ami csökkenti a tömeget és a gyártási költséget.

https://www.youtube.com/watch?v=aAjNy3ic_8Q

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....