kerékcsapágy

Kerékcsapágyak: Hogy minden zökkenőmentesen működjön

2022.12.03.

A kerékcsapágyak erősen terhelt alkatrészek, de az autó egész élettartamán át működhetnek. A túlterhelés, a rossz kenés, a hibás tömítések vagy az összeszerelési hibák azonban idő előtti meghibásodáshoz vezethetnek.

 

A modern járművek kerékcsapágyait gyakran úgy tervezik, hogy teljesen karbantartásmentesek legyenek.

A kerékcsapágyak nagy igénybevételnek kitett alkatrészek, és a parkolási bukkanók, a rossz kenés vagy az összeszerelési hibák hatással lehetnek rájuk. Megmutatjuk, milyen javítási lehetőségek állnak rendelkezésre.

A kerékcsapágyak feladata a tengelyek és a kerékcsapágy tengelyek vezetése és alátámasztása. Vezetik a kerekeket, és elnyelik a tengely- és sugárirányú erőket. Különösen kanyarodáskor a kerékcsapágyak nagy igénybevételnek vannak kitéve. De a vezetési stílus és az útviszonyok is fontos tényezők, amelyek befolyásolják a csapágy élettartamát és működését. Például a járdaszegélyek és a behatoló szennyeződések a meghibásodás végső oka.

Karbantartásmentes egy autó élettartama alatt?

A modern gépkocsikban a kompakt kerékcsapágyak, mint zárt, élettartam-kenéssel ellátott rendszerek egyre inkább felváltják a klasszikus "nyitott" csapágyakat. A kerékcsapágyas egységek előnyei a csökkentett összeszerelési erőfeszítésben is rejlenek. Ezenkívül az összeszerelési hibák szinte kizárhatók, mivel gyakran előre összeszerelve és beépítésre kész, teljesen felszerelt javítókészletként szállítják őket. A speciális zsírral történő élethosszig tartó kenésnek biztosítania kell, hogy alapvetően karbantartásmentes legyen az autó élettartama alatt, ha nem károsodnak mechanikusan "külső" erőhatások miatt.

Ennek ellenére a kerékcsapágyak cseréje gyakran 130 000 és 190 000 kilométer közötti futásteljesítménynél célszerű, vagy legalábbis a fékellenőrzés során ellenőrizni kell az állapotot.

Ha egy kerékcsapágy megsérült, vagy idegen testek hatoltak bele, gyakran a vezetés közbeni zajból lehet megállapítani. A vezetési vagy kormányzási viselkedés megváltozása szintén a kerékcsapágy meghibásodásának jele. A műhely egyszerű mérések segítségével megállapíthatja, hogy egy kerékcsapágy még mindig rendben van-e: például a túlzott kerékcsapágy-játék kézzel is kimutatható a terheletlen kerekek függőlegesen előre-hátra történő megdöntésével. A megemelt kerék sérülései és hibái akkor is észlelhetők, ha nehezen forog, vagy ha a kerékcsapágyban súrlódási zajok hallhatók. Ha első pillantásra nem észlelhető sérülés, kétség esetén segíthet a mérőműszer és a sztetoszkóp, valamint a tengelycsapok és a kerékagyak vizsgálata. Ha ezek is rendben vannak, csak akkor kezdje el a kerékcsapágyak szétszerelését.

Kalapács nélküli munka

Ha a kerékcsapágy cseréje elkerülhetetlen, a munkát gondosan és csak erre a célra szolgáló speciális szerszámokkal kell elvégezni. Semmilyen körülmények között ne használjon kalapácsot, tüskét, csavarhúzót, gumiabroncsvasat vagy kemény fémből készült éles szélű szerszámokat. A túlzott szerelési erők vagy a csapágy nem megfelelő részére kifejtett szerelési erők a csapágy ki- vagy beszerelésekor szintén nyomáspontokhoz vezethetnek, és így a csapágy idő előtti meghibásodhatnak. A tömítőperem állapotának alapos ellenőrzése is ajánlott: mivel a legkisebb karcolás vagy rozsdafolt is okozhatja, hogy a víz és a szennyeződés behatol a kerékcsapágyba, és korrózióhoz vezethet.

Stabil kialakításuk ellenére a kerékcsapágyak valójában nagyon érzékeny precíziós alkatrészek. A szállítás, tárolás vagy beépítés során a legkisebb hibák is olyan mértékben károsíthatják a csapágy belső geometriáját, hogy a csapágy idő előtti meghibásodása vagy a szomszédos alkatrészek károsodása következik be. A kerékcsapágyakkal való munka fontos előfeltétele ezért a "tiszta" munkahely és az eltávolítandó vagy beszerelendő alkatrészek biztonságos tárolása a műhelypadon. A csapágyba kerülő apró szennyeződések is károsíthatják a csapágy működését vagy lerövidíthetik az élettartamát. Ezért az új csapágy csomagolását nem szabad kinyitni, amíg nem kerül beépítésre. A csapágyra tapadt korrózióvédő szereket nem szabad eltávolítani a beépítés során. Egy leesett vagy hasonlóan durván kezelt csapágy általában már olyan súlyosan sérült - még ha nem is azonnal felismerhető -, hogy mindig ki kell cserélni.

Különböző kerékcsapágy készletek

A kerékcsapágyak cseréjéhez olyan gyártók, mint az SKF, a Schaeffler vagy a Meyle megfelelő kerékcsapágykészletei állnak rendelkezésre. Az SKF elmondása szerint közel 1100 teljesen felszerelt kerékcsapágy- és kerékcsapágy-fékkészletet kínál, ami 97 százalékos piaci lefedettségnek felel meg. A csapágyon kívül minden készlet tartalmazza a kerékcsapágy cseréjéhez szükséges összes alkatrészt is. Ezek közé tartoznak a tömítések, az osztócsapok, az alátétek és az anyák. Ezáltal a műhely értékes időt takarít meg, és nem kell keresgélni a megfelelő alkatrészeket.

A hamburgi székhelyű Meyle gyártó az all-in-one készlettel még egy lépéssel tovább megy: a készlet tartalmazza a kerékcsapágyat és a kerékagyat, amelyeket már előre összeszerelve szállítanak. Ez kiküszöböli a kerékagy eltávolításának és bepréselésének időigényes folyamatát a beszerelés előtt. A Meyle szerint a javítási megoldás több mint hárommillió járművet fed le, köztük az Audi, a Ford, a Mercedes-Benz és a VW modelljeit. Minden fontos alkatrész egy teljes készletben található. Az előpréselt javítókészlet használata azt is biztosítja, hogy minden tűrés, például a koncentricitás vagy az oldalirányú futás pontosan illeszkedjen, mivel az alkatrészek optimálisan illeszkednek egymáshoz.

A Schaeffler "WheelSet" néven FAG márkanév alatt kínál kerékcsapágy-javító készleteket. Ezek magukban foglalják az összes tartozékot is. A jövőben az elektromos autókhoz is: a Trifinityvel a Schaeffler olyan háromsoros kerékcsapágyat kínál, amelyet a villamosított hajtásláncokban használnak.

Cs.A.-Ő.P.

Cikkünk megírását az InterCars támogatta.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....