Wolfsburg
A Golf 8 gyártása a VW wolfsburgi gyárában: Májustól éjszakánként itt is állnak a szerelősorok. (Fotó: VW)
Wolfsburgban hónapok óta vita tárgyát képezte az új műszakos modell: a fő üzem rossz kihasználtsága miatt a VW a négy összeszerelősor közül hármon meg akarja szüntetni a drága éjszakai műszakot. Hiszen a gyártósorok már hónapok óta itt is állnak a chipek hiánya miatt. Az üzemi tanáccsal mostanra sikerült megállapodni: a munkavállalók korlátozott ideig kapnak kompenzációt, ha már nem kell éjszakai prémiumot fizetni nekik.
"Az a tény, hogy sikerült kialkudni a kieső műszakok kompenzációját, fontos könnyebbséget jelent az érintett munkavállalók számára" - mondta Daniela Cavallo, az üzemi tanács vezetője a megállapodást követően. – Enyhítjük a veszteségeket. Ugyanakkor azt követelte, hogy ez ne váljon állandó helyzetté. "Ettől függetlenül továbbra is kampányolunk főüzemünk magas hat számjegyű kapacitáskihasználásáért és a három műszakos modellhez való visszatérésért."
Májustól az éjszakai műszak megszűnnek
A konkrét terv szerint májustól a négy összeszerelősor közül háromban megszűnik az éjszakai műszak, és áttérnek a kétműszakos üzemre. A negyedik szerelősor továbbra is háromműszakos üzemben működik. Az érintett munkavállalók korlátozott ideig, legfeljebb egy évig kapnak műszakpótlékot. Az összeg alapja az adott munkavállaló előző éjszakai műszakos megbízása.
„Az új műszakmodell bevezetése fontos eleme annak, hogy versenyképesek maradjunk ebben a nehéz szakaszban, és egyben biztosítsuk a munkahelyeket” – mondta Gunnar Kilian, az emberi erőforrásokért felelős vezérigazgató-helyettes. "Ennek az is része, hogy műszakkompenzációs pótlékkal mérsékeljük a nehézpótlékok felszámolását."
Váltson Emdenre vagy Zwickaura
A VW most szeretné felajánlani azoknak a munkavállalóknak, akikre a műszakváltás miatt már nincs szükség, hogy átmenetileg áttérjenek egy másik helyre, például Emdenbe vagy Zwickauba, ahol jelenleg is keresnek alkalmazottakat. A változás kizárólag önkéntes alapon történik – közölte a Volkswagen.
A wolfsburgi üzem különösen súlyosan szenved a chipek hiányától. A félvezetők hiánya miatt a műszakokat rendszeresen felmondják, és az alkalmazottakat rövidített munkaidőre küldik. Az üzemi tanács szerint 2021-ben alig 400 ezer jármű készült Wolfsburgban, 300 ezerrel kevesebb a tervezettnél.