abroncs

Károsabb a gumi elhasználódás, mint a kipufogógázok?

2020.03.13.

Miközben mindenki a kipufogógázok környezeti hatásaival van elfoglalva, van egy terület, ami talán még károsabb is, mégsem korlátozza semmi.



Európa zöldülni akar, ahogy az egész világ azon van, hogy visszafogja a szemét termelést és a levegőszennyezést. Az autóipar szempontjából egyértelműen az Európai Unió tette a legdrasztikusabb lépéseket, hogy visszaszorítsák a szennyezés mértékét: 95 g/km-re korlátozzák a flottaátlagra vetített CO2 kibocsátást. Aki ezt túllépi, az komoly büntetésekkel számolhat. Nincs mit tenni, a gyártók kénytelenek különböző elektromos megoldásokhoz nyúlni. Van, aki óvatos, és csak a mild hibridek bevezetésével kezdi, mások az öntöltő hibridekben hisznek időtlen idők óta, míg a kompromisszummentes átmeneti megoldásnak egyelőre a plug-in hibrid tűnik. Persze a végső cél egyértleműen az, hogy minél több full elektromos autót tudjanak értékesíteni, ezzel javítva az átlagot.

Különösen célkeresztbe vették a dízeleket, noha a legtöbb autógyártó még hisz bennük, és nem kívánják elengedni. Naná, hiszen ők is nagyon jól tudják, hogy egy autó károsanyag-kibocsátásának csak egy részét adják a kipufogón keresztül távozó gázok. Gondolt már valaki az abroncsok által ránk eresztett környezetszennyezésre? Valamiért csak nagyon nehezen találni bármilyen publikációt a témában, de az Emissions Analytics végre készített egy hiánypótló tanulmányt. Ebben azt ecsetelik, hogy a gumikopás okozta szennyezés ezerszer, nem vicc, ezerszer rosszabb környezet számára, mint a kipufogógázok. Lássuk, hogy mi van az állításuk mögött.

Megváltoztak a vásárlói szokások, így az abroncsok káros részecskéi is megszoksorosodtak. Kilábaltunk a gazdasági világválságból, és rájöttünk, hogy nagyobb autókra vágyunk. Először a Nissan válaszolt erre a kérdésre egy új kategória megteremtésével, amit végül szinte kivétel nélkül mindenki követett. Ezek az SUV-k, vagyis a városi terepjárók, amik nagyobb méretűknek köszönhetően, természetesen nagyobb abroncsokat is kívánnak a megfelelő talajfogáshoz, stabilitáshoz, tapadáshoz. Az egyre nagyobb és egyre nehezebb járműveknek köszönhetően drasztikusan megnövekedett az abroncsok ökolábnyoma, és ez úgy tűnik, hogy nem is fog javulni egy hamar. Hogy miért? Nem erre halad az autóipar.

Jönnek a villanyautók, amik gyakran lépnek két tonna fölé a hatalmas akkumulátorok hurcibálásával, de még a kisebb modellek is jóval nehezebbek, mint a hagyományos társaik. Valami különös oknál fogva mégsem korlátozzák az abroncsok okozta szennyezés mértékét, ellenben a kipufogógázokkal. Amíg a gyártóknak komoly fejtörést okoz még tisztábbá tenni a motorokat, hogy megfeleljenek az emissziós normáknak, addig az abroncsokra kevés figyelem jut. A tanulmány szerint a kipufogón mért emisszió értékének az ezerszerese is megengedett az abroncsok és fékek esetében – ugyanis utóbbiak is károsak, elég csak a fékporra gondolni.

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy akkor mit tehetünk mi, felhasználók, hogy csökkentsük a szennyezés mértékét. Erre is kitér a tanulmány, amiben azt ajánlják, hogy kerüljük a budget, azaz olcsó abroncsokat, azok ugyanis a legtöbb esetben komolyabb terhelést jelentenek, mint a prémium társaik. Továbbá érdemes kerülni a kátyúkat – valószínű, nem jártak még Magyarországon, illetve érdemes folyamatosan figyelni a megfelelő keréknyomásra. Hiszen ha lapos a gumi, nagyobb felületen kopik. Amennyiben a futóművel van gond, aránytalan kopással számolhatunk.

„Itt az idő azt is figyelembe venni, ami nem az autó kipufogójából távozik, hanem az abroncsok és a fékek kopása által keletkezik.” – tette hozzá Richard Lofthouse, az Emissions Analytics rangidős kutatója. „A belső tesztünkben észrevettük, hogy sokkoló számokat képes produkálni az abroncskopás, ha a szennyezésről van szó. Ami még elgondolkodtatóbb, hogy amíg a kipufogógázokat évek óta korlátozzuk, addig a gumi elhasználódás világszerte ignorált téma. Az egyre nagyobb SUV eladásoknak, illetve a villanyautók megjelenésének köszönhetően ez a probléma csak fokozódik. Érdemes megfontolni a döntéshozóknak, hogy ezt a feketelyukat is betömjék, és megfelelően tájékoztassák a vásárlókat, hogy egy abroncs használatával, mennyire szennyezik a környezetet.”



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....